full screen background image
Search
Παρασκευή 23 Οκτώβριος 2020
  • :
  • :

Εις μνήμην…

Όλοι όσοι ασχολούνται με το μηχανοκίνητο αθλητισμό έχουν πάρει πολλές χαρές ως θεατές και πολύ αδρεναλίνη όσοι συμμετέχουν ενεργά ως αγωνιζόμενοι.

Ραλλύ, κλειστές στροφές με τις ταχύτητες να μπαίνουν στο κιβώτιο και το αυτοκίνητο να ορμάει μπροστά, οι τροχοί να ακουμπούν στις άκρες του δρόμου, πέτρες και χώματα να πετάγονται παντού και το απρόσμενο να καιροφυλακτεί κάθε δευτερόλεπτο, για να χαλάσει αυτήν την πανδαισία. Για να τα σταματήσει όλα και κάποιες φορές για πάντα! Αυτές τις μέρες όμως υπάρχει μια λύπηση στο μυαλό τους…

Δυστυχώς ο μηχανοκίνητος αθλητισμός μας έδωσε και μαύρες μέρες, μέρες που στεναχωρηθήκαμε, ορισμένοι μπορεί και να έκλαψαν κιόλας, όταν κάποιοι από τους ΘΕΟΥΣ έδωσαν την ζωή τους κάνοντας αυτό που αγαπούσαν πολύ. Αιτία τα θανατηφόρα ατυχήματα που έγιναν, κατά το παρελθόν, στο χώρο του WRC και της Formula 1, από 30 Απριλίου έως και 5 Μαΐου, τις χρονιές 1985 – 1986 – 1994. Προς τιμήν λοιπόν αυτών που έχασαν την ζωή τους, στο βωμό της ταχύτητας, είναι το σημερινό αφιέρωμα…

WRC

Κορσική, το νησί της συμφοράς και του δράματος…

Attilio Bettega – Henri Toivonen – Sergio Cresto

Attilio Bettega (19/02/1953 – 02/05/1985

Ο Attilio Bettega δεν υπάρχει πια, αλλά θα είναι για πάντα μαζί μας.

Το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα στο WRC έγινε το 1985 στο ράλλυ της Κορσικής. Ο Attilio Bettega ήταν ο πρώτος μεγάλος οδηγός που έφυγε από κοντά μας. Σκοτώθηκε στις 10:45 το πρωί της Πέμπτης 2 Μαΐου 1985, στην 4η ειδική του γύρου Κορσικής, όταν η Lancia 037 που οδηγούσε έφυγε από τον δρόμο και κτύπησε σε ένα δένδρο από τη μεριά του, σκοτώνοντας τον επιτόπου.

Πριν τον αγώνα είχε πει τα εξής: «Είναι ένα θαυμάσιο ράλλυ σοβαρό και γοητευτικό που συγχωρεί λίγα λάθη. Θα ξεκινήσω ήρεμα και θα τα παίξω όλα στο τρίτο σκέλος. Αισθάνομαι ότι αυτή τη φορά θα πάρω τη νίκη». Δυστυχώς όμως το ραντεβού του με την 4η ειδική, Zerubia Corte Taverna των 26.84 χιλιομέτρων, ήταν και το τελευταίο. Η πρόσκρουση με το δένδρο ήταν τρομακτική. Ήταν η 4η ειδική και η Lancia 037 είχε στις πόρτες τις το Νο 4. Ο αγώνας στη Κορσική ήταν ο κακός του δαίμονας, αφού 3 χρόνια πριν το 1982 είχε πάλι ένα σοβαρό ατύχημα, όπου έσπασε τα πόδια του και έμεινε εκτός αγώνων πολύ καιρό. O συνοδηγός του, Maurizio Perissinot, γλύτωσε χωρίς μια αμυχή, χωρίς να έχει τραυματιστεί πουθενά.

Ο Bettega γεννήθηκε στο Molveno της επαρχίας Trentino στην Ιταλία. Ήταν παντρεμένος με την Ιζαμπέλα Τορέλε, που ήταν και παλιά του συνοδηγός. Τελευταίος αγώνας που έτρεξαν μαζί ήταν το ράλλυ Σαν Ρέμο το 1978 με μια Lancia Stratos. Μαζί έκαναν δυο παιδιά τον Αλεσάντρο και την Άντζελα. Ο Αλεσάντρο ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του και είναι επίσης οδηγός ράλλυ. Ο Bettega ήταν εργοστασιακός οδηγός της Fiat και από το 1982 της Lancia. Συνολικά εκκίνησε σε 26 αγώνες και είχε έξι podium. Ο Attilio Bettega δεν υπάρχει πια, έζησε έχοντας μέσα του την αγάπη για τους αγώνες αυτοκινήτου, μια αγάπη που τον έσπρωχνε να ζει καθημερινά με τον κίνδυνο και τελικά τον πρόδωσε στο νησί που τόσο αγαπούσε αλλά δεν τον αγάπησε ποτέ.

Attilio Bettega θα μείνεις στη μνήμη μας συμπαθής και πάντα χαμογελαστός.

Henri Toivonen – Sergio Crestο

To δεύτερο θανατηφόρο ατύχημα στην ιστορία του WRC έχει πολλά κοινά με το πρώτο. Καταρχήν έγινε στον ίδιο αγώνα, τον γύρο της Κορσικής ένα χρόνο μετά το 1986. Το πλήρωμα που έχασε τη ζωή του οδηγούσε πάλι μια Lancia, την S4 αυτή την φορά, το ατύχημα έγινε στην ίδια ειδική, το αυτοκίνητο είχε το ίδιο νούμερο, το Νο 4 και το ημερολόγιο έλεγε πάλι 2 Μαΐου! Συμπτώσεις η μοίρα; Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο «θάνατος» κτύπησε πάλι τους αγώνες αυτοκινήτου, κτύπησε πάλι την Lancia και το νησί της Κορσικής…

Παρασκευή 2 Μαΐου 1986, η ώρα ήταν 14.53΄ στην 18η ειδική του γύρου της Κορσικής, λίγο πριν το 7ο χιλιόμετρο, σε μια αριστερή στροφή, όταν η Lancia S 4 βγήκε από τον δρόμο σε μια χαράδρα και προσγειώθηκε με την οροφή. Το ρεζερβουάρ βενζίνης, που ήταν κάτω από το κάθισμα του οδηγού (αλουμινένιο) έσπασε και εξερράγη και το αυτοκίνητο τυλίχθηκε στις φλόγες…

Ο Φινλανδός Henri Toivonen με συνοδηγό τον Αμερικάνο Sergio Cresto έχασαν την ζωή τους κάνοντας αυτό που αγαπούσαν πολύ. Στο τέλος του πρώτου σκέλους ο Toivonen δήλωσε: «Αυτός ο αγώνας είναι μια τρέλα, παρόλο που όλα πάνε καλά μέχρι τώρα. Αν υπάρξει πρόβλημα, σίγουρα είμαι εντελώς τελειωμένος». Και βέβαια αυτές τις δηλώσεις τις έκανε αφού πρώτα είχε πει στον Cesare Fiorio (αγωνιστικός διευθυντής της Lancia τότε) ότι το αυτοκίνητο ήταν πολύ γρήγορο και δυνατό για έναν αγώνα όπως ο Γύρος της Κορσικής και ότι είναι πολύ δύσκολο να κρατήσει τους 600 ίππους στον δρόμο.

Να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη ειδική Corte – Taverna έχει μήκος 26.84 χιλιόμετρα και τον καλύτερο χρόνο έχει ο Bruno Saby με 16 λεπτά και 28 δευτερόλεπτα που σημαίνει μια μέση ωριαία ταχύτητα κοντά στα 97 χιλιόμετρα, πράγμα πολύ δύσκολο για να γίνει ακόμη και για αυτούς τους οδηγούς.

Το συγκεκριμένο θανατηφόρο ατύχημα παραμένει ένα μυστήριο. Πρώτον γιατί δεν υπήρχε κοντά κριτής – ενδιάμεσος της οργάνωσης, δεύτερον δεν υπήρχαν καθόλου ίχνη φρεναρίσματος και τέλος οι μηχανικοί και τεχνικοί της Lancia δεν μπόρεσαν να προσδιορίσουν τα αίτια της σύγκρουσης γιατί απλά από το αυτοκίνητο έμεινε μόνο ο κλωβός ασφαλείας.

Κάποιοι άλλοι λένε ότι κάποιο σωληνάκι βενζίνης έσπασε και πήρε φωτιά το πυρακτωμένο turbo. Πάντως ο επίσημος ιατρός της ομάδας της Lancia κος. Μπαρτολέτι δήλωσε ότι ο Toivonen σκοτώθηκε στην προσπάθεια του να απελευθερώσει τον εγκλωβισμένο συνοδηγό του Cresto. Όπως και να έχει το θέμα οι δυο τους δεν είναι πια μαζί μας…

Το τραγικό είναι ότι την στιγμή του ατυχήματος το πλήρωμα ήταν στην 1η θέση του αγώνα, δύο ολόκληρα λεπτά μπροστά από τον δεύτερο και έφυγαν εκεί που άξιζε να είναι: ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ.

Ο Henri Pauli Toivonen όπως ήταν όλο το όνομα του γεννήθηκε στις 25 Αυγούστου στην Jyvaskyla στην Φινλανδία. O πατέρας του Pauli στέφθηκε Πρωταθλητής Ευρώπης το 1968 με Porsche και ο αδελφός του Harri έγινε επαγγελματίας ποδηλάτης. Είχε 40 εκκινήσεις σε ράλλυ, τρεις νίκες και εννέα podium. Πρώτος του αγώνας ήταν το 1975 το ράλι των 1000 λιμνών και πρώτη του νίκη στο RAC το 1980. Οδήγησε σαν εργοστασιακός οδηγός για την Talbot, Opel, Porsche και την Lancia.

O Sergio Cresto γεννήθηκε στις 18 Ιανουαρίου του 1956 στην Νέα Υόρκη. Εργοστασιακός συνοδηγός από το 1976. Η συνεργασία του με τον Toivonen ξεκίνησε στο Μόντε Κάρλο το 1986 και μετά από τρεις αγώνες έληξε τόσο άδοξα.

Henri Toivonen – Sergio Cresto θα μείνετε για πάντα μαζί μας, στη μνήμη μας, σαν το αχώριστο πλήρωμα…

Formula 1

Ενα μαύρο Σαββατοκύριακο στην πίστα της Ίμολα…

Roland Ratzenberger

O Roland Ratzenberger γεννήθηκε στις 4 Ιουλίου στο Σάλτσμπουργκ στην Αυστρία. Ήταν οδηγός στην Formula 1 για την ομάδα της MTV Simtek Ford την σεζόν του 1994. Δυστυχώς η καριέρα του ήταν πολύ σύντομη, αφού κράτησε μόλις τρεις αγώνες (Βραζιλία – Ιαπωνία – Σαν Μαρίνο). Ο αγώνας στην Ίμολα ήταν η τρίτη του εμφάνιση…

Σάββατο 30 Απριλίου 1994, τα επίσημα  χρονομετρημένα δοκιμαστικά. Κατά τη διάρκεια τους, ο 34χρονος Αυστριακός οδηγός είχε ένα ατύχημα, που του στοίχισε την ζωή. Το μονοθέσιο του είχε υποστεί ζημιά στην εμπρός πτέρυγα, η οποία δεν άντεξε την πίεση και έσπασε, μπαίνοντας κάτω από το μονοθέσιο. Αυτό οδήγησε σε απώλεια ελέγχου και έξοδο από την πίστα, προσκρούοντας στα προστατευτικά τοιχώματα με ταχύτητα 315 χλμ./ώρα!

Από την σφοδρότητα της σύγκρουσης, υπέστη κάταγμα στην βάση του κρανίου (το κεφάλι συνέχισε να πηγαίνει μπροστά, ενώ το σώμα ήταν δεμένο στο κάθισμα με την ζώνη ασφαλείας) με αποτέλεσμα ο θάνατος του να είναι ακαριαίος. O θάνατος του ευαισθητοποίησε τους ιθύνοντες της FIA, οι οποίοι και επέβαλαν τη χρήση του Hans, στους οδηγούς (όχι μόνο στην Formula 1, αλλά σε όλο τον μηχανοκίνητο αθλητισμό)  που δουλειά του είναι να κρατάει σταθερό το κεφάλι σε περίπτωση σύγκρουσης.

Ήταν το μαύρο Σαββατοκύριακο της Formula 1, αφού και την επομένη μέρα κατά την διάρκεια του αγώνα έγινε και δεύτερο θανατηφόρο ατύχημα…

Ayrton Da Silva Senna

Ο Ayrton Senna είναι τρεις φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Formula 1. Κυριακή 1 Μαίου 1994, βρίσκεται στην πρώτη θέση της εκκίνησης του αγώνα στη Ίμολα. Στις 14.17 το μεσημέρι, 7ος γύρος, στην ευθεία πριν την στροφή Taburello, το μονοθέσιο της Williams, χάνει την αγωνιστική γραμμή, με 310 χλμ./ώρα και προσκρούει με 233 χλμ./ώρα (σύμφωνα με την τηλεμετρία) στο προστατευτικό τοιχίο στην εξωτερική μεριά της στροφής…

Σε μόλις 2 λεπτά το ιατρικό αυτοκίνητο με τον Dr. Watkins, έφθασε στο σημείο και ζητά αερομεταφορά στο νοσοκομείο της Μπολόνια, Maggiore. Στις 18.40 το απόγευμα, ο διευθυντής της εντατικής πτέρυγας, Maria Teresa Fiandri, ανακοίνωσε ότι ο Ayrton Senna είχε αφήσει την τελευταία του πνοή στα 34 του χρόνια (είχε ίδια ηλικία με τον Ratzenberger). Αιτία θανάτου, θανάσιμα κατάγματα κρανίου και τραύματα στον εγκέφαλο…

Η πραγματική αιτία του ατυχήματος δεν έγινε γνωστή  ποτέ. Σύμφωνα με την αυτοψία, προκλήθηκε από το σπάσιμο της κολώνας του τιμονιού. Κατηγορήθηκαν έξι μηχανικοί της Williams, οι οποίοι αθωώθηκαν από το δικαστήριο της Μπολόνιας το 1997. Η σύντροφος του Antriana, εκμυστηρεύτηκε, ότι μετά το ατύχημα του Ratzenberger την προηγούμενη μέρα, είχε δει τον Senna να κλαίει και να παρακαλάει να αναβληθεί ο αγώνας, έχοντας ένα κακό προαίσθημα. Παρόλα αυτά όμως ο αγώνας έγινε και όπως αποκαλύφθηκε αργότερα, μέσα στο μονοθέσιο βρέθηκε μια Αυστριακή σημαία, που σκόπευε να σηκώσει μετά τον αγώνα, προς τιμήν του Roland Ratzenberger…

O Ayrton Senna γεννήθηκε στο Σάο Παόλο στην Βραζιλία στις 21 Μαρτίου 1960, από πλούσια οικογένεια. Σε ηλικία 21 ετών παντρεύτηκε την παιδική του φίλη Λίλιαν ντε Βοσκονσέλος Σόουζα, αλλά ο γάμος τους άντεξε μόνο λίγους μήνες, γιατί σύμφωνα με την «απατημένη» σύζυγο: «ήμουν το δεύτερο πάθος του, το πρώτο ήταν οι αγώνες».

Είχε οδηγήσει για την Toleman το 1984, για την Lotus 1985 – 1988, για την McLaren 1989 – 1993 και τέλος για την Williams το 1994. Κατέκτησε τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα (1988 – 1990 – 1991) είχε 162 εκκινήσεις και είχε πετύχει 41 νίκες, 65 pole position και 19 ταχύτερους γύρους.

Ήταν ο τελευταίος οδηγός που έχασε τη ζωή του σε αγώνα της Formula 1.