FeaturesOld School

40 χρόνια μοτοσυκλέτες BMW GS

Η οικογένεια μοτοσυκλετών που έχει δημιουργήσει τη δική της κουλτούρα στον παγκόσμιο χάρτη γιορτάζει μία σημαντική επέτειο το 2020, αφού τα μοντέλα BMW GS γίνονται 40 ετών!

Το φθινόπωρο του 1980, η BMW Motorrad παρουσίασε την R 80 G/S, μία μοτοσυκλέτα που συνδύαζε για πρώτη φορά δύο διαφορετικές «σχολές»: offroad και onroad οδήγηση. Χάρη στο μοναδικό συνδυασμό προσόντων της σε συνθήκες δρόμου, εκτός δρόμου και ταξιδιού, η R 80 G/S έγινε ο προάγγελος της νέας κατηγορίας touring enduro.

Επιπλέον, η R 80 G/S και οι απόγονοί της γρήγορα απέδειξαν τις ικανότητές τους στον τομέα της αγωνιστικής οδήγησης. Το 1981, ο Hubert Auriol οδήγησε τη μοτοσυκλέτα του στη νίκη στο υψηλού κύρος και πολύ απαιτητικό Ράλλυ Παρίσι – Ντακάρ. Είναι μία από τις πολλές αγωνιστικές επιτυχίες που η BMW Motorradγιόρτασε με τα GS μοντέλα της.

Τα εξαιρετικά ταλέντα των GS με κινητήρα boxer διατηρούνται και αναπτύσσονται συνεχώς από την BMW Motorrad τα τελευταία 40 χρόνια και μεταφέρονται σε άλλα μοντέλα παραγωγής της. Το 1993, η F 650 “Funduro” ήταν η πρώτη μονοκύλινδρη enduro της BMW που κυκλοφόρησε στην αγορά. Οι δυναμικές αρετές αυτής της μοτοσυκλέτας ήταν απόρροια κυρίως του μικρού βάρους και των 47 ίππων του μονοκύλινδρου κινητήρα.

Με την BMW R 1100 GS, η BMW Motorrad όχι μόνο παρουσίασε την πρώτη GS με τετραβάλβιδο boxer και ισχύ 80 ίππων, αλλά άνοιξε και νέους δρόμους στην τεχνολογία αναρτήσεων για τις μεγάλες τουριστικές enduro. Για πρώτη φορά σε enduro, ο κινητήρας και το κιβώτιο λειτουργούσαν ως ενεργά στοιχεία του πλαισίου, καθιστώντας περιττό το κεντρικό τμήμα του. Ενώ το BMW Paralever στην πίσω ανάρτηση είχε ήδη εξαλείψει τις αντιδράσεις του άξονα που παρατηρούνταν στα προηγούμενα διβάλβιδα boxer μοντέλα, οι μηχανικοί της BMW είχαν επινοήσει ένα καινοτόμο τρόπο να οδηγείται ο εμπρός τροχός με την ανάρτηση Telelever. Με την αντιστάθμιση των κλίσεων (σταθερότερη γεωμετρία) και πιο ακριβή απόκριση στις εντολές του αναβάτη, έθεσαν νέα πρότυπα στην κατηγορία.

Επιπλέον, η -τότε- νέα R 1100 GS ήταν η πρώτη enduro στην ιστορία με σύστημα ABS, ένα πλεονέκτημα ασφάλειας που τώρα περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό όλων των μοτοσικλετών της BMW.

Εκτός από τις πολυάριθμες νέες και εξελιγμένες προτάσεις, μεταξύ των οποίων η F 650 GS (πρώτος μονοκύλινδρος κινητήρας με ηλεκτρονικό ψεκασμό, καταλύτη και ABS), που κατασκευαζόταν στο Βερολίνο από το 2000, οι F 650 GS και F 800 GS που λανσαρίστηκαν το 2007 σηματοδότησαν ένα ακόμα ορόσημο στην ιστορία των BMW GS. Με τον ισχυρό, υψηλόροπο δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα και το στρεπτικά άκαμπτο σωληνωτό πλαίσιο, ερμήνευσαν τη φιλοσοφία BMW GS με το δικό τους και ταυτόχρονα χαρακτηριστικό τρόπο BMW.

Η BMW Motorrad σημείωσε ένα ακόμα ορόσημο το φθινόπωρο του 2009 με το λανσάρισμα της ανανεωμένης BMW R 1200 GS. Εξοπλισμένη με τον ακόμα πιο εύστροφο κινητήρα DOHC με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους (2ΕΕΚ) ανά κύλινδρο, απέδιδε 110 ίππους προσφέροντας ακόμα πιο δυναμική συμπεριφορά.

Την επετειακή χρονιά 2010, η BMW Motorrad τίμησε τα 30 χρόνια των μοντέλων GS και τις επιτυχίες τους στην παραγωγή μοτοσικλετών και το μηχανοκίνητο αθλητισμό με τα ειδικά μοντέλα “30 Years GS” των BMW R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS και F 650 GS βαμμένα στα εταιρικά χρώματα της BMW Motorrad Motorsport.

Το φθινόπωρο του 2010 η BMW Motorrad συνέχισε το success story των μοντέλων GS. Με την BMW G 650 GS, η BMW Motorrad πρόσθεσε ένα ακόμα ελκυστικό μέλος στην οικογένεια BMW GS. Η νέα μονοκύλινδρη enduro έδειχνε τολμηρή, ελαφριά και περιπετειώδης. Σε συνδυασμό με το συγκριτικά χαμηλό βάρος και το μειωμένη ύψος σέλας, ήταν μία ελκυστική entry πρόταση που μυούσε τον αναβάτη στο μαγικό κόσμο των BMW GS.

Η δυναμική ανάπτυξη της φιλοσοφίας BMW GS συνεχίστηκε με αμείωτη ένταση την τέταρτη δεκαετία. Όταν η BMW Motorrad παρουσίασε τη νέα R 1200 GS στην Intermot το φθινόπωρο του 2012, το ενδιαφέρον συγκέντρωσε ο πλήρως ανασχεδιασμένος κινητήρας. Ο αερο/υγρόψυκτος επίπεδος δικύλινδρος (flat twin) boxer εισήγαγε κυλινδοκεφαλές με κάθετη ροή. Διέθετε ενσωματωμένο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ ο άξονας τελικής μετάδοσης είχε μεταφερθεί στην αριστερή πλευρά της μοτοσικλέτας. Σε αυτά ήρθε να προστεθεί μία προηγμένη τεχνολογία πλαισίου και ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου όπως το ABS, το traction control (έλεγχος πρόσφυσης) και το semiactive chassis. Με ισχύ 125 ίππων, η νέα R 1200 GS προσέφερε ανώτερες  οδηγικές επιδόσεις.

Σχεδόν ενάμιση χρόνο αργότερα, τον Μάρτιο του 2014, η BMW κατασκεύασε την 500.000ή μοτοσικλέτα GS με κινητήρα boxer στη γραμμή συναρμολόγησης του Βερολίνου – μία R 1200 GS Adventure.

Το φθινόπωρο του 2016, η BMW Motorrad παρουσίασε ένα ακόμα μοντέλο GS. Αυτή τη φορά επρόκειτο για την G 310 GS. Αυτό μετέφερε τις βασικές αρχές της οικογένειας BMW GS στην κατηγορία κυβισμού κάτω των 500 κυβ. εκ. ερμηνεύοντάς τις με το δικό της ξεχωριστό στυλ. Εξαιρετικά συμπαγής, αλλά ευρύχωρη και άνετη, εγκαινίασε ένα νέο κόσμο εμπειριών στην κατηγορία και έγινε μοναδικό ‘entry’ μοντέλο, κυρίως χάρη στην προσαρμοστικότητά της.

Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε στο προσκήνιο μία εντελώς νέα ερμηνεία της φιλοσοφίας GS: η R nineT UrbanG/S. Η R nineT Urban G/S είχε την καταγωγή της από την πρώτη και θρυλική BMW R 80 G/S του 1980, μεταφέροντας τα γονίδιά της στη σύγχρονη εποχή με τη μορφή μιας κλασικής enduro μοτοσυκλέτας BMW με κινητήρα boxer. Όπως και τα υπόλοιπα μοντέλα R nineT, έφερε τον ισχυρό, αερο/υγρόψυκτο boxer με ισχύ 110 ίππων σε συνδυασμό με εξάρι κιβώτιο.

Το 2017 η BMW Motorrad συνέχισε την ιστορία των GS με δύο πλήρως επανασχεδιασμένα F 750 GS και F850 GS μοντέλα enduro. Η BMW Motorrad συνέχισε να χτίζει πάνω στα δυνατά σημεία των μοντέλων GSστους διαδόχους τους, με τις επιτυχημένες δικύλινδρες μοτοσικλέτες F 650 GS, F 700 GS και F 800 GS, στοχεύοντας στην περαιτέρω βελτίωση ενός ήδη καταξιωμένου πακέτου.

Στην καρδιά των εξελίξεων ήταν ένας νέος, ισχυρός δικύλινδρος εν σειρά κινητήρας με δύο αντικραδασμικούς άξονες και διαστήματα ανάφλεξης 270/450 μοιρών για βελτιστοποιημένα χαρακτηριστικά λειτουργίας και συναρπαστικό ήχο. Απέδιδε 77 ίππους για την F 750 GS και 95 για την F 850 GS από 853 κ.εκ., προσφέροντας ανώτερες επιδόσεις και στα δύο μοντέλα GS. Αυτό σήμαινε ακόμα περισσότερη ισχύ, ροπή και οικονομία για τα μεγάλα μοντέλα GS με κινητήρα boxer.

Το φθινόπωρο του 2018 η BMW Motorrad προχώρησε σε μία ριζική αναβάθμιση του κινητήρα boxer των μεγάλων μοντέλων GS για περαιτέρω βελτίωση της ισχύος και της ροπής αλλά και μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων. Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά η τεχνολογία BMW ShiftCam στην παραγωγή των κινητήρων της BMW Motorrad: αυτή επέτρεπε μεταβλητό χρονισμό και βύθιση των βαλβίδων εισαγωγής.

Επιπλέον, οι εκκεντροφόροι εισαγωγής σχεδιάστηκαν για μη συγχρονισμένο άνοιγμα των δύο βαλβίδων εισαγωγής, με αποτέλεσμα βελτιωμένο στροβιλισμό του μίγματος αέρα / καυσίμου, και κατ’ επέκταση πιο αποδοτική καύση. Στις τεχνικές αλλαγές περιλαμβάνονται η χρήση οδοντωτής αλυσίδας – αντί κλασικής καδένας – για την κίνηση των εκκεντροφόρων, η βελτιωμένη αντλία λαδιού, τα twin-jet μπεκ στο σύστημα τροφοδοσίας και ένα νέο σύστημα εξάτμισης.

Related posts
HotIn Pen & InkManuscriptsMotorsportOld SchoolWRCΧρήστος Κίτσος

Ράλλυ Κροατίας: Από το Delta Rally του ’74, στον τέταρτο γύρο του ’24…

FeaturesHotIn Pen & Ink

Throwback: Όταν η Mitsubishi «έφτιαξε» ένα ηλεκτρικό EVO…

FeaturesIn & OutIn Pen & Ink

Θέμα: Όλες οι Ferrari του Lewis Hamilton!

Εγγραφείτε στο newsletter μας...

…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!