Το νέο Toyota GR Yaris κάνει σήμερα το παγκόσμιο ντεμπούτο του στο Tokyo Auto Salon 2024 (12 – 14 Ιανουαρίου), επωφελούμενο από τεχνικές, σχεδιαστικές και κατασκευαστικές βελτιώσεις, που υπόσχονται να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη οδηγική εμπειρία…
Σε επίπεδο εξωτερικής εμφάνισης και αμαξώματος, το νέο GR Yaris συνεχίζει να είναι τρίθυρο και μόνο τα πίσω φωτιστικά σώματα, η κεραία και οι εξωτερικοί καθρέφτες είναι ίδιοι σε σχέση με το απλό Yaris, όπως άλλωστε συνέβαινε και στο πρώτο GR Yaris που κυκλοφόρησε το 2020.
Από εκεί και έπειτα, κάθε στοιχείο έχει αναθεωρηθεί στο νέο μοντέλο για την επίτευξη μεγαλύτερων κάθετων δυνάμεων, καλύτερης αεροδυναμικής και μεγαλύτερης πρόσφυσης.
Μάλιστα, για την εξέλιξη και βελτίωση αυτών, χρησιμοποιήθηκε η εμπειρία που αποκτήθηκε από τους κορυφαίους οδηγούς της εταιρείας στο WRC, με το νέο GR Yaris να είναι επί της ουσίας μια «αγωνιστική κατασκευή» δρόμου…
Έτσι, στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου υπάρχει ένα νέο ατσάλινο πλέγμα για την κάτω γρίλια, βελτιστοποιημένο για την καλύτερη ισορροπία πάχους, αντοχής και μείωσης βάρους, ενώ τα πλαϊνά ανοίγματα της μάσκας έχουν μεγαλύτερο άνοιγμα και ο κάτω προφυλακτήρας έχει ανασχεδιαστεί, ώστε να γίνεται πιο εύκολη η αντικατάστασή του σε περίπτωση χτυπήματος!
Υπό αυτό το πρίσμα, δηλαδή τη μείωση του «κινδύνου ζημιάς», τα φώτα ομίχλης και οπισθοπορείας έχουν αλλάξει θέση και πλέον αντί να βρίσκονται ανεξάρτητα, έχουν ενσωματωθεί μέσα στα κύρια φωτιστικά σώματα, ενώ αντίστοιχα το μεσαίο stop μεταφέρθηκε από την αεροτομή, στη μέση της πίσω πόρτας. Είπαμε είναι «αγωνιστική κατασκευή» και πρέπει να υπολογίζονται όλα…
Πέρα όμως απ’ αυτά, στο πίσω μέρος, έχουμε και έναν νέο διαχύτη στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα που επιτρέπει στον αέρα να διαφεύγει ευκολότερα κάτω από το πάτωμα, μειώνοντας την αντίσταση και βελτιώνοντας έτσι την ευελιξία και τη σταθερότητα του αυτοκινήτου, ενώ διαχέει και καλύτερα τη θερμότητα από το σύστημα εξάτμισης.
Στα ενδότερα τώρα, έχουν γίνει και εκεί σημαντικές αλλαγές ώστε να δώσουν στο πιλοτήριο του οδηγού μια αυθεντικά σπορ αίσθηση, με μια σχεδίαση που είναι πιστή στις αρχές «πρώτα ο οδηγός»…
Πιο συγκεκριμένα, τα χειριστήρια που πρέπει συχνά να χρησιμοποιούνται στην αγωνιστική οδήγηση, όπως το σπρέι του intercooler, το VSC-OFF και τα φώτα αλάρμ έχουν μετακινηθεί πιο κοντά στον οδηγό, ώστε να μπορεί να τα προσεγγίσει γρήγορα και εύκολα όταν χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο σε υψηλούς ρυθμούς, ενώ στην πλευρά του συνοδηγού, έχει ανοίξει ένας επιπλέον χώρος για να μπορεί αυτός να τοποθετεί κάποια αντικείμενα ή κάποια οθόνη.
Όλα αυτά -πέρα από την αυξημένη ευκολία σε χειρισμούς- έχουν βελτιώσει και το οπτικό πεδίο του οδηγού, γεγονός που οφείλεται και στο χαμηλότερο ταμπλό, στον νέο εσωτερικό καθρέπτη και στο -κατά 15 μοίρες- στραμμένο πίνακα ελέγχου προς τον οδηγό.
Ο τελευταίος είναι ψηφιακός (12,3 ιντσών) και με δύο λειτουργίες απεικόνισης (κανονική και σπορ), προβάλλει μόνο τα απαραίτητα (θερμοκρασίες, πίεση του τούρμπο, κτλ.), ενώ στην περίπτωση που το αυτοκίνητο εφοδιάζεται με το νέο αυτόματο κιβώτιο (θα το δούμε παρακάτω) προβάλλει και θερμοκρασία λαδιού του κιβωτίου.
Επιπλέον των παραπάνω, έχουν γίνει ακριβείς αλλαγές για να δοθεί στον οδηγό η καλύτερη στάση. Έτσι, το κάθισμα έχει χαμηλώσει κατά 25 χλστ. και το τιμόνι έχει ρυθμιστεί ανάλογα, τη στιγμή που ο επιλογέας είναι ανυψωμένος και στην περίπτωση του αυτόματου κιβωτίου τα κατεβάσματα γίνονται προς τα εμπρός και τα ανεβάσματα προς τα πίσω (σημαντική λεπτομέρεια για τον Akio Toyoda), όπως ακριβώς γίνονται και στο αγωνιστικό αυτοκίνητο.
Όσο αφορά στον κινητήρα, στο λανσάρισμα του πρώτου GR Yaris, ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 1,6 λίτρων είχε τη διάκριση ότι ήταν η πιο ισχυρή μονάδα παραγωγής τριών κυλίνδρων στον κόσμο. Τώρα, προσφέρει ακόμη περισσότερα, αφού η ισχύς έχει αυξηθεί κατά 19 ίππους και ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει επιπλέον 30 Nm ροπής, με τα μέγιστα νούμερα να αυξάνονται από 261 ίππους και 360 Nm σε 280 ίππους και 390 Nm!
Ταυτόχρονα με την αύξηση της απόδοσης του κινητήρα, έχουν ληφθεί μέτρα και για να διασφαλιστεί η διατήρηση της αξιοπιστίας.
Πιο συγκεκριμένα, η εμπειρία που απέκτησε η Toyota Gazoo Racing από τις πίστες ανά τον κόσμο, το WRC και τις δοκιμές σε οριακό επίπεδο, έδωσε στους Ιάπωνες τη δυνατότητα να βελτιώσουν τον κινητήρα εκεί που χρειαζόταν. Έτσι ενισχύθηκε το σύστημα βαλβίδων, αλλάχτηκε το υλικό στη βαλβίδα εξαγωγής και αυξήθηκε η πίεση του ψεκασμού καυσίμου D-4ST, ενώ τοποθετήθηκαν νέα ελαφριά έμβολα και προστέθηκε ένας νέος αισθητήρας για την πίεση της εισαγωγής.
Και με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων!
Το πρώτο GR Yaris κυκλοφόρησε μόνο με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, ενώ αυτό που αποκαλύφθηκε σήμερα -εκτός αυτού- θα κυκλοφορήσει και με ένα ολοκαίνουργιο αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων. Η εισαγωγή αυτού του κιβωτίου (GAZOO Racing Direct) είναι μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές στο νέο GR Yaris, με την Toyota να υποστηρίζει ότι η χρήση ενός αυτόματου κιβωτίου επιτρέπει επίσης στον οδηγό να εστιάσει πιο έντονα στο τιμόνι και στη χρήση των πεντάλ του φρένου και του γκαζιού.
Μάλιστα, το βελτιστοποιημένο λογισμικό του νέου κιβωτίου είναι επίσης προσεκτικά ρυθμισμένο για να αντιλαμβάνεται πώς ο οδηγός χρησιμοποιεί τα φρένα και το γκάζι. Με αυτόν τον τρόπο, προβλέπει πότε η αλλαγή ταχυτήτων είναι απαραίτητη ακόμη και πριν συμβούν αλλαγές στη συμπεριφορά του οχήματος, έτσι ώστε η επιλογή ταχύτητας να αντανακλά τις προθέσεις του οδηγού και να είναι παρόμοια με τον τρόπο λειτουργίας των επαγγελματιών οδηγών, ενώ η αύξηση του αριθμού των σχέσεων (από έξι σε οκτώ) επιτρέπει στο κιβώτιο ταχυτήτων να έχει πιο κοντές σχέσεις.
Ταυτόχρονα, όπως και με το τρέχον GR Yaris, το βέλτιστο κράτημα και η πρόσφυση επιτυγχάνονται με το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, μόνιμο σύστημα τετρακίνησης GR-FOUR, το οποίο σχεδιασμένο ειδικά για το GR Yaris, ρυθμίζει την ισορροπία της κίνησης στους εμπρός και πίσω τροχούς σε τρεις λειτουργίες για να ταιριάζει στο σενάριο οδήγησης (Normal, Sport και Track).
Κλείνοντας, η Toyota πέρα από τις κλασικές εκδόσεις του GR Yaris (Comfort Pack, Circuit Pack, κτλ.), πρόκειται να παράγει και δύο ειδικές εκδόσεις του καυτού χάτσμπακ της, που θα φέρουν τα ονόματα των δυο πρωταθλητών της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (WRC), των Sébastien Ogier και Kalle Rovanperä.
Αυτές Θα παρουσιαστούν στο Ράλλυ του Μόντε Κάρλο, τον εναρκτήριο γύρο του φετινού πρωταθλήματος, που θα διεξαχθεί από τις 25 έως τις 28 Ιανουαρίου. Όσο για τα «απλά» GR Yaris, αυτά θα τα δούμε στην Ευρώπη το καλοκαίρι του 2024…
Περισσότερες φωτογραφίες: