full screen background image
Search
Κυριακή 18 Νοέμβριος 2018
  • :
  • :

Αφιέρωμα: Lancia Stratos HF

Με αφορμή την πρόσφατη ανακοίνωση για αναγέννηση της Stratos (δες εδώ), το σημερινό μας αφιέρωμα δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από την θρυλική Lancia Stratos HF, όπου HF σήμαινε High Fidelity.

Η Lancia Stratos HF ήταν ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε αποκλειστικά για αγώνες Ράλλυ.

Σχεδιάστηκε από τον Bertone, ο οποίος δεν είχε καμία προηγούμενη συνεργασία με την Lancia, αφού εκείνη την εποχή συνεργαζόταν με τον Pininfarina, αλλά ο Bertone πάντα έψαχνε μια ευκαιρία για να συνεργαστεί με τον Ιταλό κατασκευαστή και αυτή ήρθε με την Stratos.

To πρωτότυπο μοντέλο με την ονομασία Stratos Zero, παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Τορίνο το 1970, ενώ έναν χρόνο αργότερα στο ίδιο Σαλόνι παρουσιάστηκε και επίσημα η πρώτη Lancia Stratos HF.

Ο αρχικός κινητήρας που εφοδίαζε το μοντέλο ήταν δανεισμένος από την Ferrari (παρόλο που στην αρχή ο Enzo Ferrari δεν ήταν πρόθυμος να υπογράψει την χρήση αυτού του κινητήρα, στο τέλος συμφώνησε και παρέδωσε 500 μονάδες) και προερχόταν από την Dino 246 GT με 2.400 κ.εκ. και 190 ίππους.

O κινητήρας αυτός χάριζε εξωπραγματικές επιδόσεις για την εποχή εκείνη στην Lancia Stratos HF Stradale, όπου «έπιανε» τα πρώτα 100 χιλιόμετρα σε μόλις 6,8 δευτερόλεπτα και μπορούσε να φτάσει μέχρι τα 235 χλμ/ώρα.

Στους αγώνες τώρα, η Stratos ήταν ο αντικαταστάτης της Fulvia HF και ήταν ένα πολύ επιτυχημένο αγωνιστικό αυτοκίνητο την δεκαετία του ‘70 και στις αρχές του 1980.

Τότε, μια ομάδα τεσσάρων ανθρώπων ήταν αυτή που έκανε την πρώτη εμφάνιση της Stratos στο WRC, που μετέπειτα κατέληξε με πολλές επιτυχίες. Ήταν ο διευθυντής του αγωνιστικού τμήματος της Lancia (Cesare Fiorio), o υπεύθυνος αμαξώματος (Marcello Gandini), ο υπεύθυνος τεχνικού τμήματος (Mike Parks) και ο πρώτος οδηγός της ομάδας (Sandro Munari).

Το αυτοκίνητο συμμετείχε στην κατηγορία Group 4.

Ο αγωνιστικός κινητήρας των 2.400 κ.εκ. είχε 24 βαλβίδες και 320 ίππους ισχύ, ενώ ζύγιζε δε μόλις 900 κιλά!

Ο πρώτος αγώνας που συμμετείχε η Stratos ήταν ο Γύρος Κορσικής το 1971. Στον οποίο μάλιστα χρειάστηκε και ειδική άδεια, γιατί σύμφωνα με τους κανονισμούς τότε, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έπρεπε να κατασκευάσουν τουλάχιστον 500 οχήματα για να έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε αγώνες.

Η Lancia όμως είχε μόνο 400 έτοιμα Stratos. H άδεια όμως τελικά δόθηκε, αλλά η πρώτη εμφάνιση έμελλε να είναι απογοητευτική, αφού εγκατέλειψε από πρόβλημα στην πίσω ανάρτηση.

Το ίδιο πρόβλημα εμφανίστηκε και στον επόμενο αγώνα, στο Ράλλυ της Costa de Sol.

H πρώτη επιτυχία ήρθε το 1973 στο Ράλλυ Firestone στην Ισπανία με οδηγό πάντα τον Sandro Munari, ενώ εκείνη την χρονιά ήταν που ξεκίνησε και το παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Μέχρι τα μέσα του 1974 κατασκευάστηκαν περισσότερες από 400 Lancia Stratos HF. Έτσι, εγκρίθηκε η συμμετοχή της ομάδας στο WRC, την 1η Οκτωβρίου 1974, μια μέρα πριν την εκκίνηση του Ράλλυ Σαν Ρέμο.

Τον αγώνα κέρδισε ο Sandro Munari με συνοδηγό τον Mario Mannucci και αυτοκίνητο την Lancia Stratos φυσικά.

Αυτή ήταν και η αρχή των επιτυχιών!

Η Lancia με την Stratos κέρδισε τρία παγκόσμια πρωταθλήματα κατασκευαστών (συνεχόμενα μάλιστα), το 1974, 1975 και το 1976, ενώ συνολικά έχει 18 νίκες και 30 podium.

Αναλυτικότερα, το 1974 πέτυχε τρεις νίκες, δύο με τους Sandro Munari – Mario Mannucci σε Σαν Ρέμο και Καναδά, και μία με τους Jean Claude Andruet – Michele Petit στον Γύρο της Κορσικής.

To 1975 είχαν τέσσερις νίκες, δύο με τους Bjorn Waldegard – Hans Thorszelius σε Ράλλυ Σουηδίας και Σαν Ρέμο, και από μία με τους Sandro Munari – Mario Mannucci και Bernard Darniche – Alain Mahe σε Μόντε Κάρλο και Γύρο Κορσικής αντίστοιχα.

Το 1976 είχαν πάλι τέσσερις νίκες, τρεις με τους Sandro Munari – Silvio Maiga σε Μόντε Κάρλο, Πορτογαλία και Γύρο Κορσικής, και μία με τους Bjorn Waldegard – Hans Thorszelius σε Σαν Ρέμο.

To 1977 η Lancia εξαγοράστηκε από την Fiat, οπότε η εξέλιξη του Fiat Abarth131 απέβη σε βάρος της Lancia Stratos.

Την χρονιά εκείνη πέτυχαν μόνο μια νίκη με τους Sandro Munari – Silvio Maiga στο Μόντε Κάρλο.

To 1978 σταμάτησε η εργοστασιακή υποστήριξη και ιδιώτες ανέλαβαν την παρουσία της ομάδας στο WRC. Έτσι, το 1978 οι Markku Alen – Ilkka Kivimaki κέρδισαν το Σαν Ρέμο, ενώ ο πρωταθλητής Ευρώπης της χρονιάς εκείνης (Tony Carello), κέρδισε το Ράλλυ Ισπανίας.

To 1979 οι Bernard Darniche – Alain Mahe κέρδισαν σε Μόντε Κάρλο και Γύρο Κορσικής, ενώ οι Antonio Fassina – Mauro Mannini το Σαν Ρέμο.

Και τέλος το 1981 οι Bernard Darniche – Alain Mahe κέρδισαν τον Γύρο Κορσικής, που ήταν και η τελευταία νίκη της Lancia Stratos HF.

Η Stratos κέρδισε επίσης τρία πρωταθλήματα Ευρώπης το 1976 και 1977 με τον Bernard Darniche και το 1978 με τον Tony Carello.

Σε τοπικό επίπεδο τώρα, το 1977 ο Γιαρόσεβιτς κέρδισε το Πρωτάθλημα Πολωνίας και το 1978 οι «SIROCO» – Μανώλης Μακρινός κέρδισαν το ελληνικό πρωτάθλημα Ράλλυ.

Κλείνοντας, αξίζει να σημειώσουμε ότι ο συλλέκτης Christian Hrabalek (σχεδιαστής αυτοκινήτων και ιδρυτής της Fenomenon LTD) διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή με Lancia Stratos στον κόσμο, με 11 μοναδικά αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένου και του πρωτότυπου από το Τορίνο του 1971 και του αυτοκινήτου που πήρε μέρος στο Ράλλυ Safari το 1977.

Όσο αφορά την πρώτη Lancia Stratos, την Zero, αυτή βρισκόταν μέχρι το 2011 στο μουσείου του Bertone και έπειτα πουλήθηκε σε δημοπρασία στην Ιταλία έναντι 761.600 ευρώ…