MotorsportOther RacesRace News

47o Ράλλυ Ντακάρ [03 – 17 Ιανουαρίου 2025]

Όταν η έρημος διαλέγει ποιος θα κερδίσει…

Το Ράλλυ Ντακάρ είναι ένας από τους δυσκολότερους αγώνες με μηχανοκίνητα οχήματα. Διεξάγεται κάθε χρόνο από το 1979, ενώ ο δημιουργός του Dakar ήταν ο Thierry Sabine.

Παλαιότερα ονομαζόταν «Ράλλυ Παρίσι – Ντακάρ», «Paris- Dakar», ενώ σήμερα ονομάζεται απλώς «Ράλλυ Ντακάρ». Μέχρι και το 2007, ο αγώνας εξελισσόταν κυρίως στην Αφρική, ενώ τα τελευταία έξι χρόνια στην Σαουδική Αραβία.

Στην φετινή, 47η έκδοση του αγώνα, συμμετείχαν 352 αυτοκίνητα, 39 SSV, 248 μοτοσυκλέτες και 39 φορτηγά. Η εκκίνηση έγινε από την Bisha στις 3 Ιανουαρίου και ο τερματισμός στην Shubaytah στις 17 του μήνα. Η απόσταση που είχαν να διανύσουν οι αγωνιζόμενοι ήταν 7.828 χιλιόμετρα (7.453 χλμ. για τις μοτοσυκλέτες)!

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ

Νικητές στην κατηγορία των αυτοκινήτων είναι οι Yazeed Al Rajhi – Timo Gottschalk με Toyota Hilux. Μετά από 10 συνεχόμενα χρόνια προσπαθειών (2015 η πρώτη του συμμετοχή, 2022 – 3ος γενικής) το 2025 ήταν το ραντεβού με το πεπρωμένο του και ο Σαουδάραβας Al Rajhi κερδίζει επιτέλους τον αγώνα, μέσα στην χώρα του.

Κάτι τέτοιο είχε να συμβεί από το Paris – Dakar – Paris του 1994 με νικητή τότε τον Γάλλο Pierre Lartigue (τότε ο αγώνας είχε εκκίνηση και τερματισμό στο Παρίσι).

Τέσσερα λεπτά πίσω, για την ακρίβεια 3’.57’’, τερμάτισαν οι Henk Lategan – Brett Cummings με το δεύτερο Toyota Hilux. Προηγήθηκαν μέχρι και την 9η ειδική διαδρομή, αλλά μετά ταλαιπωρήθηκαν γιατί άνοιγαν τον δρόμο μέσα στην έρημο.

Το τρίτο σκαλί του βάθρου κέρδισαν οι Mattias Ekstrom – Emil Bergkvist με το Ford Raptor, επίσημη συμμετοχή της M-Sport Ford.

Από την 3η ειδική του αγώνα ήταν σε αυτή την θέση και την κράτησαν μέχρι το τέλος, αντέχοντας στις επιθέσεις των Nasser Al Attiyah – Edouard Boulanger με το Dacia Sandrider, που τελικά τερμάτισαν τέταρτοι.

Μεγάλη ικανοποίηση για την ομάδα της Dacia για τον τερματισμό, αλλά και για μια νίκη Eιδικής Διαδρομής. Στο ντεμπούτο της στον αγώνα, η ομάδα της Dacia είχε άλλα δυο αυτοκίνητα. Ένα με τον 9φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή Ράλλυ, Sebastien Loeb με συνοδηγό τον Fabian Lurquin και ένα με την Cristina Gutierrez και τον Pablo Moreno.

Μάλιστα, ήταν η 9η φορά που συμμετείχε ο Sebastien Loeb στον αγώνα και η τρίτη φορά που εγκατέλειψε (καλύτερα αποτελέσματα: οι τρεις δεύτερες θέσεις το 2017, 2022 και 2023) από τουμπάρισμα στο μέσο την τρίτης Ειδικής Διαδρομής (Bisa – Al Henakiyah: 963 χλμ.), καταστρέφοντας το Roll Cage.

Και το αρνητικό ρεκόρ συνεχίζεται λοιπόν, αφού έχει τουμπάρει τέσσερις φορές σε εννιά συμμετοχές, όταν στο WRC έχει εγκαταλείψει μόλις 10 φορές από ατύχημα σε 184 εκκινήσεις.

Όσο αφορά την Cristina Gutierrez, αυτή τερμάτισε στην 41η θέση της γενικής κατάταξης.

Μάλιστα, κάτι παρόμοιο συνέβη και στην Ford, καθώς μπορεί ο Mattias Ekstrom να τερμάτισε τρίτος, αλλά ένα άλλο Ford Raptor, με έναν δις Παγκόσμιο Πρωταθλητή Ράλλυ (το 1990, 1992) στο τιμόνι, τον Carlos Sainz (τέσσερις  φορές νικητής του Dakar – 2010, 2018, 2020, 2024) εγκατέλειψε και αυτό από τουμπάρισμα, πολύ νωρίς, στην ίδια τρίτη Ειδική Διαδρομή.

Τα προσχήματα και την πρόωρη αποχώρηση του Ισπανού, έσωσαν οι Mitchell Guthrie – Kellon Walch τερματίζοντας στην 5η θέση με το τρίτο Ford Raptor.

ΤΕΛΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ

  1. Yazeed Al Rajhi – Timo Gottschalk              Toyota Hilux
  2. Henk Lategan – Brett Cummings           Toyota Hilux IMT Evo
  3. Mattias Ekstrom – Emil Bergkvist                  Ford Raptor
  4. Nasser Al Attiyah – Edouard Boulanger      Dacia Sandrider
  5. Mitchell Guthrie – Kellon Walch                    Ford Raptor
  6. Mathieu Serradori – Loic Minaudier             Century CR7
  7. Juan Cruz Yacopini – Daniel Oliveras            Toyota Hilux
  8. Joao Ferreira – Filipe Palmeiro                    Mini JCW Rally
  9. Seth Quintero – Dennis Zenz                         Toyota Hilux
  10. Brian Baragwanath – Leonard Cremer          Century CR7

ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΕΣ

Η κατηγορία με τις μοτοσυκλέτες ήταν μια μάχη ανάμεσα σε δυο εταιρίες, την ΚΤΜ και την Honda. Νικητής για το 2025 στο Dakar είναι ο Αυστραλός Daniel Sanders με KTM. Ήταν από την αρχή μπροστά, κέρδισε πέντε από τις 13 ειδικές διαδρομές, πετυχαίνοντας την πρώτη του νίκη στον αγώνα και την 20η για την ΚΤΜ, που είναι ο κορυφαίος κατασκευαστής στο Rally Dakar.

Έγινε ο δεύτερος αναβάτης που κερδίζει τον αγώνα, όντας πρώτος από την αρχή μέχρι το τέλος. Ο πρώτος που το πέτυχε ήταν ο Marc Coma με ΚΤΜ πάλι, το 2009. Επίσης είναι ο δεύτερος Αυστραλός αναβάτης που κερδίζει το Dakar, μετά από τις δυο νίκες του Toby Price το 2016 και 2019.

Τις επόμενες θέσεις του βάθρου κατέλαβε η Honda. O Tosha Schareina δεύτερος, κερδίζοντας και το πρώτο του κύπελλο στο Dakar και ο Adrien Van Beveren τρίτος, επαναλαμβάνοντας την περσινή του επίδοση.

Μια άλλη KTM ήταν στην 4η θέση με τον Luciano Benavides, πετυχαίνοντας το καλύτερο αποτέλεσμα της καριέρας του, ενώ ο περσινός νικητής Ricky Brabec με Honda ήταν στην 5η θέση.

Να σημειώσουμε ότι στην 8η θέση τερμάτισε ο Edgar Canet, ο νεότερος αναβάτης στην ιστορία του Dakar, σε ηλικία 19 ετών, οδηγώντας μια KTM επίσημη συμμετοχή της Factory Racing.

Original By Motul

H Original by Motul είναι μια υποκατηγορία μοτοσυκλετών, με μεγάλη δυσκολία, αφού ο αναβάτης προσέχει – συντηρεί και κάνει μόνος του το service στην μοτοσυκλέτα του, χωρίς εξωτερική βοήθεια.

O Ρουμάνος Emanuel Gyenes και ο Γάλλος Benjamin Melot ήταν οι δυο αναβάτες που πάλεψαν για τη νίκη στην κατηγορία Original by Motul, μέχρι και το τελευταίο χιλιόμετρο.

Τελικός νικητής ο αναβάτης από την Ρουμανία με διαφορά μόλις 3’05” μπροστά από τον Γάλλο, ενώ στην τρίτη θέση τερμάτισε ο Jaromir Romancik και όλοι τους οδηγούσαν KTM 450 Rally.

Στην συγκεκριμένη κατηγορία είχαμε και μια ελληνική συμμετοχή!

Ο Βασίλης Μπούρδος, οδηγώντας μια Husqvarna 450 Rally της DNA Air Filters Racing Team – Enduro Greece, που τερμάτισε στην 11η θέση της κατηγορίας του και στην 53η θέση της γενικής κατάταξης!

Ο 41χρονος Βασίλης έκανε έναν πραγματικό άθλο, σε αυτή την δύσκολη κατηγορία και είναι η τρίτη χρονιά που το κάνει, με αποτέλεσμα να γίνεται ο πρώτος Έλληνας με τρεις τερματισμούς στον πιο κορυφαίο – δύσκολο αγώνα παγκοσμίως.

ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  1. Daniel Sanders                  Red Bull KTM Factory Racing
  2. Tosha Schareina                 Monster Energy Honda HRC
  3. Adrien Van Beveren           Monster Energy Honda HRC
  4. Luciano Benavides            Red Bull KTM Factory Racing
  5. Ricky Brabec                      Monster Energy Honda HRC
  6. Skyler Howes                     Monster Energy Honda HRC
  7. Jose Ignacio Florimo          Hero Motorsports Team Rally
  8. Edgar Canet                        Red Bull KTM Factory Racing
  9. Tobias Ebster                      Bas World KTM Racing Team
  10. Stefan Svitko                               Slovnaft Rally Team

ΦΟΡΤΗΓΑ

Στην κατηγορία των φορτηγών νικητές ήταν οι Martin Macik – Frantisek Tomasek – David Svanda οδηγώντας ένα MM Technology. Κινήθηκαν από την αρχή γρήγορα και μετά την 3η Ειδική Διαδρομή πήραν τον πλήρη έλενχο του αγώνα, κερδίζοντας πέντε ειδικές και την νίκη. Δεύτερη στην σειρά μετά και από την περσινή τους επιτυχία στους αμμόλοφους της Αραβίας.

Στην δεύτερη θέση τερμάτισαν οι Mitchel van den Brink – Moises Torrallardona – Jarno van de Pol με ένα Iveco Powerstar, με τον Ολλανδό να γιορτάζει τα 23α γενέθλια του κατά την διάρκεια του αγώνα, ενώ 5’.30’’ πίσω τους τερμάτισε ένα άλλο Iveco Powerstar με τους Ales Loprais – David Kripal – Darek Rodewald.

Dakar Future Mission 1000

A challenging project with an eye on the future!” ή σε μετάφραση «Ένα προκλητικό έργο με βλέμμα στο μέλλον!»

Ανάμεσα στις κατηγορίες που έχει το Ράλλυ Ντακάρ, υπάρχει και η κατηγορία Dakar Future Mission 1000. To μέλλον του αγώνα, με την κατηγορία αυτή να είναι σχεδιασμένη για καινοτόμα οχήματα με χαμηλές εκπομπές ρύπων.

H κατηγορία είχε πέντε συμμετοχές:

Segway Racing

Η κινεζική εταιρία Segway Racing Team, συμμετείχε στο Ντακάρ με τρεις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες Segway X 1000. Αναβάτες ο Αργεντίνος Benjamin Pascual και δυο Κινέζοι, ο Jianhao Xu και ο Jie Yang (Πρωταθλητές moto cross στην χώρα τους).

Υδρογόνο

Οι Yoshio Ikemachi – Paulo Marques συμμετείχαν με το HYSE-X2, ένα πρωτότυπο SSV που κινείται με υδρογόνο. To όλο project σχεδιάστηκε και υποστηρίζεται από πέντε μεγάλες ιαπωνικές εταιρίες, τις Suzuki, Toyota, Honda, Kawasaki και Yamaha.

ECOVERGY TEAM

Η εταιρεία EVARM, έχει σχεδιάσει την τεχνολογία πρόωσης μικτού υδρογόνου-HVO που κυκλοφόρησε στο Ντακάρ το 2023 και την οποία βελτίωσαν ξανά για το 2025. Οι τεχνικές εξελίξεις τους, βελτιώνουν το σύστημα μικτής πρόωσης υδρογόνου – HVO που τροφοδοτεί τους 800 ίππους του ΜΑΝ 6Χ6.

Η εταιρία συμμετείχε στον αγώνα με ένα φορτηγό ΜΑΝ ΚΗ7 και πλήρωμα τους Jordi Juvanteny – Jose Luis Criado (o οδηγός με τις περισσότερες συμμετοχές στο Ράλλυ Ντακάρ – 34 τον αριθμό) και τον Xavier Ribas που έκανε τo ντεμπούτο του στο Ράλλυ Ντακάρ με νίκη, αφού η συμμετοχή της Ecovergy Team κέρδισε την κατηγορία Dakar Future Mission 1000.

Και οι πέντε συμμετέχοντες στην πρωτοεμφανιζόμενη κατηγορία, επικύρωσαν την τεχνολογία τους σε εδάφη όπως οι αμμόλοφοι του Ντακάρ και προβλέπουν σε ένα πιο αισιόδοξο μέλλον…

Εγγραφείτε στο newsletter μας...
…και ενημερωθείτε με άποψη για το αυτοκίνητο και τη μοτοσυκλέτα!