Εκπρόσωποι της νέας τάσης!
Αναμφίβολα η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία των τελευταίων ετών είναι η κατηγορία των SUV και λόγω της ραγδαίας ανάπτυξής της έχει δημιουργήσει και τις δικές τις υποκατηγορίες.
Μια από αυτές είναι και η τάξη των B-SUV ή των κόμπακτ SUV αν προτιμάτε, που στην ουσία πρόκειται για υπερυψωμένα οχήματα σε διαστάσεις σουπερμίνι.
Η αρχή…
…έγινε το 2010 όταν η Nissan παρουσίασε ένα εντυπωσιακό για την εποχή εκείνη Crossover (λέγε με Juke), που κέρδισε αμέσως την αγάπη του κοινού, ενώ δημιούργησε μια νέα αντίληψη για τα «μικρά» αυτοκίνητα.
Έκτοτε, στη μικρή υποκατηγορία των SUV εμφανίστηκαν ουκ ολίγα νέα μοντέλα με αποκορύφωμα τα τελευταία δύο χρόνια που σχεδόν κάθε μαζικός κατασκευαστής έχει ένα μοντέλο σε αυτήν, ακολουθώντας τη νέα τάση της μόδας.
Ανάμεσά τους και η Seat με το Arona που αποτελεί ουσιαστικά τον ψηλότερο αδερφό του Ibiza, καθώς και η Opel με το Crossland X που δημιουργήθηκε μετά την ένταξη της εταιρείας στο γκρουπ PSA και μοιράζεται αρκετά μέρη με το Citroen C3 Aircross.
Όσο για τα «δικά» μας τώρα, αυτά εφοδιάζονται αμφότερα με σύγχρονους υπερτροφοδοτούμενους βενζινοκινητήρες χαμηλού κυβισμού και προσπαθούν να μας αποδείξουν ποιό είναι καλύτερο…
Μικρά, αλλά χωρίς παραχωρήσεις…
Αρχίζοντας από το Seat Arona, αυτό είναι «χτισμένο» επάνω στην πιο νέα πλατφόρμα του γκρουπ (την MQB A0) όπως και τα Ibiza, Polo και Α1, με αποτέλεσμα να έχει και περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις. Αναφορικά με αυτές, το μήκος είναι στα 4,14 μέτρα, το πλάτος στα 1,78 μέτρα και το ύψος στα 1,54 μέτρα.
Στο Opel τα αντίστοιχα νούμερα είναι 4,21 μέτρα για το μήκος, 1,76 μέτρα για το πλάτος και 1,6 μέτρα για το ύψος, πράγμα που σημαίνει ότι είναι ελαφρώς μεγαλύτερο, κάτι φυσικά που αποδεικνύεται και στο εσωτερικό.
Σε αυτό, το Opel δείχνει να υπερέχει έναντι του Seat τόσο στους διαθέσιμους για τους επιβάτες χώρους, όσο και στο χώρο αποσκευών που μπορεί να είναι μόνο κατά 10 λίτρα μεγαλύτερος, αλλά τόσο η συρόμενη (κατά 15 εκ.) πίσω σειρά καθισμάτων, όσο και η πλήρης αναδίπλωσή της σε τρία επίπεδα, εξυπηρετεί στη μεταφορά μεγάλων αντικειμένων.
Βέβαια, το Arona κερδίζει τις εντυπώσεις στον τομέα του σχεδιασμού και της συνδεσιμότητας, δείχνοντας πολύ πιο high tech, κυρίως λόγω της οθόνης αφής των 8 ιντσών που βρίσκεται στο ταμπλό, η οποία είναι υψηλής ευκρίνειας και ευαίσθητη στην αφή, ενώ διαθέτει και τα συστήματα Apple Car Play, Android Auto και Mirror Link.
Στα τεχνικά…
…έχουμε αρκετά κοινά και μικρές διαφορές. Αρχίζοντας από τα κοινά, και τα δύο κινητήρια σύνολα είναι βενζίνης, τρικύλινδρα, χαμηλού κυβισμού και υπερτροφοδοτούμενα.
Στην περίπτωση του Crossland X, το μελιτζανί αυτοκίνητο της δοκιμής μας εφοδιαζόταν με τον 1.200άρι PureTech κινητήρα του PSA Group, ο οποίος για την περίσταση αποδίδει 110 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. με ροπή 205 Nm στις 1.500 σ.α.λ. και συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων.
Στην πράξη, το σύνολο αυτό δείχνει λίγο νωχελικό μέχρι τις 2.000 σ.α.λ., αλλά από εκεί και επάνω «τραβάει» ικανοποιητικά μέχρι τις 6.000 σ.α.λ., χωρίς ωστόσο να μπορεί να ξεπεράσει τον TSI του ενός λίτρου του Arona.
Βλέπετε, ο 1.000άρης TSI με τους 115 ίππους του Seat δείχνει ότι παρά τα λιγότερα κυβικά είναι πιο «σπιρτόζικος» σε σχέση με του Opel, κάτι που ενισχύεται φυσικά και λόγω του χαμηλότερου βάρους (σχεδόν 100 κιλά λιγότερα είναι αυτά), όπως και του καλά κλιμακωμένου μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων, με το αυτόματο του Opel να καθυστερεί λίγο στα γρήγορα ανεβάσματα και κατεβάσματα.
Μάλιστα, οι δύο αυτοί παράγοντες (το αυξημένο βάρος και το αυτόματο κιβώτιο) δίνουν το προβάδισμα στοSeat και σε επίπεδο κατανάλωσης καυσίμου, αφού σε όλες τις συνθήκες το ισπανικό SUV καταναλώνει σχεδόν ένα λίτρο βενζίνης λιγότερο σε σχέση με το Crossover της Opel.
Αναλυτικότερα, το Arona σε συνθήκες πόλης καταναλώνει 7,8 λίτρα/100 χλμ., εκτός πόλης 5,8 λίτρα/100χλμ. και σε μεικτή χρήση 6,9 λίτρα/100χλμ., την ώρα που το Crossland X «γράφει» 8,8 λίτρα/100χλμ. εντός πόλης, 6,7 εκτός και 7,8 λίτρα/100χλμ. σε μεικτή χρήση αντίστοιχα.
Στο δρόμο…
Οδηγικά, το Opel Crossland X δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην άνεση κατά τις μετακινήσεις παρά στην απόλαυση της οδήγησης, ενώ σε συνθήκες αυξημένης πίεσης έχει την τάση να υποστρέφει, αλλά όχι σε βαθμό που προβληματίζει.
Σε εκείνες τις συνθήκες, παρουσιάζει και λίγο μεγαλύτερες κλίσεις σε σχέση με το Seat, ενώ το τιμόνι δεν προσφέρει την αίσθηση και την ακρίβεια που προσφέρει ο σημερινός ανταγωνιστής του.
Εκείνος, παρουσιάζει ένα άκρως ενδιαφέρον οδηγικό προφίλ, αντίστοιχο με αυτά που μας έχει συνηθίσει η ισπανική μάρκα και ίσως το καλύτερο της κατηγορίας.
Αρχικά εκτιμάς το τιμόνι που διακρίνεται τόσο για την αίσθηση, όσο και την ακρίβειά του, ενώ σε δεύτερο χρόνο ευχαριστιέσαι την ομοιογένεια του πλαισίου και τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, που καταφέρνει να περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος, χωρίς ωστόσο να χάνει σε άνεση κατά τις καθημερινές μετακινήσεις.
Στο δια ταύτα…
Αναμφίβολα, μιλάμε για δύο άξιους αντιπροσώπους της B-SUV κατηγορίας, μιας κατηγορίας που είναι στο ζενίθ της επιτυχίας και αποτελείται από πολλά μοντέρνα και ελκυστικά μοντέλα σήμερα, που ξεχωρίζουν στα σημεία.
Όσο για τα δύο μοντέλα της σημερινής μας αναμέτρησης, αυτά έχουν το καθένα κάποια πλεονεκτήματα -και μειονεκτήματα- έναντι του άλλου, με αποτέλεσμα άλλο να είναι καλύτερο σε κάποιο τομέα και άλλο σε κάποιον άλλον.
Συμπερασματικά πάντως, το Seat Arona δείχνει να υπερέχει του Opel Crossland X, όντας συνολικά καλύτερο και αν σε αυτό συνυπολογίσουμε και τις αισθητά χαμηλότερες τιμές που διατίθεται στην αγορά, τότε μιλάμε για έναν ξεκάθαρο νικητή…
SEAT ARONA 1.0 TSI
ΥΠΕΡ: Εμφάνιση, Τιμή, Οδική συμπεριφορά, Τιμόνι, Επιδόσεις, Εικόνα εσωτερικού, Τεχνολογία
ΚΑΤΑ: Χροιά κινητήρα στις υψηλές στροφές, Σκληρά πλαστικά στο εσωτερικό, Περιμετρική ορατότητα
OPEL CROSSLAND X 1.2 Turbo AT6
ΥΠΕΡ: Χώροι, Ποιότητα κατασκευής, Πρακτικότητα, Εμφάνιση, Άνεση ανάρτησης
ΚΑΤΑ: Αυτόματο κιβώτιο, Τιμή, Κλίσεις αμαξώματος σε πίεση, Κατανάλωση
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ SEAT ARONA OPEL CROSSLAND X
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.0T 1.2T
Καύσιμο Βενζίνη Βενζίνη
Χωρητικότητα(κ.εκ.) 999 1.199
Κύλινδροι 3 σε σειρά 3 σε σειρά
Βαλβίδες 12 12
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) 115/5000 110/5500
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) 200/2000 205/1500
Θέση Εμπρός, εγκάρσια Εμπρός, εγκάρσια
Τροφοδοσία Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση
Εκκεντροφόροι 2EEK 2EEK
Διάμ.X Διαδρ.(χλστ.) 74,5 x 76,4 75,0 x 90,5
Σχέση συμπίεσης 10,5:1 10,5:1
Κιλά/ίππο 10,3 11,7
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός Γόνατα ΜακΦέρσον Γόνατα ΜακΦέρσον
Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας Ημιάκαμπτος άξονας
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω Δίσκοι Δίσκοι
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους εμπρός τροχούς Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο Μηχανικό 6 σχέσεων Αυτόματο 6 σχέσεων
ΤΡΟΧΟΙ
Διάσταση 17×7,0J 17×7,0J
Υλικό Αλουμίνιο Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών Pirelli Cinturato P7 Bridgestone Turanza T001
Διάσταση ελαστικών 205/55 R17 215/50 R17
Ρεζέρβα Εκτάκτου ανάγκης Εκτάκτου ανάγκης
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) 4138x1780x1543 4212x1765x1605
Μεταξόνιο(χλστ.) 2566 2604
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) 1503 1513
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) 1486 1491
Βάρος(κιλά) 1187 1289
Χώρος αποσκευών(λίτρα) 400 410
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) 4,2 4,4
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) 9,0 11,1
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) 13,9 15,6
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) 182 187
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.)
Μέση τιμή κατασκευαστή 4,9 5,3
Μέση τιμή δοκιμής 6,9 7,8
Μέγιστη τιμή δοκιμής 7,8 8,8
Ελάχιστη τιμή δοκιμής 5,8 6,7
Αυτονομία(χλμ.) 588 522
Ρεζερβουάρ(λίτρα) 40 45
Εκπομπή CO2 113 121
ΤΙΜΗ(ευρώ)
Βασικής έκδοσης 15.245 16.800
Αυτοκινήτου δοκιμής 22.355 24.500
Δείτε όλες τις φωτογραφίες της δοκιμής: