MotorsportOther RacesRace News

Arctic Lapland Rally 2025

O Tuukka Kauppinen κλέβει την παράσταση…

Το Arctic Rally, είναι ο δεύτερος γύρος του Φινλανδικού Πρωταθλήματος Ράλι και διοργανώνεται παραδοσιακά δυο βδομάδες πριν το Ράλι Σουηδίας του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος.

Αρκετά πληρώματα προτιμούν να συμμετάσχουν για να κάνουν δοκιμή ενόψει του σουηδικού αγώνα, για να αποκτήσουν καλύτερη αίσθηση των ελαστικών με καρφιά.

Η έδρα του αγώνα είναι στο Rovaniemi, πρωτεύουσα της Λαπωνίας, στην βόρεια Φινλανδία. Έχει δυο σκέλη και 13 Ειδικές Διαδρομές, όλες σε χιόνι, με την ειδική Sarriojarvi των 32.50 χλμ. να είναι η μεγαλύτερη και να είναι επαναλαμβανόμενη.

Οι συμμετοχές φέτος έφθασαν τις 142 (!), με 30 από αυτές να είναι από διάφορες άλλες χώρες. Με το Περού (μία συμμετοχή) και την Ιαπωνία (δύο συμμετοχές) να είναι οι πιο μακρινές.

Αυτοκίνητα από όλες τις κατηγορίες και τις καινούργιες, από Rally 1 έως και Rally 4, αλλά και τις προηγούμενες, με τα έξι Land Rover Defender (τέσσερα από Αγγλία και ένα από Εσθονία και Φινλανδία) και τα επτά VW (πέντε 1302 S και δύο 1600 TL) να κλέβουν την παράσταση.

Τον αγώνα κέρδισαν οι Tuukka Kauppinen – Sebastian Virtanen με Toyota Yaris Rally 2. Ο 18χρονος Kauppinen έκανε εξαιρετική εμφάνιση και έγινε ο νεότερος οδηγός που κέρδισε το Arctic Lapland Rally. Στον προηγούμενο αγώνα, πρώτο γύρο του Φινλανδικού Πρωταθλήματος Kuopio Rally, τερμάτισαν στην δεύτερη θέση και είναι από τα ονόματα που θα μας απασχολήσουν το επόμενο χρονικό διάστημα, αφού απ’ ότι φαίνεται έχουν όλα τα προσόντα.

Στην δεύτερη θέση, 11.5 δευτερόλεπτα πίσω τους, τερμάτισαν οι Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen με Toyota Yaris Rally 1. Ναι, καλά καταλάβατε, οι Παγκόσμιοι Πρωταθλητές του 2022 και 2023.

Συμμετείχαν στο Arctic Lapland Rally για να είναι πιο προετοιμασμένοι για το Ράλι Σουηδίας, αλλά και για έναν ακόμη λόγο: Να δοκιμάσουν τα καινούργια ελαστικά με καρφιά του Νοτιοκορεάτικου κατασκευαστή Hankook. Βέβαια η δοκιμή δεν είχε τα αποτελέσματα που θα περίμεναν…

Τούτου λεχθέντος είναι η ειδική “Sarriojarvi” η μεγαλύτερη του αγώνα (32.50 χλμ.) που έγινε δυο φορές στο δεύτερο σκέλος. Το πρώτο πέρασμα έγινε το μεσημέρι του Σαββάτου με καθαρό καιρό και ο Kalle Rovanpera έγραψε τον πρώτο χρόνο, με 15’.29’’.9, 20’’.6 μπροστά από τον Tuukka Kauppinen. Αναμενόμενη διαφορά ανάμεσα σε ένα αυτοκίνητο κατηγορίας Rally 1 και σε ένα Rally 2.

Όταν όμως η ειδική επαναλήφθηκε αργά το απόγευμα, είχε έντονη χιονόπτωση, με αποτέλεσμα ο Rovanpera να μην μπορεί να κινηθεί γρήγορα, παλεύοντας στο πολύ χιόνι, γράφοντας τον 8ο χρόνο (17΄.10’’.9), 1’.41’’ πιο αργό από το πρώτο του πέρασμα και 40’’ πίσω από τον νικητή της ειδικής διαδρομής Roope Korhonen, που έκανε 16’.31’’.0.

Είναι λοιπόν σαφές το μειονέκτημα που είχε ο Kalle Rovanpera έναντι των πληρωμάτων με αυτοκίνητα Rally 2. Και αυτό το μειονέκτημα έγκειται στα ελαστικά. Οι κανονισμοί του Φινλανδικού Πρωταθλήματος Ράλι επιτρέπουν καρφιά έως και εννέα χιλιοστά. Ο Rovanperä είχε ελαστικά της Hankook προδιαγραφών του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι, με επτά χιλιοστά. Στους αγώνες με χιόνι και πάγο η πραγματική απόδοση έρχεται από τα ελαστικά και το μήκος των καρφιών. Όσο πιο μεγάλα είναι τόσο καλύτερη πρόσφυση υπάρχει. Πριν από το Ράλι, ο Rovanperä είχε ήδη σημειώσει ότι τα ελαστικά με καρφιά της Hankook ήταν πιο ευαίσθητα στο χαλαρό χιόνι, οδηγώντας σε μεγαλύτερη απώλεια πρόσφυσης σε ήπιες συνθήκες. Η απόδοσή του στον αγώνα φάνηκε να επιβεβαιώνει αυτή την αρχική εντύπωση, ενώ στον τερματισμό, ο Rovanperä ρωτήθηκε απευθείας: «Είναι το ελαστικό με καρφιά της Hankook πολύ αργό για ένα αυτοκίνητο Rally1;», απαντώντας «Λοιπόν, δεν θα το σχολιάσω άλλο. Στο τέλος, η χιονόπτωση ήταν βαριά, και με τα κοντά μας καρφιά, ήταν πολύ δύσκολα. Ήταν πολύ σημαντικό για εμάς να έρθουμε εδώ με το νέο ελαστικό της Hankook. Για να αποκτήσουμε περισσότερη αίσθηση και περισσότερα χιλιόμετρα στο χιόνι και να προσπαθήσουμε να βρούμε την καλύτερη ρύθμιση και τις συνθήκες που το νέο ελαστικό λειτουργεί καλύτερα. Νομίζω ότι ήταν ένα σημαντικό Σαββατοκύριακο για να πάρεις τα επιπλέον δεδομένα και αισθάνομαι πιο έτοιμος, ξέροντας που μπορώ να πιέσω στην Σουηδία. Υπάρχει αρκετή δουλειά να γίνει με το αυτοκίνητο και τα ελαστικά. Το ελαστικό είναι αρκετά διαφορετικό από αυτό που είχαμε την προηγούμενη χρονιά, οπότε ήταν καλό που είμαστε εδώ».

Και βέβαια ήταν καλό γιατί οι αντίπαλοί του στο WRC δεν είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα ελαστικά της Hankook σε πραγματικές συνθήκες ανταγωνισμού πριν από το Ράλι Σουηδίας.

Φαίνεται σαν να θέλουμε να δικαιολογήσουμε τα αδικαιολόγητα… Όχι δεν θέλουμε να υποβαθμίσουμε τη νίκη του 18χρονου (άξιος νικητής ο Tuukka Kauppinen), που του άξιζε απόλυτα η νίκη. Μάλιστα ο Kalle Rovanpera είπε για αυτόν στο rallyjournal.com: «Ακριβώς έτσι πρέπει να οδηγεί. Έδειχνε ήδη δυνατός στον πρώτο αγώνα στο Kuopio Rally. Αυτός είναι ακριβώς ο τρόπος που πρέπει να οδηγεί, με το συναίσθημα και φαίνεται ότι τα πηγαίνει πολύ καλά. Οδήγησε πολύ καλά. Δεν τον γνωρίζω προσωπικά, αλλά η απόδοσή του δεν ήταν έκπληξη».

Στην τρίτη θέση τερμάτισαν οι Esapekka Lappi – Enni Malkonen με Skoda Fabia RS Rally 2 της RTE Motorsport. Η συνοδηγός Enni είναι η παλιά συνοδηγός του Sami Pajari, που την άφησε με όχι και τόσο σωστό τρόπο. Θα ακολουθήσουν μαζί όλο το Φινλανδικό Πρωτάθλημα Ράλι, με απώτερο σκοπό να βρεθεί μια θέση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Είχαν μεγάλη μάχη με τους νικητές, αλλά ένα οδηγικό λάθος στο δεύτερο σκέλος, τους έριξε στην 3η θέση γενικής και στην 2η της κατηγορίας SM1.

Αναλυτικότερα, στην ειδική που αναφέραμε και πιο πάνω, Sarriojarvi, σε μια στροφή άργησε να φρενάρει και βγήκε για λίγο εκτός. Αλλά δεν απογοητεύτηκε και συνέχισε να το απολαμβάνει. Ακόμη και ο Lappi, εντυπωσιάστηκε από τη νίκη του «μικρού» και μίλησε με τα καλύτερα λόγια για τον νικητή Tuukka Kauppinen: «Ο Tuukka οδήγησε πολύ καλά. Δεν έχει μεγάλη εμπειρία με αυτοκίνητο Rally2, αλλά το χειρίζεται άριστα. Πρέπει να του βγάλεις το καπέλο γιατί μπόρεσε και οδήγησε χωρίς λάθη με αυτόν τον ρυθμό. Αυτό προμηνύεται καλό για το μέλλον του. Ελπίζω ότι κάποιος θα λάβει υπόψη το όνομά του, τώρα που έχει δείξει ότι μπορεί να ανταγωνιστεί εναντίον μας. Ας ελπίσουμε ότι κάποιος στη Skoda ή αλλού θυμάται το όνομά του και θα του δώσει την ευκαιρία να δοκιμάσει τον εαυτό του σε μια μεγαλύτερη διοργάνωση. Είναι ξεκάθαρα ταλέντο».

Στην 8η θέση γενικής τερμάτισε ένα άλλο Toyota παλαιότερης γενιάς, βαμμένο και αυτό στα χρώματα της Toyota Gazoo Racing. Ο τεχνικός διευθυντής της Toyota, Jari-Matti Latvala, με συνοδηγό τον Janni Hussi, έκανε το ντεμπούτο του με το νέο του απόκτημα, μια Celica Turbo 4WD ST 185, με την οποία θα συμμετάσχει στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ιστορικών αυτοκινήτων.

Δεν μπορούσε να κρύψει το χαμόγελό του… «Ένα από τα πιο ωραία πράγματα με το παλιό Celica είναι ότι πιέζοντας το στο όριο μπορείς να δεις πόσο κοντά μπορείς να φτάσεις στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Αυτό είναι ένα από τα στοιχεία που απολαμβάνω» δήλωσε στον τερματισμό.

Στον αγώνα συμμετείχε και ο «δικός μας» Ιορδάνης Σερδερίδης με συνοδηγό τον Frederic Miclotte στο ιδιωτικό Ford Puma Rally 1, κάνοντας πρόβα για το Ράλι Σουηδίας.

Τερμάτισαν στην 31η θέση της γενικής κατάταξης και στην 6η της κατηγορίας τους.

Επίσης στον αγώνα συμμετείχε και ο Niclas Gronholm, ο 28χρονος υιός του Marcus Gronholm -Παγκόσμιου Πρωταθλητή το 2000 και το 2002 με την ομάδα της Peugeot οδηγώντας 206 WRC- που με συνοδηγό τον Antti Linnaketo, σε ένα Skoda Fabia RS Rally 2, τερμάτισαν στην 6η θέση γενικής και στην 5η της κατηγορίας τους.

Όπως και ο 19χρονος Roope Hirvonen, που είχε δηλώσει συμμετοχή με συνοδηγό τον πατέρα του Mikko Hirvonen (15 νίκες στο WRC, εργοστασιακός οδηγός με τελευταία εμφάνιση το 2014, οδηγός της M-Sport Ford) με ένα Ford Fiesta 1.6 MK6. Τερμάτισαν στην 39η θέση γενικής και στην 3η θέση της κατηγορίας SM4

Το Πρωτάθλημα Φινλανδίας έχει επτά αγώνες. Επόμενος, ο 3ος αγώνας στις 7 – 8 Μαρτίου, το Savonlinna Rally…

ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  1. Tuukka Kauppinen – Sebastian Virtanen        Toyota Yaris Rally 2
  2. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen                Toyota Yaris Rally 1
  3. Esapekka Lappi – Enni Malkonen               Skoda Fabia RS Rally 2
  4. Roope Korhonen – Anssi Viinikka                 Toyota Yaris Rally 2
  5. Teemu Asunmaa – Jane Ferm                      Skoda Fabia RS Rally 2
  6. Niclas Gronholm – Antti Linnaketo             Skoda Fabia RS Rally 2
  7. Mikko Eskelinen – Arto Kapanen                  Ford Fiesta RS WRC
  8. Jari-Matti Latvala – Janni Hussi                Toyota Celica Turbo 4WD
  9. Patrick Enok – Silver Simm                             Ford Fiesta Rally 3
  10. Ville Vatanen – Jarno Ottman                          Renault Clio Rally 3
Εγγραφείτε στο newsletter μας...
…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!