full screen background image
Search
Δευτέρα 17 Μάιος 2021
  • :
  • :

Αφιέρωμα: Mercedes-Benz 300 SL “Gullwing”

Πώς να προλογίσεις ένα τέτοιο αυτοκίνητο, όταν έχει βαπτιστεί από τους απανταχού petrolheads με ένα από τα πιο διάσημα παρατσούκλια ως “Gullwing”. Ένα κουπέ που αποτελεί την πιο διάσημη και αναγνωρίσιμη Mercedes και αποτελεί όνειρο κάθε σοβαρού συλλέκτη αυτοκινήτων.

Η Gullwing Coupe, με την κωδική ονομασία W194, ήταν το πρώτο πραγματικό σπορ αυτοκίνητο που ανέπτυξε η Daimler-Benz μετά τον πόλεμο.

Πρωτοπαρουσιάστηκε το 1952 ως ένα ελαφρύ αγωνιστικό αυτοκίνητο για να αγωνιστεί στον αγώνα Mille Miglia, ενώ το Σεπτέμβριο του 1953, άρχισε η ανάπτυξη της 300SL ως μοντέλο δρόμου πλέον.

Παρουσιάστηκε το Φεβρουάριο του 1954 στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου Sports Show στη Νέα Υόρκη, όντας βασισμένο στο αγωνιστικό αυτοκίνητο της χρονιάς 1952.

Η Mercedes-Benz 300SL είναι ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα κουπέ οχήματα της δεκαετία του ‘50. Οι πόρτες τύπου Gullwing, ήταν μια έξυπνη λύση για να κρύψει το αυτοκίνητο το μοναδικό του πλαίσιο, αλλά τελικά χαρακτήρισαν την 300SL και έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο να μείνει στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Η Gullwing μπορεί σήμερα να μοιάζει ιδιαίτερη, αλλά και την εποχή που παρουσιάστηκε έδειχνε πολύ σύγχρονη σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Το 1954 η 300SL είχε λίπανση ξηρού κάρτερ, άμεσο ψεκασμό καυσίμου, ένα σωληνωτό πλαίσιο τύπου χωροδικτύωματος, ανεξάρτητη ανάρτηση, άψογη ποιότητα κατασκευής, ένα πολύ άνετο εσωτερικό και μια όμορφη και δυναμική σχεδίαση, η οποία έχει σαφώς αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου.

Το αυτοκίνητο χρησιμοποιούσε έναν εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα ​​προερχόμενο από το σεντάν μοντέλο 300S. Σε αντίθεση με το 300S όμως, ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος σε γωνία. Για την καλύτερη ψύξη του κινητήρα, προστέθηκαν δύο επιπλέον αεραγωγοί εντός του μηχανοστασίου ούτως ώστε να υπάρχει ευκολότερη ροή του αέρα.

Ο κινητήρας ήταν 2.996 κ.εκ. και απέδιδε περίπου 220 ίππους στις 6.100 στροφές/λεπτό, ενώ η κίνηση δινόταν στους πίσω φυσικά τροχούς μέσω ενός συγχρονιζέ 4τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου.

Η τελική ταχύτητα έφτανε τα 235 χλμ./ώρα και για το 0-100 χλμ. χρειαζόταν 8,5 δευτερόλεπτα, ενώ το συνολικό βάρος της Gullwing ανερχόταν στα 1.293 κιλά.

Σύμφωνα με τον Τύπο της εποχής, οι συγκεκριμένοι κινητήρες πριν τοποθετηθούν στις 300SL, περνούσαν τις πρώτες 24 ώρες της ζωής τους σε δυναμόμετρο με τις έξι από αυτές μάλιστα να δουλεύουν στα κόκκινα!

Έπειτα αποσυναρμολογούνταν ώστε να ελεγχθούν και ανακατασκευάζονταν. Χαρακτηριστικό είναι ότι μετά από αυτή τη διαδικασία, δοκιμάζονταν για άλλες οκτώ ώρες επάνω στο δυναμόμετρο πριν τοποθετηθούν σε αυτοκίνητο.

Η Gullwing κρύβει πολλές ακόμη καινοτομίες. Για πρώτη φορά σύστημα άμεσου ψεκασμού καυσίμου χρησιμοποιείται σε ένα αυτοκίνητο δρόμου από τη Mercedes-Benz.

Σε σχέση με την έκδοση που χρησιμοποιούσε αγωνιστικά καρμπυρατέρ, στο 300SL υπάρχει αύξηση 40 ίππων στην απόδοση του κινητήρα, ενώ μια επίσης χαρακτηριστική λεπτομέρεια είναι το τιμόνι που δίπλωνε προς τα κάτω έτσι ώστε να μπαίνει άνετα ο οδηγός.

Η πρώτη παρτίδα της SL έπασχε από ταμπούρα και ρυθμίσεις ταλάντευσης του άξονα. Τα φρένα αναθεωρήθηκαν σε μεταγενέστερες εκδόσεις, λύνοντας αυτό το πρόβλημα.

Για ορισμένους πελάτες μια ελαφριά έκδοση παρασκευάστηκε με σώμα από αλουμίνιο και χύτευσης αλουμινίου, με σκοπό τη συμμετοχή σε αγώνες αλλά λίγα από αυτά τα αυτοκίνητα έτρεξαν τελικά σε αγώνες. Αντ ‘αυτού, η Mercedes προετοίμασε την 300 SLR, η οποία χρησιμοποιεί ένα πολύ χαμηλότερο αμάξωμα, παρόμοιο με το W196.

Ο κινητήρας των τριών λίτρων χρησιμοποιούσε συνολικά 10 λίτρα λάδι για τη λίπανσή του, σε μια προσπάθεια από τη Mercedes να δουλεύει χωρίς να υπερθερμαίνεται. Η προτεινόμενη αλλαγή λαδιών από την εταιρία, ήταν κάθε 1.500 χιλιόμετρα, ενώ και το ρεζερβουάρ καυσίμων ήταν πολύ μεγάλο, χωρώντας 130 λίτρα βενζίνης!

Για να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε αγώνες σπορ αυτοκινήτων, η Mercedes-Benz έβγαλε μερικές 300 SL κουπέ οι οποίες ήταν σχεδόν εξολοκλήρου κατασκευασμένες από αλουμίνιο. Με αυτά τα αυτοκίνητα ελαφρού κράματος, η Mercedes-Benz θα μπορούσε να βελτιώσει τη γενεαλογία της έκδοσης παραγωγής, η οποία ήταν πανομοιότυπη προς τα έξω.

Με βάση τα αγωνιστικά W194 που κέρδισαν το Le Mans, το αλουμινένιο 300 SL ήταν πλήρως ικανό να συμμετάσχει σε αγώνες και έτρεξε σε αγώνες όπως το Mille Miglia. Η μείωση του βάρους κατά 100 κιλά σχεδόν, έδινε απευθείας  -λόγω της εκτεταμένης χρήσης αλουμινίου- ένα σαφές πλεονέκτημα στην αγωνιστική πίστα.

Εκτός όμως από το ελαφρύ αμάξωμα, τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα ήταν εξοπλισμένα με παράθυρα από plexiglass, κοντύτερα ελατήρια, πιο σκληρά αμορτισέρ, θερμότερους εκκεντροφόρους και ζάντες από τη Rudge-Whitworth τύπου knock-off. Επίσης χρησιμοποιήθηκαν διαφορετικά ελαστικά, από τη Dunlop.

Ο κινητήρας δεν είχε καμία απολύτως αλλαγή αλλά χάρη στη μείωση βάρους, στα 1.200 κιλά, οι επιδόσεις ήταν σαφώς ανώτερες από τις αντίστοιχες της κανονικής έκδοσης.

Κλείνοντας, θα πρέπει να σημειώσουμε πως μόνο 29 αυτοκίνητα της έκδοσης αυτής παρήχθησαν, νούμερο το οποίο ήταν μόλις 2% της συνολικής παραγωγής, ενώ συνολικά παρήχθησαν 1.400 Gullwing μεταξύ 1955-1957 και το 80% της συνολικής παραγωγής διατέθηκε στην αμερικάνικη αγορά.