full screen background image
Search
Τρίτη 26 Μάιος 2020
  • :
  • :

Θέμα: Οδική ασφάλεια με ποδήλατο

Κυκλοφορώντας με το ποδήλατο! 

Τι  πρέπει να προσέχω όταν κυκλοφορώ στο δρόμο…

Άραγε ξέρουμε να οδηγούμε σωστά το ποδήλατό μας;

Η «BIKE IT», η πρώτη εταιρία ενοικιάσεως ποδηλάτων στην πόλη της Θεσσαλονίκης, θέλοντας να συμβάλει με τη δική της σειρά στα πολλά ποδηλατικά ατυχήματα που τελευταία εμφανίζονται όλο και πιο πολύ στη ζωή μας, παραθέτει από τη θέση του ποδηλάτη κάποιες ουσιώδης αρχές, προκειμένου να ποδηλατούμε με ασφάλεια!

Όταν ποδηλατούμε άραγε χρησιμοποιούμε σωστά το οδικό δίκτυο, συνυπάρχοντας με τους υπόλοιπους οδηγούς;

Αυτά και άλλα πολλά είναι κάποια από τα βασικότερα θέματα που πρέπει πρωτίστως να γνωρίζει ο κάθε ποδηλάτης, προτού ανέβει στη σέλα του ποδηλάτου του.

Σε κάθε διαδρομή που καλύπτουμε επιβάλλεται ανά πάσα στιγμή να αξιολογούμε ορθά τους εμφανείς κινδύνους οι οποίοι μπορούν να δημιουργήσουν το οποιοδήποτε ατύχημα. Επιπλέον, ο κάθε ποδηλάτης είναι υπεύθυνος για τη σωματική του ακεραιότητα και συνεπώς καλείται να προβλέπει και τις αντιδράσεις των υπολοίπων οδηγών που βρίσκονται μαζί του στο οδόστρωμα.

Η παιδεία του ποδηλάτη, χωρίς αμφιβολία, ξεκινά από τα μέτρα προστασίας τα οποία καλείται να πάρει όταν ποδηλατεί εκτεθειμένος μέσα στην κίνηση των πόλεων.

Το προστατευτικό κράνος αποτελεί ίσως και τη μεγαλύτερη ασφάλεια που μπορεί να έχει ένας ποδηλάτης κατά την κυκλοφορία του στους δρόμους.

Κατά την κυκλοφορία εντός των εμπορικών κέντρων των πόλεων, αφήνουμε πάντοτε περιθώριο ενός μέτρου από το πεζοδρόμιο ή το άκρο του οδοστρώματος και τα κινούμενα ή παρκαρισμένα οχήματα.

Ελέγχουμε πάντα τη διασταύρωση πριν περάσουμε ακόμη και όταν το φανάρι μας είναι πράσινο.

Ποδηλατούμε πάντοτε στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας με την ίδια φορά που κατευθύνονται όλα τα τροχοφόρα.

Επιλέγουμε έγκαιρα τη σωστή λωρίδα κυκλοφορίας, προειδοποιώντας τους άλλους οδηγούς σε περίπτωση που θέλουμε να στρίψουμε σε άλλη κατεύθυνση!

Προειδοποιούμε πάντα τους οδηγούς για κάθε αλλαγή πορείας μας, όπως για παράδειγμα για στροφή αριστερά εκτείνουμε το αριστερό χέρι και αντιστοίχως για δεξιά το δεξί και για μείωση ταχύτητας κινούμε πάνω-κάτω εκτεταμένα την παλάμη.

Καλό είναι να αποφεύγουμε τα παράτολμα σλάλομ και τα «γκανστερικά» προσπεράσματα ανάμεσα από τα Ι.Χ. που κινούνται αμέριμνα.

Κρατάμε το τιμόνι του ποδηλάτου και με τα δύο χέρια, εκτός εάν πρέπει να κάνουμε προειδοποιητικό σήμα στους οδηγούς που ακολουθούν.

Όταν διασχίζουμε κάθετα ένα δρόμο, περνάμε από μία διάβαση ή νησίδα κ.λ.π. είναι ασφαλέστερο να κατέβουμε από το ποδήλατο και να το περάσουμε απέναντι με τα χέρια.

Προσπερνώντας τα αυτοκίνητα ή και άλλα ποδήλατα, κρατάμε απόσταση ενός μέτρου εντός πόλης και 1,5 μέτρου εκτός πόλης. Προσπερνάμε, πάντα από αριστερά όταν σταματά μπροστά μας λεωφορείο ή ταξί σε στάση, γιατί από δεξιά κατεβαίνουν επιβάτες και υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος.

Όταν μας προσπερνάει κάποιο άλλο όχημα δεν αλλάζουμε πορεία, κρατάμε σταθερά το τιμόνι του ποδηλάτου για τον όγκο του αέρα που θα φέρει πάνω μας το όχημα ώστε να μην «τα χάνουμε».

Όταν βγαίνουμε από στενό σε κεντρικό δρόμο, εκτός από τα διερχόμενα οχήματα, προσέχουμε μήπως κάποιο σταματημένο ξεκινήσει, ξεπαρκάρει ή κάνει αναστροφή.

Όταν στρίβουμε σε διασταύρωση με πορτοκαλί βέλη που αναβοσβήνουν προσέχουμε και παραχωρούμε προτεραιότητα στους πεζούς που περνούν τη διάβαση. Υπάρχουν δρόμοι στους οποίους η κίνηση με ποδήλατο με μεγαλύτερη ταχύτητα εγγυάται την ασφάλειά μας περισσότερο από ότι η βραδυπορία μας. Γενικότερα όσο λιγότεροι μας προσπερνούν τόσο το καλύτερο.

Για εκείνους που δεν κατάλαβαν τίποτε από τα προαναφερόμενα, θα θέλαμε να τους πούμε, «Μάγκες.. δεν ποδηλατούμε στο πεζοδρόμιο». Η κίνηση των πεζών πρέπει πάντα να είναι απρόσκοπτη και να μην παρεμποδίζεται.

Τι κάνουμε όμως τη νύχτα;

Κατά τη διάρκεια της νυκτερινής οδήγησης χρησιμοποιούμε μεγάλα εμπρόσθια και οπίσθια φώτα, φοράμε ανακλαστικό γιλέκο και αποφεύγουμε τα μαύρα ρούχα, έτσι ώστε να γινόμαστε ευκολότερα ορατοί.

Δεν οδηγούμε φοβισμένα ή τρομαγμένα, δίνοντας δικαίωμα στους υπόλοιπους οδηγούς να οδηγούν πιο επιθετικά και να μη μας λογαριάζουν. Περισσότερα ποδήλατα που κυκλοφορούν μαζί, αναγκάζουν τους οδηγούς να προσέχουν περισσότερο.

Απαραιτήτως είμαστε εφοδιασμένοι με δύο φωτιστικά σώματα (εμπρός και πίσω) και εκμεταλλευόμαστε το πλεονέκτημα της καλύτερης ορατότητας που μας προσφέρει η καλύτερη και ψηλότερη θέση οδήγησης του ποδηλάτου έναντι των οδηγών του αυτοκινήτου.

Σε περίπτωση που θα βρεθούμε σε θέση ατυχήματος δεν πανικοβαλλόμαστε, ηρεμούμε, ξεκουραζόμαστε, πίνουμε λίγο νερό, δεχόμαστε τη βοήθεια τρίτων και αν είναι κάτι σημαντικό καλούμε βοήθεια. Πάντως, καλό είναι να γνωρίζουμε κάποιες βασικές πρώτες βοήθειες και ας μην τις χρειαστούμε ποτέ!

*Αναδημοσίευση από παλαιότερο τεύχος του περιοδικού AutoMoto.