full screen background image
Search
Τρίτη 4 Αύγουστος 2020
  • :
  • :

Αφιέρωμα: De Tomaso Pantera

Αρχίζοντας από τα βασικά, η Pantera ήταν το πιο γνωστό σπορ αυτοκίνητο της De Tomaso και ήταν στην παραγωγή από το 1971 έως το 1993, ενώ ήταν και το μοντέλο που αντικατέστησε την De Tomaso Mangusta.

Υπεύθυνος γι’ αυτό ήταν ο Gianpaolo Dallara, που εκείνο τον καιρό είχε φύγει από την Lamborghini για να αναλάβει το σχεδιασμό του νέου αυτοκινήτου του De Tomaso.

Αναφορικά, ο Dallara αργότερα κατασκεύασε και δικά του αγωνιστικά αυτοκίνητα.

Όσον αφορά τώρα την Pantera, αυτή σχεδιάστηκε από την Carrozeria Ghia υπό τη διεύθυνση του Tom Tjaarda και μέχρι σήμερα παραμένει το πιο όμορφο (σχεδιαστικά) αυτοκίνητο της De Tomaso.

Οι Pantera εφοδιάζονταν με τους αμερικάνικους κινητήρες της Ford και αυτός ήταν ο λόγος που έγιναν τα πιο αγαπητά αυτοκίνητα στην Αμερική.

Πιο συγκεκριμένα, εφοδιαζόταν με τον «κτηνώδη» V8 κινητήρα της αμερικάνικης εταιρείας και συνδυαζόταν με ένα πεντατάχυτο κιβώτιο ZF, δανεισμένο από το Mangusta και το αγωνιστικό Ford GT40.

Αργότερα το φόρεσε και η BMW στο Μ1 και πολύ αργότερα η Lancia 037.

Επίσης, η Pantera εφοδιάζονταν και με μπλοκέ διαφορικό.

Ευτυχώς για τη βιωσιμότητα της De Tomaso, το 1969 η Ford Motor Company, με επικεφαλής τον Lee Iacoca, ήθελε να προσθέσει μια ιταλική εταιρεία εξωτικών αυτοκινήτων στον υπάρχοντα όμιλό της και δεδομένου ότι υπήρχε επιχειρηματική σχέση από πριν με τον De Tomaso, έγινε η μερική εξαγορά.

Στα τέλη του 1971, η Pantera άρχισε να πωλείται επίσημα και στην αμερικανική αγορά μέσω του δικτύου της Lincoln και της Mercury.

Συνολικά έφθασαν 1.007 Pantera στις Ηνωμένες Πολιτείες το πρώτο έτος.

Στα πρώτα μοντέλα που παραδόθηκαν το 1971 -δυστυχώς για την εταιρεία- υπήρξαν αρχικά κάποια προβλήματα που οδήγησαν σε ανακλήσεις αυτοκινήτων με αποτέλεσμα να βγει η φήμη ότι η εταιρεία είναι αναξιόπιστη.

Εμφανισιακά, τα πρώτα μοντέλα του 1971 και 1972, είχαν μικρούς χρωμιωμένους προφυλακτήρες εμπρός και πίσω.

Από μεριάς επιδόσεων, η Pantera του 1971 για το 0-100χλμ./ώρα χρειαζόταν 6,8 δευτερόλεπτα και για το 0-400 μέτρα χρειάζονταν 14,5 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική της ταχύτητα ξεπερνούσε τα 200 χλμ./ώρα!

Το 1972, η πιο πολυτελής έκδοση, η L, είχε διαφοροποιημένους μπροστινούς προφυλακτήρες σε χρώμα μαύρο για την αμερικάνικη αγορά.

Διέθετε βελτιωμένη ψύξη κινητήρα, κλιματισμό και άλλες ανέσεις.

Επίσης, χρησιμοποιήθηκε και ο χαμηλότερης συμπίεσης κινητήρας (από το 11,0:1 έπεσε στο 8,6:1) για να μπορέσει να ανταποκριθεί στα πρότυπα εκπομπών ρύπων των ΗΠΑ.

Αναλυτικά οι Pantera που κατασκευάστηκαν ήταν οι εξής:

Pantera Group 4

Η αγωνιστική έκδοση Group 4 απέδιδε 470 ίππους και φορούσε καρμπυρατέρ της Holley, ενώ «πατούσε» σε αγωνιστικά ελαστικά της Goodyear και στις πολύ φαρδιές ζάντες της Campagnolo.

Συνολικά κατασκευάστηκαν μόλις οκτώ αυτοκίνητα Group 4 και αυτά από τον Απρίλιο έως το Δεκέμβριο του 1972.

Pantera GT 4

Το περιορισμένης παραγωγής Pantera GT 4 (βασισμένο στις αγωνιστικές προδιαγραφές Group 4) είχε ακόμα φαρδύτερα φτερά και βασίστηκε στην αγωνιστική Pantera Group 4 του 1972.

Φορούσε τα νέα ελαστικά της Pirelli, τα Ρ7, που χαρακτηριζόταν για το πολύ χαμηλό προφίλ (κάτω από 50άρι!) και για τις εξωφρενικές διαστάσεις τους, με 285/40 R15 και 345/35 R15, εμπρός και πίσω αντίστοιχα. Να σημειώσουμε πως τα ίδια «φόρεσε» και η Lamborghini Countach LP400s έξι χρόνια μετά!

Εξωτερικά, η Pantera GT 4 διακρίνονταν από την απουσία προφυλακτήρων. Είχε τζάμια plexiglass για εξοικονόμηση βάρους, ενώ στο εσωτερικό την παράσταση «έκλεβε» το μικρής διαμέτρου τιμόνι, τα αλουμινένια πεντάλ και το roll cage που παρέπεμπε σε αγωνιστική κατασκευή.

Στα τεχνικά τώρα, ο κινητήρας της απέδιδε 440 ίππους στις 7.000 σ.α.λ., «φορούσε» διπλά καρμπυρατέρ της Holley και δούλευε με συμπίεση 12,0:1.

Το τιμόνι ήταν υδραυλικό ενώ είχε και μεγαλύτερα φρένα καθώς και ψυγείο λαδιού.

Συνολικά κατασκευάστηκαν έξι αυτοκίνητα GT 4, από το Δεκέμβριο του 1971 έως τον Απρίλιο του 1972.

Pantera GTS

Ένα νέο μοντέλο, το GTS, βγήκε το 1974 και είχε περισσότερα πολυτελή χαρακτηριστικά, πιο φουσκωμένα φτερά και γρίλιες στο εμπρός καπό.

Οι προφυλακτήρες ήταν βαμμένοι μαύρο ματ, τα μαρσπιέ ήταν βαμμένα επίσης σε μαύρο χρώμα όπως και το καπό. Οι χρωματικές αυτές ιδιαιτερότητες ήταν ιδέα του Tom Tjaarda για να έχει η Pantera GTS ένα πιο δυναμικό παρουσιαστικό σε σχέση με τις «απλές» Pantera.

H Pantera GTS παρουσιάστηκε αποκλειστικά για την ευρωπαϊκή αγορά.

Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι το 1974 σταματάει η παραγωγή της Pantera για τις ΗΠΑ και στο τέλος του έτους, η Ford και η De Tomaso χωρίζουν τους δρόμους τους και η ιδιοκτησία της εταιρείας γυρνάει πίσω στα χέρια του De Tomaso.

Pantera Group 3

H πιο σπάνια Pantera ήταν η Group 3 γιατί συνολικά κατασκευάστηκαν μόλις τρία αυτοκίνητα!

Η Group 3 έκανε χρήση της αγωνιστικής εμπειρίας της εταιρείας και ξεχώριζε από το plexiglass πίσω τζάμι, από το roll bar, από τα φρένα της Lockheeed και από την ανάρτηση coilover της Koni.

Pantera GT5

To 1980 παρουσιάστηκε η Pantera GT5 που είχε μεγάλο σπόιλερ εμπρός, πρόσθετα πλαστικά φτερά για τα πολύ φαρδιά λάστιχα Pirelli P7 και μεγάλη πίσω αεροτομή, παρόμοια με αυτή της Lamborghini Countach LP400S.

Τα ελαστικά που διέθετε ήταν τα P7 της Pirelli με διαστάσεις 235/45 R17 και 335/50 R17, εμπρός και πίσω αντίστοιχα.

Τότε εφοδιαζόταν και με εξάρι κιβώτιο της Getrag ενώ τα φρένα της ήταν της Brembo.

Στον τομέα των επιδόσεων, η Pantera GT5 μπορούσε να επιταχύνει στα 100χλμ./ώρα σε 5,4 δευτερόλεπτα και έκανε το 0-400 μέτρα σε 13,6 δευτερόλεπτα!

Pantera Si

Τέλος, το 1989 η De Tomaso κάνει συμφωνία με τον Marcello Gandini, ο οποίος είχε σχεδιάσει και τις Lamborghini Miura και Countach, όπως και τον V12 κινητήρα που εφοδίαζε όλα τα μοντέλα της Lamborghini μέχρι πρότινος, όταν και παρουσιάστηκε η Aventador.

To αποτέλεσμα αυτής της συμφωνίας ονομάστηκε Pantera Si ή αλλιώς Pantera 2.

Σε αυτή την Pantera άλλαξαν πολλά στοιχεία του αμαξώματος και ενσωματώθηκε μια τεράστια αεροτομή στο πίσω μέρος.

Το αυτοκίνητο εφοδιαζόταν με 17άρες ζάντες και Brembo φρένα, ακολουθώντας έτσι την τάση της εποχής.

Να σημειώσουμε δε ότι η Pantera Si χρησιμοποιούσε ένα σωληνωτό πλαίσιο για εξοικονόμηση βάρους και για αυξημένη ακαμψία.

Το 1991 εφοδιάστηκε με κινητήρα V8 5.0 λίτρων της Ford που απέδιδε 305 ίππους και συνδυαζόταν με ένα πεντατάχυτο κιβώτιο της ZF.

Έτσι λοιπόν, η τελευταία Pantera βγήκε το 1993 ενώ συνολικά κατασκευάστηκαν 7.200 μονάδες, εκ των οποίων οι 5.500 διατέθηκαν στην Αμερική.

Κλείνοντας, να σημειώσουμε πως και ο Elvis Presley ήταν ένας από τους διασημότερους ιδιοκτήτες Pantera, αφού αγόρασε το 1974 μία Pantera του ‘71 για 2.400 δολάρια και την έκανε δώρο στην τότε φίλη του, Linda Thompson…