full screen background image
Search
Πέμπτη 24 Οκτώβριος 2019
  • :
  • :

Οδηγούμε το νέο Skoda Scala!

To Golf της Skoda με… ελληνικές πινελιές!

Το ερώτημα ήταν σαφές προς τους ανθρώπους της Kosmocar (εισαγωγική εταιρεία των Skoda στην Ελλάδα) μετά την ολοκλήρωση της δημοσιογραφικής παρουσίασης του νέου Skoda Scala: «Είναι ένα παραλλαγμένο Fabia ή είναι ένα 308, Astra, Golf»;

Και η απάντηση ήρθε με δύο λέξεις: «Είναι Golf»! Και ήρθε και η διευκρίνιση: «δεν είναι Fabia, Polo ή Clio. Αυτά είναι αυτοκίνητα της κατηγορίας Β, ενώ το Scala είναι κατηγορία C».

Έτσι, μετά από πολλά χρόνια, βλέπομε την άλλοτε τσέχικη εταιρία να ξαναμπαίνει σε μία από τις δημοφιλέστερες κατηγορίες της Ευρώπης και της Ασίας με ένα σύγχρονο και κομψό πεντάθυρο αμάξωμα…

Και μπορεί να λένε στη Skoda ότι αντικαθιστά το Rapid, αλλά η τελευταία της παρουσία στην κατηγορία C ήταν το μακρινό… Felicia. Το οποίο, εδώ στην Ελλάδα είχε αγαπηθεί αρκετά, ενώ είχε και έντονη αγωνιστική παρουσία, εντυπωσιάζοντας με τις επιδόσεις του στο… αληθινό Ράλλυ Ακρόπολις της περιόδου εκείνης!

Το νέο Scala προσφέρεται μόνο σε πεντάθυρο αμάξωμα και είναι ένα από τα πιο μεγάλα αυτοκίνητα της κατηγορίας C, με έμφαση στην άνεση και στους χώρους, όπως προκύπτει και από τις διαστάσεις του, με μήκος 4,36 μ. (Golf 4,26 μ.) και… 467 λίτρα για το χώρο αποσκευών.

Το μεταξόνιό του είναι κι αυτό γενναιόδωρο, κυρίως για τα πόδια των πίσω επιβατών, στα 2,65 μ. (Golf 2,62 μ.), παρά το γεγονός ότι το νέο μοντέλο δεν είναι στημένο πάνω στην πλατφόρμα του Golf, αλλά σε μία επιμηκυμένη έκδοση της πλατφόρμας MQB-A0 των Polo, Ibiza, A1, Αrona και T-Cross.

Οι κινητήρες είναι οι γνωστοί της VW, όλοι με τούρμπο, άμεσο ψεκασμό και τετραβάλβιδες κεφαλές ανά κύλινδρο.

Από πλευράς βενζίνης διαθέσιμος είναι ο τρικύλινδρος 1.000άρης TSI με 95 ή 116 ίππους και ο τετρακύλινδρος 1,5 TSI με 150 ίππους, ενώ από πλευράς πετρελαίου υπάρχει ο επίσης τετρακύλινδρος 1,6 TDI με τους 116 ίππους.

Προς το τέλος του χρόνου, το νέο Scala θα είναι διαθέσιμο και στην έκδοση φυσικού αερίου G-TEC για τον 1.000άρη κινητήρα, με 90 ίππους και σημαντικά καθαρότερα καυσαέρια.

Συνολικά πάντως, οι κινητήρες αυτοί ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του αυτοκινήτου αλλά ταιριάζουν άριστα και με το ισχύον ελληνικό φορολογικό σύστημα, τεκμήρια κλπ.

Οι τιμές του Scala είναι πολύ ενδιαφέρουσες σε σχέση με τον εξοπλισμό, αν και μας κάνουν μια… «τρίπλα»! Έτσι, οι 14.880 ευρώ για την βασική έκδοση με τον 1.000άρη κινητήρα των 95 ίππων είναι από τις πιο δελεαστικές στην κατηγορία C, αλλά στον αντίποδα, η πολύ ενδιαφέρουσα πετρελαιοκίνητη έκδοση 1.6 TDI ξεκινάει υποχρεωτικά από τη… μεσαία έκδοση εξοπλισμού και μόνο με το αυτόματο 7άρι κιβώτιο DSG (το ίδιο και για την έκδοση με τον 1.5 TSI), οπότε μπαίνει στον αστερισμό του… «από 21.480»!

Πάντως, ο μεσαίος εξοπλισμός είναι πληρέστατος και το αυτόματο -που λειτουργεί και χειροκίνητα- ταιριάζει γάντι και με τους δύο αυτούς κινητήρες!

Ο 1.0 TSI με τους 95 ίππους εφοδιάζεται μόνο με 5άρι μηχανικό κιβώτιο και με τους 116 με χειροκίνητο 6άρι ή DSG 7άρι.

Από άποψη εξοπλισμού, στη βασική έκδοση προσφέρονται μεταξύ άλλων ESP, προειδοποίηση μπροστινής σύγκρουσης με αναγνώριση πεζών και αυτόματο φρενάρισμα, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, έξι αερόσακοι, κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι και θερμαινόμενοι καθρέφτες, cruise control, φώτα πορείας led, σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής, δύο θύρες USB, bluetooth κλπ.

Επίσης, κάτι που δεν το συναντάμε συχνά σε αυτοκίνητα οικογενειακού προσανατολισμού, είναι ότι το Scala προσφέρεται και σε δύο εκδόσεις με ειδικά πακέτα αναρτήσεων. Η μία είναι η έκδοση Sport Chassis Control με ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ αλλά και διαφορετικά ελατήρια που χαμηλώνουν το αυτοκίνητο κατά 1,5 εκ., δηλαδή στα 13,4 εκ. από το έδαφος, με τον οδηγό να επιλέγει ανάμεσα σε τέσσερις ρυθμίσεις: normal, sport, eco και individual.

Η άλλη έκδοση λέγεται rough road και αφορά όσους κινούνται σε πιο τραχείς δρόμους, με αυξημένη κατά 1,2 εκ. απόσταση από το έδαφος, στα 16,1 εκ., όση δηλαδή και στο T-Roc της VW, ενώ σε όλες τις περιπτώσεις η ανάρτηση είναι γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας πίσω.

Νέο δόγμα!

Όπως λένε στη Skoda, το νέο Scala, με την πολύ προσεγμένη κατασκευή, τον πλούσιο εξοπλισμό και τη φρέσκια εμφάνιση, μπαίνει στην κατηγορία C «όχι πλέον ως μία πρόταση μόνο για την τιμή του, αλλά ως ένα αυτοκίνητο αξιώσεων που κοιτάει στα μάτια τον ανταγωνισμό και μπορεί να τον ξεπεράσει».

Με βάση αυτό το νέο… δόγμα και την ακόμη πιο αναβαθμισμένη εικόνα του, ίσως να μην είναι σύμπτωση ότι η εταιρία διάλεξε αυτό το μοντέλο για να αρχίσει, πλέον, να εμφανίζει ολογράφως το όνομά της πάνω στο αυτοκίνητο!

Το βλέπομε στη μέση της 5ης πόρτας (πορτ μπαγκάζ), όπως συνηθίζουν και άλλες μάρκες, εκεί που μέχρι τώρα έμπαινε το κυκλικό σήμα της μάρκας.

Να θυμίσομε σε αυτό το σημείο ότι το Scala είναι το τρίτο καινούργιο μοντέλο της μάρκας τα δύο τελευταία χρόνια, μετά από τα SUV Kodiaκαι Karoq. Έχει δε ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον για τη χώρα μας καθώς ο σχεδιασμός του εσωτερικού του, που δείχνει προσπάθεια για πιο ξεχωριστή αισθητική ταυτότητα, έχει γίνει… δια χειρός Δημήτρη Δαρκούδη, του συμπατριώτη μας που είναι ο επικεφαλής στον τομέα αυτόν στη Skoda.

Ήταν, μάλιστα, παρών στη δημοσιογραφική παρουσίαση και μας μίλησε για τη δουλειά του -αναπτύσσοντας με παραστατικό τρόπο τα διάφορα στάδια μέχρι να πάρει το εσωτερικό την οριστική του μορφή- ή για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ομάδα σχεδιαστών καθώς οι διάφορες ιδέες πρέπει να «παντρευτούν» με τις υπόλοιπες οδηγίες, τις τεχνικές δεσμεύσεις και τους κανόνες ασφάλειας.

Το νέο Scala είναι ένα ιδιαίτερα κομψό αυτοκίνητο, με «σοβαρή» γραμμή αλλά όχι βαριά ή μεγαλίστικη εμφάνιση, στο πλαίσιο που οριοθετεί η VW ως εταιρική της εικόνα.

Απλές, λιτές γραμμές χωρίς σχεδιαστικές εξάρσεις ή υπερβολικά τονισμένα στοιχεία, όπως π.χ. φρύδια στα φτερά ή νευρώσεις στα πλάγια κλπ.

Όλα είναι συνδυασμένα αρμονικά και ελκυστικά στο μάτι ακολουθώντας τη γενική γραμμή όλων των αυτοκινήτων του VAG που θέλει ήρεμα σχέδια και τον όποιο δυναμισμό να έρχεται από αλλού, όπως εδώ π.χ. που το καπό έχει μία κλίση προς τα εμπρός μέχρι τη χαρακτηριστική μάσκα.

Επίσης, κάτι ξεχωριστό που έχει το Scala είναι η αεροδυναμική του που… δεν αναφέρθηκε στη δημοσιογραφική παρουσίαση! Στις δύο, λοιπόν, άκρες των προφυλακτήρων υπάρχει από ένα κατακόρυφο άνοιγμα που στη Skoda το λένε «κουρτίνα αέρα». Αν μάλιστα επιλέξετε ένα από τα τρία μοντέλα ζαντών Aero, δημιουργείται μία ροή αέρα στο πλάι που κατεβάζει πολύ τον αεροδυναμικό συντελεστή, στο Cx 0,29. Χωρίς τις ζάντες αυτές ο συντελεστής είναι 0,30 – 0,31.

Στο εσωτερικό, το ταμπλό, όπως μας είπε ο Δημ. Δαρκούδης, χαρακτηρίζεται από ένα νέο σχεδιαστικό μοτίβο σε σχέση με τα άλλα Skoda, όπου τον τόνο δίνει μία λεπτή, απαλά χρωμιωμένη φάσα από τη μια άκρη μέχρι την άλλη σε σχήμα κυματισμού ή ανοιχτής φτερούγας πουλιού.

Η απαραίτητη, πλέον, οθόνη αφής (6,5 – 9,2 ιντσών αναλόγως εξοπλισμού) είναι «ελεύθερη» στη μέση του ταμπλό και σχεδόν στο ίδιο ύψος με τον -προαιρετικό- ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10,2 ιντσών, ενώ στη βασική έκδοση το αυτοκίνητο διατίθεται με αναλογικό πίνακα με οθόνη 3,5 ιντσών για τις διάφορες ενδείξεις ανάμεσα στα δύο βασικά όργανα.

Το υλικό της επένδυσης στο ταμπλό και στις πόρτες είναι από μαλακό πλαστικό πολύ καλό στην αφή και στο μάτι. Οι δυνατότητες ανέπαφων ελέγχων και οι διάφορες έξυπνες φωνητικές εντολές εντυπωσιάζουν για τα δεδομένα της κατηγορίας, ενώ υπάρχουν και όλες οι επιλογές συνδεσιμότητας, θύρες USB-C και ό,τι άλλο είναι διαθέσιμο στην αγορά στον τομέα αυτόν και βέβαια πρόσβαση σε Android Auto και Apple Car Play.

Τα καθίσματα είναι κι αυτά προσεγμένα στο σχεδιασμό και στην επιλογή της ταπετσαρίας, με τα πίσω να είναι διαιρούμενα 60/40. Υπάρχουν, ακόμη, διάφορες θήκες για μικροαντικείμενα που φθάνουν συνολικά στα 26 λίτρα.

Σύντομη δοκιμή…

Στη διάρκεια της παρουσίασης είχαμε την ευκαιρία για μία πολύ σύντομη δοκιμή, ξεκινώντας με την έκδοση 1.0 TSI με τους 116 ίππους. Το αυτοκίνητο είναι ιδιαίτερα φιλικό, ήσυχο από αεροδυναμικούς θορύβους και με καλή ποιότητα κύλισης.

Γι’ αυτό καλύτερα να μην προτιμήσετε τα διαθέσιμα λάστιχα με πολύ χαμηλό προφίλ σε 17 ή 18 ιντσών ζάντες που δεν βοηθούν στην άνεση.

Η πρώτη εντύπωση στη μικρή δοκιμή είναι σιγουριά χωρίς ξεχωριστές οδηγικές συγκινήσεις τουλάχιστον για όσους έχουν πιο σπορ διαθέσεις.

Ο τρικύλινδρος κινητήρας είναι γνωστός πιά από τα άλλα μοντέλα όπου ήδη χρησιμοποιείται. Κινεί αξιοπρεπώς το Scala στις μεσαίες στροφές και ανεβαίνει εύκολα μέχρι τα κόκκινα χωρίς να γίνεται αισθητό το -συνήθως- τραχύ δούλεμα τέτοιου είδους κινητήρων. Χάρη δε στο τούρμπο, η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα είναι ικανοποιητική στα 9,8 δευτερόλεπτα.

Πιο ήρεμος εμφανίζεται ο 1.6 TDI επίσης με τους 116 ίππους, με το αυτόματο κιβώτιο να του πηγαίνει γάντι, ενώ εγγυάται και τη μέγιστη οικονομία. Φυσικά, η μεγαλύτερη ροπή του εξασφαλίζει και δυνατές ρεπρίζ.

Περισσότερα, όμως, για το πολύ ενδιαφέρον Scala σε μία από τις επόμενες αναλυτικές δοκιμές μας…

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ