Άλλη μια χρονιά έφτασε στο τέλος της και εμείς στο «χάνεται» αυτής βρισκόμαστε με 200 άλογα στα χέρια μας, για να την αποχαιρετήσουμε δυνατά, πριν «αναγκαστούμε» να δοκιμάσουμε κι άλλα -κατά βάση πλέον- εξηλεκτρισμένα μοντέλα την χρονιά που έρχεται, το 2024…
Πιο συγκεκριμένα, για την τελευταία οδηγική εμπειρία μας εντός του 2023 επιλέξαμε το Ford Puma ST, που μετά την κατάργηση του Fiesta ST στην χρονιά που διανύουμε, αποτελεί το πλέον πρόσφατο δημιούργημα της Ford Performance και ας μην είναι ένα ακόμα hot hatch…
Βλέπεις «φίλε» αναγνώστη οι εποχές που τα διακριτικά “ST” συνόδευαν αποκλειστικά το μικρομεσαίο χάτσμπακ Focus και το σουπερμίνι Fiesta της Ford έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, με κάθε φορά στα χρονικά που περνούσε ένα από δαύτα από τα χέρια μας να μας αφήνει μνήμες δυνατές, ευχάριστες και κυρίως αναλλοίωτες στο χρόνο…
Στο σήμερα, η Ford κοσμεί με τα διακριτικά “ST” το πολυεπιτυχημένο Puma και μάλιστα σε δύο εκδόσεις, με την μία να συνδυάζει τον 1.000άρη Ecoboost με αυτόματο κιβώτιο και την απόδοση να βρίσκεται στους 170 ίππους (Puma ST Powershift), και την δεύτερη και πιο «σωστή» κατ’ εμάς να αποδίδει 200 ίππους από έναν 1.500άρη Ecoboost και τη μετάδοση της κίνησης να γίνεται από ένα μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, όπως στην περίπτωση της δοκιμής μας.
Κοινός παρονομαστής και στα δυο, το Puma, που δεχόμενο τη «θεραπεία» ST, πέρα από την αυξημένη δύναμη που είδαμε παραπάνω, δέχθηκε και μια σειρά από αλλαγές στο πλαίσιο και στην εμφάνιση, για να διαφοροποιείται από την υπόλοιπη γκάμα, αλλά να μην χάνει την πρακτικότητα και την ευρυχωρία του απλού μοντέλου.
Έτσι, μπορεί το Puma ST να μην εμφανίζεται αρκετά διαφορετικό εξωτερικά από το απλό Puma, αλλά έχει και πάλι τις απαραίτητες πινελιές για να μπορούν οι πιο φανατικοί του αυτοκινήτου να το ξεχωρίσουν στο δρόμο, ακόμα και αν δεν είναι στο φανταχτερό πράσινο (αποκλειστικό χρώμα για το ST) που βλέπετε στις φωτογραφίες.
Σ’ αυτό συντελούν, τόσο η αγριεμένη μάσκα με το splitter που αναγράφει “Ford Performance” και η μεγάλη μαύρη αεροτομή, όσο και οι διπλές απολήξεις της εξάτμισης, οι μεγάλες ζάντες (19 ιντσών) και φυσικά τα λογότυπα “ST” στην μπροστινή γρίλια και στην πέμπτη θύρα.
Στα ενδότερα, η Ford μπορεί να μην έκανε κραυγαλέες αλλαγές σε σχέση με τα απλά Puma (ας μην ξεχνάμε ότι είναι ένα all-around όχημα), αλλά και πάλι έχει αρκετά στοιχεία για να σε κάνουν να νιώσεις ό,τι βρίσκεσαι μέσα σε μια κατασκευή που φτιάχτηκε για τη χαρά της οδήγησης.
Αρχικά τις εντυπώσεις κλέβουν τα μεγάλα καθίσματα της Recaro που αναγράφουν στο κέντρο τους το χαρακτηριστικό σήμα ST, με το ίδιο σήμα να βρίσκεται και στο κάτω μέρος του «χοντρού» τιμονιού, αλλά και στα πατάκια, ώστε να μην αφήνουν αμφιβολία για τη φύση της κατασκευής.
Από εκεί και έπειτα, η εφαρμογή της τεχνολογίας είναι και εδώ ανεπτυγμένη με μια οθόνη αφής 8 ιντσών στην κορυφή του ταμπλό να πλαισιώνεται από έναν ψηφιακό πίνακα 12,3 ιντσών, που λόγω έκδοσης έχει και νέες απεικονίσεις ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης.
Σχετικά με την άνεση και τους χώρους, το καλό με τις σχετικά περιορισμένες αλλαγές της συγκεκριμένης έκδοσης είναι ότι η έκδοση ST δεν διαφοροποιείται σε επίπεδο πρακτικότητας σε σχέση με τα απλά Puma.
Έτσι και εδώ υπάρχει ικανοποιητικός χώρος για τους πίσω επιβάτες και ένας χώρος αποσκευών 456 λίτρων, που εφαρμόζει και εδώ στο κάτω μέρος του το “MegaBox” της Ford, αντί ρεζέρβας.
Αυτό στην ουσία είναι ένας πλαστικός χώρος αποθήκευσης κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ, ο οποίος μπορεί να αποθηκεύσει λασπωμένα αντικείμενα και μπορεί ακόμη και να ξεπλυθεί με νερό χάρη στην «τρύπα» του στο κάτω μέρος!
Η πηγή του «κακού»…
Αναμφίβολα σε κάθε σπορ κατασκευή το βασικό στοιχείο που το διαφοροποιεί δεν είναι κάποιο σχεδιαστικό ή εξοπλιστικό (ας βλέπουμε τελευταία και τέτοιες εκδόσεις) στοιχείο, αλλά η δύναμη του κινητήρα του και εν συνεχεία η οδηγική του συμπεριφορά.
Στην περίπτωση του Puma ST και πιο συγκεκριμένα στη μεγαλύτερη έκδοση (είπαμε έχει και 1.000άρι με 170 ίππους), κάτω από το καπό έχουμε τον τρικύλινδρο Ecoboost που γνωρίσαμε και παλαιότερα στο Fiesta ST, ο οποίος είναι χωρητικότητας 1,5 λίτρων και με τη βοήθεια της υπερτροφοδότησης αποδίδει 200 ίππους και 320 Nm ροπής.
Η ισχύς μεταφέρεται στους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός μηχανικού κιβωτίου έξι σχέσεων, ενώ στις εκδόσεις με το πακέτο “Performance” όπως της δοκιμής διατίθεται και ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (μπλοκέ) για περαιτέρω μεγιστοποίηση της ικανότητας στις στροφές.
Από άποψη επιδόσεων, ο συγκεκριμένος Ecoboost κάνει το Puma ST πραγματικά γρήγορο, με το RaceBox μας να σταματάει στα 3,5 δευτερόλεπτα για το 0-60 χλμ./ώρα, στα 6,8 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ./ώρα και στα 9,2 δευτερόλεπτα για το 0-120 χλμ./ώρα, τη στιγμή που η τελική ταχύτητα ανέρχεται σε 228 χλμ./ώρα.
Πέρα όμως από τις εντυπωσιακές αυτές επιδόσεις, το Puma ST εντυπωσιάζει και για την καλή θέση οδήγησης, αφού παρά το γεγονός ότι είναι crossover δεν έχει την υψηλή θέση οδήγησης (και λίγο χαμηλότερη να ήταν, ακόμη καλύτερα) που συνηθίζεται σε τέτοιου είδους κατασκευές, με αποτέλεσμα να «γίνεσαι ένα» με το αυτοκίνητο και να κάθεσαι όπως αρμόζει για να ζήσεις άλλη μια οδηγική εμπειρία…
Στη «σιγουριά» αυτή συντελεί και το -επίσης- χαμηλό κέντρο βάρους του αυτοκινήτου, τη στιγμή που η αναθεωρημένη ανάρτηση με τις μεγαλύτερες αντιστρεπτικές και το άκρως κοφτερό τιμόνι κάνουν το Puma ST ένα αληθινό «εργαλείο απόλαυσης», αφού είναι πραγματικά εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο το Puma ST «καταπίνει» τις στροφές, με ελάχιστες κλίσεις του αμαξώματος, κάτι που είναι σχεδόν ανήκουστο για ένα crossover.
Εν ολίγοις, είναι εξίσου διασκεδαστικό με τα μοντέλα ST του παρελθόντος με τη μόνη διαφορά ότι εδώ έχεις και την πρακτικότητα, με αποτέλεσμα να είναι ικανό για να καλύψει τόσο τις ανάγκες των καθημερινών μετακινήσεων (όπως ένα συμβατικό αυτοκίνητο), όσο και τις ανάγκες ενός πραγματικού οδηγού στο επαρχιακό στροφιλίκι, και αυτό είναι που κάνει την Ford Performance να κερδίζει τα εύσημα και την εύνοιά μας για ακόμη μία φορά.
Στο ταμείο…
Οι τιμές για το Puma ST ξεκινούν από 38.291 ευρώ για την έκδοση Powershift με τον 1.000άρη Ecoboost, το αυτόματο κιβώτιο και τους 170 ίππους, ενώ για το «καλό» ST με τον 1,5 λίτρων Ecoboost των 200 ίππων που δοκιμάσαμε ξεκινούν από 40.893 ευρώ.
Χρήματα που σίγουρα είναι πολλά αν αναλογιστεί κανείς ότι ένα απλό Puma ξεκινάει από τα 24.995 ευρώ και μάλλον αυτός είναι και ο λόγος που δεν κυκλοφορούν πολλά από αυτά ανάμεσά μας. Ωστόσο, ο εξοπλισμός -τόσο στο «μικρό» των 170 ίππων, όσο και σ’ αυτό των 200 ίππων- είναι τόσο πλούσιος, που δεν υπάρχουν πολλά διαθέσιμα προαιρετικά καλούδια για να προστεθούν ως έξτρα, με αποτέλεσμα οι επιλογές να περιορίζονται στα ειδικά χρώματα (όπως το Mean Green του αυτοκινήτου δοκιμής) και στο πακέτο ST Performance, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
1.5T
|
Καύσιμο |
Βενζίνη
|
Χωρητικότητα(κ.εκ.) |
1.497
|
Κύλινδροι |
3 σε σειρά
|
Βαλβίδες | 12 |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) |
200/6000
|
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) |
320/2500-3500
|
Θέση |
Εμπρός, εγκάρσια
|
Τροφοδοσία |
Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση
|
Εκκεντροφόροι |
2EEK
|
Διάμ.X Διαδρ.(χλστ.) |
84,0 x 90,0
|
Σχέση συμπίεσης |
9,7:1
|
Κιλά/ίππο | 6,4 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός |
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική δοκός
|
Πίσω |
Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός
|
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός |
Αεριζόμενοι δίσκοι 325 χλστ.
|
Πίσω |
Δίσκοι 271 χλστ.
|
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα |
Κρεμαγιέρα
|
Υποβοήθηση |
Ηλεκτρική
|
Στροφές τιμονιού | 2,1 |
Διάμετρος στροφής(μέτρα) | 11,2 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση |
Στους εμπρός τροχούς
|
Κιβώτιο |
Μηχανικό 6 σχέσεων
|
Σχέση μετάδοσης 1η | 3.583 |
Σχέση μετάδοσης 2η | 1.952 |
Σχέση μετάδοσης 3η | 1.290 |
Σχέση μετάδοσης 4η | 0.971 |
Σχέση μετάδοσης 5η | 0.775 |
Σχέση μετάδοσης 6η | 0.651 |
Σχέση μετάδοσης 7η | – |
Σχέση μετάδοσης 8η | – |
όπισθεν | 3.333 |
Τελική σχέση μετάδοσης | 4.563 |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση |
19x8,5J
|
Υλικό |
Αλουμίνιο
|
Τύπος ελαστικών |
Michelin Pilot Sport 4S
|
Διάσταση ελαστικών |
225/40 ZR19
|
Ρεζέρβα |
Κιτ επισκευής
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) |
4226x1805x1533
|
Μεταξόνιο(χλστ.) | 2588 |
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) | 1565 |
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) | 1518 |
Βάρος(κιλά) | 1283 |
Χώρος αποσκευών(λίτρα) | 456 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) | 3,5 |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 6,8 |
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 9,2 |
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) | 228 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή | 6,9 |
Μέση τιμή δοκιμής | 9,7 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 11,3 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 7,1 |
Αυτονομία(χλμ.) | 498 |
Ρεζερβουάρ(λίτρα) | 45 |
Εκπομπή CO2 | 155 |
ΤΙΜΗ(ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης | 38.291 |
Αυτοκίνητου δοκιμής | 40.893 |