Το Ράλλυ των 1000 λιμνών όπως ήταν γνωστό παλιότερα (Ράλλυ Φινλανδίας από το 1998 και έπειτα), είναι ένας αγώνας με πολύ μεγάλη ιστορία που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο δημοφιλή και διάσημα Ράλλυ του Πρωταθλήματος.
Διοργανώνεται στην κεντρική Φινλανδία κάθε Αύγουστο και έχει δυο ιδιαιτερότητες που δεν θα συναντήσει κάποιος σε άλλον αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος…
Πρώτα η μεγάλη Μέση Ωριαία Ταχύτητα (Μ.Ω.Τ.) που αναπτύσσουν οι οδηγοί. Οι χωμάτινες Ειδικές Διαδρομές του αγώνα είναι φαρδιές με μεγάλες ευθείες και πολύ καλό οδόστρωμα, δίνοντας στους οδηγούς την δυνατότητα να αναπτύξουν μεγάλη μέση ωριαία ταχύτητα, προβληματίζοντας όμως τους διοργανωτές που θέλουν η μέση ωριαία να μην ξεπερνά τα 110 χλμ./ώρα (όπως ορίζουν οι κανονισμοί της FIA). Γι’ αυτό άλλωστε ο αγώνας έχει ονομαστεί, Grand Prix of Rally.
Εδώ να πούμε ότι ο Peter Solberg έχει το ρεκόρ με 130.28 χλμ./ώρα το 2004, ο Jarri-Matti Latvala είναι στην δεύτερη θέση με 125.4 χλμ./ώρα το 2015 και ο Markus Gronholm στην Τρίτη, όταν το 2005 πέτυχε την υψηλότερη μέση ταχύτητα με 122.86 χλμ./ώρα!
Και δεύτερον… τα άλματα! Που είναι πολλά σε όλη την διαδρομή και πολύ θεαματικά, με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα να «πετούν» και να προσγειώνονται αρκετά -έως πολλά- μέτρα μακριά.
Το πιο διάσημο άλμα είναι έξι χιλιόμετρα μετά την εκκίνηση της Ειδικής Διαδρομής “Uninpohja”, όπου το 2003 ο Markko Martin σημείωσε το μεγαλύτερο άλμα με 57 μέτρα στον αέρα!
Η πόλη της Jyvaskyla είναι η έδρα του αγώνα από την αρχή. Ο αγώνας πρώτη φορά διεξήχθη τον Σεπτέμβριο του 1951 με την ονομασία Jyvaskyla Suurajot. Είχε 26 συμμετέχοντες, 1.700 χλμ. μήκος στην περιοχή της Λαπωνίας και νικητές ήταν οι Arvo Karlsson – Vilho Mattila με Austin Atlantic.
To 1954 άλλαξε ονομασία σε Ράλλυ των 1000 λιμνών – The Rally of the Thousand Lakes. To 1957 νικητές ήταν οι Erik Carlsson – Mario Pavoni με Saab 93 και ήταν οι πρώτοι μη Φινλανδοί που κέρδισαν τον αγώνα!
Έγινε μέρος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος το 1959, ενώ στον αγώνα του 1965 έγινε το πρώτο ρεκόρ συμμετοχών με 130 πληρώματα να είναι στην εκκίνηση (είχαν δηλώσει 173 αλλά οι διοργανωτές επέτρεψαν μόνο τους 130).
Άλλη σημαντική χρονιά είναι το 1967, όπου νικητές είναι οι Timo Makinen – Pekka Keskitalo με το Mini Cooper S. Το αξιοσημείωτα του συγκεκριμένου αγώνα είναι δυο… Πρώτο ότι οδήγησαν όλη την Ειδική Διαδρομή “Uninpohja” των 25 χλμ. με το καπό του Mini ανοικτό και ότι στο τέλος του αγώνα είχαν διαφορά από τους δεύτερους Simo Lampinen – Klaus Sohlberg (Saab V4) μόλις 9 δευτερόλεπτα!
Και το 1973 φθάνει στην κορυφή, σαν μέλος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ και από τότε είναι συνέχεια παρών.
Πρώτοι νικητές στο WRC ήταν οι Timo Makinen – Henry Liddon με Ford Escort RS 1600. Και σε αυτόν τον αγώνα ο Timo Makinen γίνεται ο πρώτος Φινλανδός που κερδίζει αγώνα στο WRC.
Και μέσα σε όλα τα ρεκόρ να πούμε και για ένα δυσάρεστο, στον αγώνα του 1974 ο συνοδηγός του Νο18, Seppo Jamsa, έχασε την ζωή του, όταν στην ειδική “Uninpohja”, είχε μια σοβαρή έξοδο. Εντελώς πληροφοριακά ο οδηγός ήταν ο Vesa Nieminen και το αυτοκίνητο ένα Morris Mini 850. Είναι το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα που καταγράφηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα…
To 1977 τον αγώνα κερδίζει ένας ιδιώτης, ο Kyösti Hamalainen με συνοδηγό τον Martti Tiukkanen με ένα Ford Escort RS 1800.
Και η ιστορία συνεχίζεται, με τις χρονιές 1982, 1983, 1988, 1989 να γίνονται ρεκόρ συμμετοχών ασύλληπτα για την σημερινή εποχή: 172 συμμετοχές το 1982 και 180 το 1983, 200 συμμετοχές το 1988 και το 1989 (και με 47 ειδικές διαδρομές παρακαλώ ο αγώνας του ‘82 και 50 ειδικές το 83). Η παλιά καλή εποχή των αγώνων…
Το 1990 στην 40η διοργάνωση του αγώνα, νικητές ήταν οι Carlos Sainz – Louis Moya με Toyota Celica GT – Four ST 165. Και είναι και οι πρώτοι μη Σκανδιναβοί που κερδίζουν στις 1000 λίμνες. Βέβαια τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν και άλλοι…
1992 | Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale)
2003 | Markko Martin – Michael Park (Ford Focus RS WRC)
2008/2011/2012 | Sebastien Loeb – Daniel Elena (Citroen C4 WRC – DS3)
2013 | Sebastien Ogier – Julien Ingrassia (VW Polo R WRC)
2016 | Kris Meeke – Paul Nagle (Citroen DS3 WRC)
2018/2019/2022 | Ott Tanak – Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC – Hyundai i20 N Rally 1)
2021/2023 | Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota Yaris WRC – Toyota Yaris WRC Rally 1)
Βέβαια είναι σχεδόν αδύνατον να νικήσει κανείς εκεί τους «Ιπτάμενους Φινλανδούς» που είναι και οι απόλυτοι κυρίαρχοι. Η δυσκολία που έχει ο συγκεκριμένος αγώνας έκανε μεγάλους οδηγούς, όπως ο Walter Rohrl, να μην συμμετάσχει ποτέ σε αυτόν και ο Miki Biasion μόλις δυο φορές! Και όπως έγραψε στο άρθρο του ο Στράτης Χατζηπαναγιώτου (δήλωση του Timo Salonen) «Δεν είσαι Παγκόσμιος χωρίς νίκη στον αγώνα τους».
Πολυνίκης του αγώνα είναι ο Hannu Mikkola και ο Marcus Gronholm με επτά νίκες έκαστος και τους ακολουθεί ο Markou Allen με έξι, ενώ αντίστοιχα στους κατασκευαστές στην πρώτη θέση είναι η ομάδα της Ford με 13 νίκες, στην δεύτερη θέση η Peugeot με 10 και ακολουθεί η ομάδα της Toyota με 8 νίκες.