Hot

H Yamaha παρουσιάζει πρωτότυπη υβριδική μοτοσικλέτα!

Η Yamaha ανέπτυξε ένα καινοτόμο υβριδικό σύστημα κίνησης που συνδυάζει έναν παραδοσιακό βενζινοκινητήρα με δύο ηλεκτροκινητήρες, ανοίγοντας τον δρόμο για την πιθανή εμπορική του παραγωγή στο μέλλον.

Το σύστημα αυτό επιτρέπει πολλαπλές λειτουργίες, από πλήρως ηλεκτρική οδήγηση σε χαμηλές ταχύτητες έως τη συνδυασμένη χρήση και των τριών κινητήριων μονάδων για μέγιστη επιτάχυνση. Πρόκειται για ένα υβριδικό σύστημα «σε σειρά-παράλληλα» (“series-parallel”), το οποίο εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε δίκυκλο όχημα.

Προς το παρόν, η Yamaha αναφέρει ότι το νέο σύστημα SPHEV σχεδιάζεται για ένα «μεσαίας κατηγορίας σκούτερ» και έχει ήδη δημιουργήσει ένα λειτουργικό πρωτότυπο βασισμένο σε μια τροποποιημένη XMax.

Ωστόσο, η εταιρεία άφησε να εννοηθεί ότι το ίδιο σύστημα θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην τρικύλινδρη πλατφόρμα CP3 των 890 κ.εκ.

Αν και δεν έχουν επιβεβαιωθεί ακριβείς προδιαγραφές για τον κινητήρα, τους ηλεκτροκινητήρες ή τη χωρητικότητα της μπαταρίας, η Yamaha αποκάλυψε πώς λειτουργεί το σύστημα…

Πώς λειτουργεί το σύστημα SPHEV;

Το σύστημα ξεκινά με έναν βενζινοκινητήρα (πιθανότατα τον μονοκύλινδρο των 292 κ.εκ. από το XMax 300) που μεταδίδει την κίνηση στον πίσω τροχό μέσω ενός CVT κιβωτίου. Σε αυτό το σύνολο, η Yamaha πρόσθεσε δύο ηλεκτροκινητήρες:

  • Ο “drive” κινητήρας είναι τοποθετημένος στον πίσω τροχό και μπορεί να παρέχει ροπή απευθείας στον τροχό ή να λειτουργεί ως σύστημα αναγεννητικής πέδησης, φορτίζοντας την μπαταρία κατά το φρενάρισμα.
  • Ο “generator” κινητήρας είναι τοποθετημένος στον στρόφαλο του βενζινοκινητήρα. Πρωταρχικός του ρόλος είναι να λειτουργεί ως γεννήτρια, παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια για τη φόρτιση της μπαταρίας. Ωστόσο, όταν απαιτείται μέγιστη απόδοση, μπορεί να λειτουργήσει αντίστροφα, βοηθώντας τον βενζινοκινητήρα να επιταχύνει πιο γρήγορα.

Η λειτουργία του συστήματος ακολουθεί διάφορα στάδια:

  1. Έναρξη σε ηλεκτρική λειτουργία – Ο πίσω ηλεκτροκινητήρας κινεί το όχημα.
  2. Φόρτιση μέσω της γεννήτριας – Ο βενζινοκινητήρας ενεργοποιείται για να φορτίσει την μπαταρία.
  3. Υβριδική λειτουργία – Ο κινητήρας αρχίζει να κινεί απευθείας τον πίσω τροχό.
  4. Dual Boost λειτουργία – Ο πίσω ηλεκτροκινητήρας και ο βενζινοκινητήρας συνεργάζονται για αυξημένη απόδοση.
  5. Μέγιστη επιτάχυνση – Όλοι οι κινητήρες (βενζινοκινητήρας, ‘drive’ και ‘generator’ κινητήρας) λειτουργούν ταυτόχρονα.

Το πρωτότυπο βασίζεται στο XMax αλλά έχει υποστεί σημαντικές τροποποιήσεις, αφού ο χώρος που κανονικά προορίζεται για τα πόδια του αναβάτη έχει αντικατασταθεί από τη μπαταρία, τον inverter και τη μονάδα ελέγχου. Έτσι, αντί για επίπεδο δάπεδο, ο αναβάτης τοποθετεί τα πόδια του σε μαρσπιέ μοτοσικλέτας.

Επιπλέον, υπάρχουν και άλλες αλλαγές: Χρήση ανεστραμμένου πιρουνιού (USD) και ακτινικά τοποθετημένα φρένα, θυμίζοντας περισσότερο το TMax. Επίσης, η εξάτμιση έχει μεταφερθεί από τη δεξιά πλευρά στην αριστερή, πιθανότατα για να δημιουργηθεί χώρος για τον πίσω ηλεκτροκινητήρα.

Παρόλο που η Yamaha δεν έχει ανακοινώσει αν το τελικό προϊόν θα μοιάζει με το πρωτότυπο, έχει δώσει ισχυρές ενδείξεις για το επόμενο βήμα αυτής της τεχνολογίας, αφού στο τέλος του βίντεο παρουσίασης του SPHEV, εμφανίζεται η φράση “What’s coming next” πάνω από έναν κοντινό πλάνο του κινητήρα CP3 των 890 κ.εκ.

Θα μπορούσε, λοιπόν, ένα MT-09 να αποκτήσει επιπλέον απόκριση χάρη σε δύο ηλεκτροκινητήρες που προσφέρουν άμεση ροπή; Αν ναι, η ιδέα αυτή ακούγεται εξαιρετικά ενδιαφέρουσα!

Κλείνοντας, αξίζει να αναφέρουμε ότι το σύστημα της Yamaha συνδυάζει δύο διαφορετικές αρχιτεκτονικές υβριδικών συστημάτων:

  • Σειριακό υβριδικό (series hybrid): Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ οι τροχοί κινούνται μόνο από τους ηλεκτροκινητήρες.
  • Παράλληλο υβριδικό (parallel hybrid): Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και οι ηλεκτροκινητήρες μπορούν να λειτουργούν είτε ανεξάρτητα είτε ταυτόχρονα.

Η Yamaha συνδυάζει και τα δύο, επιτρέποντας στον κινητήρα να λειτουργεί είτε ως γεννήτρια είτε ως άμεση πηγή ισχύος για τον πίσω τροχό. Αυτό προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία, βελτιωμένη κατανάλωση καυσίμου και καλύτερες επιδόσεις σε διάφορες συνθήκες οδήγησης. Μένει λοιπόν να το δούμε σε παραγωγή…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...
…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!