Τίποτα δε γίνεται τυχαία…
Το XC40 στις εκδόσεις Recharge είναι το πρώτο σε πωλήσεις premium SUV της κατηγορίας C στη χώρα μας και ταυτόχρονα το πρώτο σε πωλήσεις PHEV ανεξαρτήτου κατηγορίας! Τυχαίο; Δε νομίζω! Αλλά ας δούμε ιδίοις όμμασι τους λόγους που επισφραγίζουν τη λογική του «τίποτα δεν γίνεται τυχαία…».
Σύμφωνα με τις φιλοδοξίες της Volvo
Η Volvo έχει δηλώσει ότι μέχρι το 2025 θέλει οι μισές από τις πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων της να είναι αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και από το 2030 να είναι όλα, μηδενός εξαιρουμένου! Αναμφίβολα, αυτό είναι μία τολμηρή φιλοδοξία των Σουηδών, αλλά αν κρίνουμε από την όλο και αυξανόμενη εισαγωγή εξηλεκτρισμένων μοντέλων Volvo στην αγορά, μπορούμε να πιστέψουμε ότι μάλλον θα το πετύχει. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι η γκάμα των Σουηδών, ήδη από τώρα, δεν έχει κάποιο μοντέλο χωρίς κάποια μικρή, μεγάλη ή ολική εμπλοκή της ηλεκτροκίνησης, αφού περιλαμβάνει μοντέλα τόσο με υβριδικά και επαναφορτιζόμενα συστήματα κίνησης (PHEV), όσο και με αμιγώς ηλεκτρικά.
Έτσι και το μικρότερο SUV της γκάμας της, το XC40, που πλέον διατίθεται τόσο σε εκδόσεις με ήπιο υβριδικό σύστημα, όσο και PHEV, καθώς και αμιγώς ηλεκτρικές. Ανάμεσά τους και η έκδοση T5 Recharge PHEV που δοκιμάζουμε σήμερα και συνδυάζει ένα βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων με έναν ηλεκτρικό κινητήρα και τη συνολική απόδοση του συστήματος να αγγίζει τους 262 ίππους και τα 425 Nm ροπής.
Με μικρές εξωτερικές διαφοροποιήσεις
Εξωτερικά, το XC40 T5 Recharge δεν εμφανίζει μεγάλες διαφορές από τα υπόλοιπα XC40 που γνωρίσαμε παλαιότερα με τους συμβατικούς κινητήρες. Αυτό έγινε καθώς και αυτό, όπως και τα υπόλοιπα μοντέλα των Σουηδών «πατούν» σε πλατφόρμες που έχουν σχεδιαστεί εξαρχής για να φιλοξενούν διάφορους τύπους συστημάτων κίνησης και μετάδοσης. Έτσι, το PHEV XC40 χρειάζεται αρκετά παρατηρητικό μάτι για να ξεχωρίσει από τα υπόλοιπα XC40 που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους. Το μάτι αυτό θα μπορέσει να αντιληφθεί τη μία επιπλέον θύρα ανεφοδιασμού που βρίσκεται στο εμπρός αριστερό φτερό και είναι για την πρίζα φόρτισης.
Κατά τα άλλα, το PHEV XC40 δεν παρουσιάζει άλλες εξωτερικές αλλαγές στην εμφάνιση σε σχέση με τα γνώριμα, συμβατικά XC40, χωρίς αυτό να είναι απαραιτήτως κακό, αφού ακόμα και σήμερα το κόμπακτ SUV των Σουηδών διατηρείται μοντέρνο και εντυπωσιακό.
Αντίστοιχα ίδιο…
…με τα συμβατικά Volvo XC40 που γνωρίσαμε παλαιότερα είναι και το εσωτερικό, το οποίο χαρακτηρίζεται για τη μίνιμαλ αισθητική του και την πολυτελή προσέγγιση, με τη μόνη διαφοροποίηση να βρίσκεται στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, ο οποίος πλέον εκτός από τα εναπομείναντα χιλιόμετρα με βενζίνη, απεικονίζει και τα εναπομείναντα χιλιόμετρα που μπορείς να κάνεις κινούμενος αμιγώς ηλεκτρικά.
Από άποψη χώρων, στο εσωτερικό θα φιλοξενηθούν άνετα τέσσερεις ενήλικες, με τους εμπρός να έχουν ιδιαίτερη άνεση τόσο σε πλάτος, όσο και σε ύψος, ενώ ο χώρος αποσκευών έχει περιοριστεί κατά 47 λίτρα λόγω της τοποθέτησης των μπαταριών, με τη συνολική χωρητικότητα πλέον να ανέρχεται σε 405 λίτρα.
Η σημασία του PHEV σε όλο της το μεγαλείο
Την κίνηση του XC40 PHEV εξασφαλίζουν ένας βενζινοκινητήρας 1,5 λίτρων και ένας ηλεκτροκινητήρας που βρίσκεται τοποθετημένος εμπρός, με τη μετάδοση να γίνεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς.
Ο βενζινοκινητήρας είναι 3κύλινδρος, χωρητικότητας 1.477 κ.εκ. και αποδίδει 180 ίππους στις 5.800 σ.α.λ. με τη ροπή του να είναι 265 Nm και να είναι διαθέσιμη μεταξύ 1.500 και 3.000 σ.α.λ.
Ο ηλεκτροκινητήρας τώρα, αποδίδει 82 ίππους και 160 Nm ροπής, με αποτέλεσμα η συνολική ισχύς του XC40 T5 Recharge να ανέρχεται σε 262 ίππους και σε 425 Nm ροπής, ενώ για τη μετάδοση της δύναμης αυτής φροντίζει ένα επτατάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.
Τροφή στον ηλεκτροκινητήρα δίνει μια μπαταρία 400V Ιόντων λιθίου που βρίσκεται κάτω από το χώρο αποσκευών και έχει χωρητικότητα 10,7 kWh (8,5 καθαρή). Για την πλήρη φόρτιση της σε μία μονοφασική οικιακή πρίζα τύπου σούκο απαιτούνται περίπου 5 ώρες, ενώ σε μία τριφασική παροχή με ταχυφορτιστή απαιτούνται σχεδόν 3 ώρες.
Με την μπαταρία στο 100% η Volvo υποστηρίζει ότι μπορεί ο οδηγός να διανύσει 50 χιλιόμετρα κινούμενος αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, ενώ εμείς μετά από μία βδομάδα συμβίωσης με το XC40 T5 Recharge καταφέραμε να κινηθούμε αποκλειστικά με ρεύμα για περίπου 40 (από 38 μέχρι 41 με κάθε φόρτιση) χιλιόμετρα.
Στην ουσία αυτό σου δίνει τη δυνατότητα να κινείσαι αποκλειστικά με ρεύμα στα καθημερινά δρομολόγιά σου από και προς την εργασία και το σούπερ μάρκετ, αρκεί να είσαι συνεπής με τη φόρτιση της μπαταρίας. Αν λοιπόν είσαι συνεπής, τότε μάλλον θα ξεχάσεις την τελευταία φορά που επισκέφτηκες το πρατήριο καυσίμων, ενώ θα κοιμάσαι ήσυχος καθώς συμβάλεις στη «σωτηρία του πλανήτη». Αν τώρα δεν είσαι συνεπής και κινείσαι κυρίως με τον κινητήρα βενζίνης, τότε καλύτερα να δεις κάποιο άλλο μοντέλο ή έκδοση, ώστε να έχεις και λιγότερο βάρος και κατ’ επέκταση μικρότερη κατανάλωση καυσίμου.
Αναφορικά με αυτήν, εκμεταλλευόμενοι όσο το δυνατόν περισσότερο τις αρετές του συστήματος PHEV, είδαμε νούμερα και κάτω από τα 5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, που σίγουρα αντικρίζει κάποιος σε πολύ μικρότερα μοντέλα, ενώ κινούμενοι με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης όταν τελείωσε η μπαταρία, η κατανάλωση ανέβηκε πάνω από 8 λίτρα, όσο δηλαδή έχουμε συνηθίσει από άλλα αντίστοιχα μοντέλα της κατηγορίας.
Σε κάθε περίπτωση και σε όποιο επίπεδο φόρτισης βρίσκεται η μπαταρία, η συνολική αίσθηση που αποκομίζεις από την οδηγική εμπειρία με το XC40 T5 Recharge είναι υπεράνω προσδοκιών, αφού παρουσιάζει μια εκλεπτυσμένη και πολυτελή οδηγική συμπεριφορά, με τη δύναμη να είναι πανταχού παρούσα. Βλέπετε, ακόμα και από στάση, η επιτάχυνση είναι γρήγορη και άμεση λόγω της εμπλοκής του ηλεκτροκινητήρα από την αρχή, ενώ η σωστή κλιμάκωση του γρήγορου 7τάχυτου κιβωτίου καταφέρνει και ανεβάζει το ρυθμό και τα χιλιόμετρα αστραπιαία. Αυτό επισφραγίζεται και από τις μετρήσεις που κάναμε για την επιτάχυνση, με το 0-60 χλμ./ώρα να γίνεται σε 3,8 δευτερόλεπτα, το 0-100 χλμ./ώρα σε 7,4 δευτερόλεπτα και το 0-120 χλμ./ώρα σε 10,1 δευτερόλεπτα.
Το τίμημα…
… των εξηλεκτρισμένων εκδόσεων του XC40 έρχεται στο ταμείο. Έτσι, αν τα προηγούμενα χρόνια μπορούσε κάποιος να αποκτήσει το κόμπακτ SUV των Σουηδών με περίπου 30.000 ευρώ -έστω και στην απλούστερη εκδοχή του- τώρα πρέπει να δαπανήσει περίπου 40.000 ευρώ για την απόκτηση μιας ήπια υβριδικής έκδοσης και περισσότερα από 50.000 ευρώ για την απόκτηση της Plug-in Hybrid έκδοσης T5, όπως αυτή που δοκιμάσαμε. Βέβαια, ο εξοπλισμός είναι υπέρ-πλούσιος και τα οφέλη πολλά, αφού εκτός από το μηδενικό φόρο χρήσης στους εταιρικούς πελάτες (λόγω εκπομπών C02 που είναι κάτω από 50 γρ./χλμ. και Λιανική Τιμή προ Φόρων μικρότερη των 40.000 ευρώ), ο ιδιοκτήτης του Volvo XC40 T5 Recharge γίνεται δέκτης ενός ασφαλούς και πολυτελούς SUV με άφθονη δύναμη παντού και οικονομία αντίστοιχη με αυτή ενός αυτοκινήτου πόλης. Αρκεί να είναι πλήρως συνειδητοποιημένος για την επιλογή του και να μην αμελεί την τακτική φόρτιση.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
1.5Τ
|
Καύσιμο |
Βενζίνη
|
Χωρητικότητα(κ.εκ.) |
1.477
|
Κύλινδροι | 3 σε σειρά |
Βαλβίδες | 12 |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) | 180/5800 |
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) |
265/1500-3000
|
Θέση |
Εμπρός, εγκάρσια
|
Τροφοδοσία |
Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση
|
Εκκεντροφόροι | 2ΕΕΚ |
Διάμ.X Διαδρ.(χλστ.) |
82,0 x 92,3
|
Σχέση συμπίεσης | 10,5:1 |
Κιλά/ίππο | 6,7 |
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | |
Θέση | Εμπρός |
Μεγ. Ισχύς (ίπποι)
|
82
|
Μεγ. Ροπή(Nm)
|
160 |
Συνδ. Ισχύς (ίπποι)
|
262
|
Συνδ. Ροπή(Nm)
|
425
|
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
|
|
Χωρητικότητα (kWh)
|
10,7 (8,5 καθαρή)
|
Τάση (V)
|
400
|
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός |
Γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
|
Πίσω |
Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
|
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός |
Αεριζόμενοι δίσκοι 296 χλστ.
|
Πίσω |
Αεριζόμενοι δίσκοι 280 χλστ.
|
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα |
Κρεμαγιέρα
|
Υποβοήθηση |
Ηλεκτρική
|
Στροφές τιμονιού | 2,8 |
Διάμετρος στροφής(μέτρα) | 11,8 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση |
Στους εμπρός τροχούς
|
Κιβώτιο |
Αυτόματου, διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
|
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση | 19×7,5J |
Υλικό |
Αλουμίνιο
|
Τύπος ελαστικών |
Continental EcoContact 6
|
Διάσταση ελαστικών |
235/50 R19
|
Ρεζέρβα |
–
|
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) |
4425x1863x1652
|
Μεταξόνιο(χλστ.) | 2702 |
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) | 1601 |
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) | 1625 |
Βάρος(κιλά) | 1750 |
Χώρος αποσκευών(λίτρα) | 405 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) | 3,8 |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 7,4 |
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 10,1 |
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) | 180 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή | 2,1 |
Μέση τιμή δοκιμής | 6,3 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 8,1 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 4,5 |
Αυτονομία με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση(χλμ.)
|
41 |
Συνδυαστική Αυτονομία (χλμ.)
|
761 |
Ρεζερβουάρ(λίτρα) | 48 |
Εκπομπή CO2 |
45-55
|
ΤΙΜΗ(ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης | 51.067 |