Moto NewsNews

Αυτόματο κιβώτιο και για την KTM…

Η KTM εισέρχεται με τη σειρά της -αν και καθυστερημένα- στον κόσμο των αυτόματων κιβωτίων μετάδοσης…

Η αυστριακή μάρκα είχε προηγουμένως δείξει εν μέρει το σύστημα ως πρωτότυπο στην Iron Road Prologue στο Erzbergrodeo, όπου ο Γάλλος θρύλος του Enduro, Johnny Aubert, οδήγησε μια μηχανή μεγάλου κυβισμού που μοιάζει με το 1290 Super Adventure R της μάρκας, αν και η KTM δεν έχει επιβεβαιώσει την χωρητικότητα της μοτοσυκλέτας που χρησιμοποιήθηκε, μόνο ότι ήταν μοντέλο LC8 V-twin.

Το σύστημα είναι τώρα έτοιμο να κυκλοφορήσει σε επιλεγμένα μοντέλα του 2025 μετά από επιτυχείς δοκιμές και φαίνεται ότι έρχεται να ανταγωνιστεί με το κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη (DCT) της Honda (το οποίο έχει ήδη πωλήσει πάνω από 200.000 μοντέλα), το Automated Shift Assistant (ASA) της BMW (διαθέσιμο στην τελευταία οικογένεια GS) και ενδεχομένως το σύστημα Y-AMT της Yamaha.

Περαιτέρω μοντέλα πρόκειται να λάβουν την τεχνολογία τα επόμενα χρόνια, αν και η KTM έχει παραμείνει αυστηρή ως προς το ποια θα είναι αυτά.

Εν τω μεταξύ, είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι οι πρώτες μοτοσυκλέτες που ενδέχεται να κάνουν αλλαγή θα είναι τα κορυφαία μοντέλα περιπέτειας και τουρισμού της αυστριακής μάρκας, τα οποία αναμένεται να ανανεωθούν σύντομα.

Πώς λειτουργεί;

Οι αλλαγές ξεκινούν από έναν ηλεκτρομηχανικό ενεργοποιητή αλλαγής ταχυτήτων, ο οποίος περιστρέφει το τύμπανο αλλαγής ταχυτήτων. Αυτό σημαίνει ότι η αλλαγή ταχυτήτων διαρκεί 50 χλστ. του δευτερολέπτου, κάτι που είναι συγκρίσιμο με ένα παραδοσιακό κιβώτιο ταχυτήτων που χρησιμοποιεί ταχύτητες.

Οι αναβάτες μπορούν να επιλέξουν να χρησιμοποιούν το σύστημα σε πλήρως αυτόματη ρύθμιση ή σε χειροκίνητη λειτουργία, στην οποία οι ταχύτητες αλλάζουν είτε με τον ποδομοχλό είτε με τα κουπιά που είναι τοποθετημένα στο τιμόνι. Ενώ η χειροκίνητη λειτουργία επιτρέπει στους χρήστες να επιλέγουν πότε θα αλλάζουν ταχύτητες, δεν υπάρχει μοχλός συμπλέκτη για να τους ανησυχεί, κάτι που μπορεί να ενοχλήσει ορισμένους «καθαρόαιμους» -τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου- που προτιμούν τον πλήρη έλεγχο που προσφέρει ένας μοχλός.

Μόλις μπει η πρώτη ταχύτητα, η κίνηση προς τα εμπρός ξεκινά αυξάνοντας τις στροφές του κινητήρα, οπότε ο φυγόκεντρος συμπλέκτης εμπλέκεται και θέτει τη μοτοσικλέτα σε κίνηση, λειτουργώντας με παρόμοιο τρόπο με το σύστημα aftermarket, Rekluse Auto Clutch, αλλά με ένα επιπλέον στρώμα ηλεκτρονικού ελέγχου.

Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές ρυθμίσεις του κιβωτίου ταχυτήτων μοτοσικλετών, το AMT διαθέτει μια ακολουθία P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6, με P που δηλώνει Park για να αποτρέψει τυχόν ανεπιθύμητη κύλιση χάρη σε ένα πέλμα ασφάλισης μέσα στο κιβώτιο ταχυτήτων.

Τόσο η θέση στάθμευσης όσο και η νεκρά μπορούν να επιλεγούν μόνο με τη χρήση των μοχλών αλλαγής ταχυτήτων, ανεξάρτητα από το εάν ο κινητήρας λειτουργεί ή όχι, ενώ για να ενεργοποιηθεί η πρώτη ταχύτητα, πρέπει να πατήσει ο αναβάτης είτε το μπροστινό είτε το πίσω φρένο.

Παρά τα επιπλέον εξαρτήματα που εμπλέκονται σε ένα συμβατικό κιβώτιο ταχυτήτων, η KTM λέει ότι το κιβώτιο AMT έχει σχεδιαστεί για να διατηρεί τις παραδοσιακές αναλογίες, με ελάχιστη αύξηση βάρους.

Μένει λοιπόν να το δούμε και στην πράξη…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...
…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!