Η ιδέα της DS γεννήθηκε το 1938 με πρωτοβουλία του Pierre Boulanger, διευθυντή της Citroën, και συνεχίστηκε από τον Pierre Bercot το 1950 και έπειτα. Το project, γνωστό ως VGD (Véhicule de Grande Diffusion ή όχημα μαζικής παραγωγής), ολοκληρώθηκε το 1955 με την κυκλοφορία της DS 19.
Και αυτή ήταν η αρχή…
Την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 1955, η DS 19 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, κάτω από τον επιβλητικό θόλο του Grand Palais. Η εμφάνιση της προκάλεσε δέος και θαυμασμό, ενώ με το καινοτόμο στυλ της, καθιερώθηκε ως η νέα αναφορά στην αυτοκινητοβιομηχανία. Λέγεται πως πωλήθηκαν 12.000 αυτοκίνητα την πρώτη ημέρα, ενώ οι παραγγελίες έφτασαν τις 80.000, μέχρι το τέλος της έκθεσης, 10 μέρες αργότερα!
Δεκαετία ’50: Η DS απογειώνεται…
Η παραγωγή της DS ξεκίνησε στις 7 Οκτωβρίου 1955 στο εργοστάσιο του Quai de Javel στο Παρίσι (Γαλλία), μόλις μια μέρα μετά την παρουσίασή της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού. Στους δρόμους, η εμφάνιση των πρώτων μοντέλων προκαλούσε συχνά συνωστισμούς, καθώς η DS ήταν πρωτοποριακή…
Οι πρωτοποριακές τεχνικές και αισθητικές της λύσεις, προκαλούσαν συνεχή περιέργεια. Δεν ήταν μόνο ένα αυτοκίνητο-γλυπτό, αλλά και ένα τεχνολογικό θαύμα.
Για παράδειγμα, η εξαιρετική υδροπνευματική ανάρτησή της προσέφερε πρωτοφανή επίπεδα κρατήματος στο δρόμο και άνεση που καμία άλλη αυτοκινητοβιομηχανία δεν είχε καταφέρει μέχρι τότε, ενώ ένα άλλο μοναδικό χαρακτηριστικό ασφάλειας ήταν το υδραυλικά υποβοηθούμενο σύστημα πέδησης, με εμπρός δισκόφρενα, που επέτρεπε τόσο μικρές αποστάσεις ακινητοποίησης, ώστε να ξαφνιάζει ακόμα και τους πιο έμπειρους οδηγούς στην πρώτη επαφή τους με τη DS.
Κατά τη δεκαετία του ’50, παρουσιάστηκαν πολλές εκδόσεις της DS 19. Αρχικά, η ID 19 κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 1956, ακολουθούμενη από τις εκδόσεις Break, Familiale και Commerciale το 1958, όταν την ίδια χρονιά έκανε την εμφάνισή της και η πολυτελή DS 19 Prestige.
Η DS 19 Prestige ανέβαζε την πολυτέλεια σε άλλο επίπεδο, αφού από την πρώτη παρουσίασή της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο του 1958 εντυπωσίασε, χάρη σε μια διαμόρφωση αντάξια ενός αυτοκινήτου υψηλού κύρους, για χρήση «σοφέρ».
Εκτός από τη μαύρη βαφή, περιλάμβανε διαχωριστικό με ανασυρόμενο γυαλί μεταξύ οδηγού και πίσω επιβατών, γκρι εσωτερική επένδυση, με δερμάτινα καθίσματα μπροστά και υφασμάτινα Jersey πίσω, όταν προαιρετικά μπορούσε να εξοπλιστεί με ενδοεπικοινωνία, ραδιόφωνο και συσκευή τηλεφώνου. Έτσι, με την εξαιρετική της άνεση, καθιερώθηκε άμεσα ως το όχημα των κορυφαίων ηγετών, τόσο πολιτικών όσο και βιομηχάνων, ενώ με τα χρόνια, επωφελήθηκε από τις ίδιες τεχνικές εξελίξεις με την κανονική DS και η παραγωγή της συνεχίστηκε μέχρι τον Ιανουάριο του 1975.
H DS στους αγώνες…
Τον Ιανουάριο του 1956, μόλις τρεις μήνες μετά την παρουσίασή της, η DS 19 συμμετείχε για πρώτη φορά στο πιο διάσημο ράλλυ, αυτό του Μόντε Κάρλο. Μάλιστα, κατέκτησε την πρώτη θέση στην κατηγορία της, έγινε το πρώτο γαλλικό αυτοκίνητο που διακρίθηκε, ενώ και τα έξι οχήματα που συμμετείχαν τερμάτισαν επιτυχώς.
Το 1959, το πλήρωμα Coltelloni-Alexandre-Desrosiers κατέκτησε την πρώτη θέση στη γενική κατάταξη, ακολουθούμενο από μια σειρά αξιοθαύμαστων διακρίσεων.
Το 1966, η DS στην έκδοση “21” πέτυχε μια δεύτερη νίκη στο Μονακό χάρη στην απόδοση του φινλανδικού πληρώματος Toivonen-Mikander. Εκτός από την εξαιρετική της απόδοση ως αυτοκινήτου μεγάλου τουρισμού, η DS εδραιώθηκε και ως ακαταμάχητο αγωνιστικό αυτοκίνητο σε κάθε ήπειρο…
Δεκαετία ’60: Η DS πάντα μπροστά…
Κατά τη δεκαετία του ’60, η DS 19 καθιερώθηκε ως ένα εκλεπτυσμένο, άνετο και κομψό αυτοκίνητο δρόμου. Μέσα από συνεχείς βελτιώσεις, ενίσχυσε αδιάλειπτα την υπεροχή της έναντι των ανταγωνιστών της, ενώ το 1959, ο κινητήρας των 1.911 κ.εκ. αύξησε την ισχύ του από 75 σε 78 ίππους με την προσθήκη νέας κυλινδροκεφαλής και τροποποιημένης ανάφλεξης. Αυτό είχε σαν συνέπεια την παρουσίαση της διάσημης DS 19 Cabriolet τον Οκτώβριο του 1960, ενώ τον Μάρτιο του 1961 η ισχύς αυξήθηκε ξανά στους 83 ίππους, με μέγιστη ταχύτητα τα 150 χλμ./ώρα.
Τον Σεπτέμβριο του 1962, η DS γνώρισε την πρώτη της αισθητική ανανέωση, χάνοντας τους μεγάλους αεραγωγούς στα φτερά, ενώ ο προφυλακτήρας απέκτησε ελαστικά προστατευτικά και το κάτω μέρος επανασχεδιάστηκε για καλύτερη αεροδυναμική και οικονομία καυσίμου, επιτρέποντας μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.
Τον Οκτώβριο του 1965, ένα χρόνο μετά το λανσάρισμα της DS Pallas το 1964, κυκλοφόρησε μια νέα έκδοση με ισχυρότερο κινητήρα 2.175 κ.εκ., αποδίδοντας 109 ίππους και φτάνοντας τα 175 χλμ./ώρα, ενώ το 1967, η DS απέκτησε τη νέα της πρόσοψη και εισήχθησαν οι διάσημοι περιστρεφόμενοι προβολείς, προσφέροντας βελτιωμένη ασφάλεια καθώς φώτιζαν το εσωτερικό των στροφών πριν την είσοδο του αυτοκινήτου!
Το 1969, έγινε μια σημαντική μηχανική αναβάθμιση, ο κινητήρας 2.175 κ.εκ. της DS 21 έλαβε ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου, αυξάνοντας την ισχύ στους 139 ίππους και την τελική ταχύτητα στα 185 χλμ./ώρα.
DS Cabriolet: Τέσσερις θέσεις με αέρα πολυτέλειας…
Αναλαμβάνοντας την μετατροπή της DS Prestige και δημιουργώντας δικά του cabriolet βασισμένα στη DS από τον Οκτώβριο του 1958, ο αμαξοποιός Henri Chapron έλαβε επίσης την εντολή να αναπτύξει ένα μοντέλο παραγωγής DS Cabriolet…
Μετά την ολοκλήρωση τριών πρωτοτύπων, το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο του 1960. Η προσεγμένη του κατασκευή περιλάμβανε αποκλειστική δερμάτινη επένδυση, ενώ από τον Αύγουστο του 1964 προστέθηκαν χαρακτηριστικά της DS Pallas, όπως πρόσθετοι προβολείς και ειδικά διακοσμητικά στους τροχούς. Έτσι, το DS Cabriolet, υψηλής ποιότητας και με κόστος σχεδόν διπλάσιο από την σεντάν DS, παραμένει σημείο αναφοράς της αισθητικής και της κομψότητας της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
DS Pallas: Η πολυτέλεια και τα αριστεία…
Η DS Pallas, που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1964 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, πρόσφερε ένα επίπεδο φινιρίσματος που δεν είχαμε ξαναδεί ποτέ σε γαλλικό αυτοκίνητο παραγωγής. Ξεχώριζε από τις υπόλοιπες DS χάρη στον προσεγμένο και ιδιαίτερα πολυτελή εξοπλισμό της, που περιλάμβανε διακοσμητικές λωρίδες από ανοξείδωτο χάλυβα και καουτσούκ, ειδικά διακοσμητικά στους τροχούς, ξεχωριστά πίσω φώτα με χρωμιωμένη επένδυση και πρόσθετους προβολείς.
Στο εσωτερικό, τα καθίσματα ήταν πιο παχιά, οι πλάτες πιο ψηλές, ενώ υπήρχε επιλογή αποκλειστικής δερμάτινης επένδυσης. Επιπρόσθετα, η DS Pallas διατίθετο στις ίδιες αποχρώσεις με τις υπόλοιπες DS, αλλά μπορούσε να παραγγελθεί και με μεταλλικά χρώματα αποκλειστικά για αυτήν.
DS Presidentielle: Η πιο μεγάλη της εποχής της…
Για να αντικαταστήσει τη λιμουζίνα που είχε κατασκευαστεί βάσει της Traction Avant από τον αμαξοποιό Franay το 1955, η Προεδρία της Δημοκρατίας ανέθεσε την κατασκευή ενός νέου επίσημου κρατικού αυτοκινήτου, το οποίο παραδόθηκε στο Μέγαρο των Ηλυσίων στις 14 Νοεμβρίου 1968.
Οι προδιαγραφές απαιτούσαν να είναι μεγαλύτερο από τη Lincoln που χρησιμοποιούσε τότε ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι, κατασκευασμένο από τον αμαξοποιό Henri Chapron και σχεδιασμένο από τις υπηρεσίες του Quai de Javel, αυτό το μοναδικό DS είχε μήκος 6,53 μέτρα.
Ήταν εξοπλισμένο με υπερπολυτελείς ανέσεις, όπως διαχωριστικό με κυρτό γυαλί, δερμάτινη επένδυση σε καφέ χρώμα, πτυσσόμενη θέση για διερμηνέα, ηλεκτρικά παράθυρα, κλιματισμό, άμεσο και έμμεσο φωτισμό, ενδοεπικοινωνία και ενσωματωμένο μίνι μπαρ.
Ένα εκατομμύριο DS…
Η εκατομμυριοστή DS, μια ολοκαίνουργια DS 21 Pallas Injection Electronique, κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο του Quai de Javel στο Παρίσι στις 7 Οκτωβρίου 1969. Βαμμένη σε μεταλλικό χρώμα “Sable Métallisé”, συμπεριλαμβανομένης της οροφής, παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού που είχε ανοίξει στις 2 Οκτωβρίου. Εκεί, κληρώθηκε μπροστά σε συμβολαιογράφο και κερδίθηκε από τον Gilles Delègue, 22 ετών, φοιτητή μηχανικής στο δεύτερο έτος της École Centrale.
Δεκαετία ’70: Η εποχή της ωριμότητας…
Το 1970 και το 1971, οι τροποποιήσεις στη DS επικεντρώθηκαν κυρίως στο σύστημα μετάδοσης. Πιο συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο του 1970, η DS εξοπλίστηκε με χειροκίνητο κιβώτιο πέντε ταχυτήτων αντί για τέσσερις, ενώ έναν χρόνο αργότερα προστέθηκε αυτόματο κιβώτιο τριών ταχυτήτων της εταιρείας Borg-Warner.
Πριν αποσυρθεί οριστικά το 1975, μετά από 20 χρόνια αξιοσημείωτης καριέρας, η DS είχε μία τελευταία εξέλιξη: Τον Σεπτέμβριο του 1972, η DS 21 αντικαταστάθηκε από την DS 23, η οποία ήταν εξοπλισμένη με κινητήρα 2.347 κ.εκ., με ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου, αποδίδοντας 141 ίππους και φτάνοντας μέγιστη ταχύτητα σχεδόν 190 χλμ./ώρα.
Η τελευταία DS…
Η 1.456.115η και τελευταία DS κατασκευάστηκε στο Παρίσι, στο εργοστάσιο του Quai de Javel, στις 24 Απριλίου 1975 στις 15:00. Ήταν μια DS 23 Pallas Injection Electronique σε χρώμα Bleu Delta.
Όπως έδειχνε το πανό στο παρμπρίζ της, ήταν και η 1.330.755η DS που συναρμολογήθηκε σε αυτό το ιστορικό εργοστάσιο. Παραδόθηκε σε έναν πιστό πελάτη της μάρκας από τη Gironde, ο οποίος είχε στην κατοχή του άλλα οκτώ DS πριν από αυτή!
Η DS στον κινηματογράφο…
Στη μεγάλη οθόνη όπως και στους δρόμους, η DS καθιερώθηκε γρήγορα. Ο κόσμος του κινηματογράφου της ανέθεσε πρωταγωνιστικούς ρόλους που έχουν μείνει αξέχαστοι. Από το φιλμ νουάρ μέχρι την κωμωδία, η DS διαπρέπει σε κάθε είδος. Εμφανίζεται, για παράδειγμα, με τη Brigitte Bardot στο Une Parisienne (1957), με τον Alain Delon στο Le Samouraï (1967), με τον Jean-Paul Belmondo και τον Bourvil στο Le Cerveau (1969), με τον Jean Gabin και τον Fernandel στο L’Age Ingrat (1964) ή με τον Louis de Funès στο Rabbi Jacob (1973). Εκεί επίσης, η DS συμβολίζει την κομψότητα, την ταχύτητα και την ισχύ.
Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις, η φουτουριστική της τεχνολογία εξιδανικεύεται, όπως στο La Dixième Victime (1965) με την Ursula Andress και τον Marcello Mastroianni, όπου η DS εμφανίζεται με γυάλινη οροφή μπλε απόχρωσης, και στο Fantomas se Déchaîne (1965) με τον Jean Marais, όπου εξοπλίζεται με φτερά και κινητήρες και απογειώνεται σαν αεροπλάνο. Τέλος, στο αξέχαστο Retour vers le Futur 2 (1989) του Robert Zemeckis, η DS εμφανίζεται ως ένα κόκκινο-κίτρινο ταξί επιστημονικής φαντασίας σε ένα φουτουριστικό 2015…
2014: Η χρονιά δημιουργίας της μάρκας DS Automobiles…
Επισήμως ιδρυθείσα την 1η Ιουνίου 2014 στο Παρίσι, η DS Automobiles γίνεται μια ανεξάρτητη μάρκα. Με στόχο να διατηρήσει τις αξίες της καινοτομίας και της διάκρισης που κληρονόμησε από τη DS του 1955, η μάρκα ενσαρκώνει την τέχνη του ταξιδιού «à la française».
Το 2025, η DS Automobiles προσφέρει μια παγκόσμια και ποικίλα γκάμα τεσσάρων μοντέλων: DS 3, DS 4, DS 7 και N°8. Όλα τους σχεδιασμένα για πελάτες που αναζητούν το διαφορετικό, θέλοντας να ταξιδεύουν στον κόσμο απολαμβάνοντας κάθε στιγμή, αφού οι δημιουργίες της DS ξεχωρίζουν για το χαρισματικό τους στυλ, τον εκλεπτυσμένο εσωτερικό τους χώρο, τις προηγμένες τεχνολογίες και την άνεση πρώτης κλάσης.
Η σύγχρονη εμπλοκή της DS στους αγώνες…
Μπορεί η πρώτη εμπλοκή της DS στους αγώνες να έγινε εν έτει 1956 στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο όπως προαναφέραμε, αλλά και στην σύγχρονη εποχή της DS έχουμε εμπλοκή των Γάλλων με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, με πολυάριθμα μάλιστα ρεκόρ…
Πιο συγκεκριμένα, από την πρώτη συμμετοχή της DS Automobiles στη Formula E το 2015 μέχρι σήμερα, ο Γάλλος κατασκευαστής έχει καταφέρει να κατακτήσει δύο διπλούς τίτλους ομάδων και οδηγών στο πρωτάθλημα των αμιγώς ηλεκτροκίνητων μονοθεσίων.
Εξάλλου, η DS Automobiles διαπρέπει στην ηλεκτροκίνηση, διαθέτοντας κάθε μοντέλο σε εξηλεκτρισμένη έκδοση, με την γκάμα να περιλαμβάνει κινητήρες 100% ηλεκτρικούς, υβριδικούς κινητήρες αυτοφορτιζόμενους και plug-in υβριδικά μοντέλα με έως και 360 ίππους και τετρακίνηση.
Η DS Automobiles στο 2025…
Το 2025, η DS Automobiles επιταχύνει τη μετάβασή της στην αμιγώς ηλεκτρική τεχνολογία με την άφιξη του N°8, ενός νέου μοντέλου που προσφέρει αυτονομία έως και 750 χλμ. σε μικτό κύκλο οδήγησης (δες εδώ).
Εμπνευσμένο από το concept DS AERO SPORT LOUNGE, το DS N°8 διαθέτει κορυφαία ποιότητα, εκτεταμένη αυτονομία και απόλυτη άνεση, με σκοπό να γίνει το πιο εκλεπτυσμένο αυτοκίνητο του 2025. Όπως άλλωστε ήταν και ο θρυλικός βάτραχος 70 χρόνια πριν…