Η αρχή της «Άνοιξης»…
Μπορεί πλέον επίσημα να έχουμε μπει στο Φθινόπωρο και οι εξωτερικές θερμοκρασίες τελευταία να μας το υποδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο, αλλά ένας ιστορικός κατασκευαστής δείχνει πως πλέον μπαίνει στην «Άνοιξη» του και ετοιμάζεται να επιστρέψει δυναμικά στην κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης, εκεί δηλαδή που μεσουρανούσε για χρόνια…
Ο λόγος για τη Fiat, που μπορεί στην 125ετή ιστορία της (από το 1899) να έχει διακριθεί για τα αυτοκίνητα πόλης ταυτίζοντας το όνομά της με τις αστικές μετακινήσεις, αλλά τα τελευταία χρόνια έδειχνε ότι περνάει τη δική της «κρίση», παρουσιάζοντας κάποια ελάχιστα νέα μοντέλα, με διάφορες παραλλαγές και όχι μια πλήρη γκάμα μοντέλων.
Τούτου λεχθέντος, την τελευταία δεκαετία έπαψε να έχει τον δικό της εκπρόσωπο στις αρκετά δημοφιλείς κατηγορίες B και C, στηρίζοντας τις πωλήσεις της μόνο στο 500 και σε δύο εκδοχές αυτού (ηλεκτρικό και ήπια υβριδικό), καθώς και στο Panda που παραμένει ίδιο εδώ και 12 χρόνια!
Όλα αυτά φαίνεται πως αλλάζουν πλέον, καθώς ο διαχρονικός Ιταλός κατασκευαστής ετοιμάζεται να επιστρέψει στις κατηγορίες που κάποτε κυριαρχούσε, παρουσιάζοντας αρχικά τώρα το νέο 600 και εν συνεχεία (σε βάθος τριετίας) το νέο Grande Panda, ένα νέο Fastback, ένα SUV, ένα Pick-Up και ένα Camper μοντέλο, τα οποία θα καλύπτουν κάθε πιθανή απαίτηση και ανάγκη.
Στο σήμερα, το νέο αυτοκίνητο της Fiat με το ιστορικό όνομα 600 είναι ένα νέο B-SUV μοντέλο που ξεκινάει τώρα τη σταδιοδρομία του στην ελληνική αγορά και διαθέσιμο ως υβριδικό ή ηλεκτρικό, έρχεται να αποτελέσει στην ουσία των αντικαταστάτη του απερχόμενου Fiat 500X.
Το δοκιμάζουμε στην υβριδική του έκδοση και ευπειθώς αναφέρουμε…
Το νέο Seicento (Σέι Τσέντο)…
Η Fiat από τα γεννοφάσκια της προτιμούσε τους αριθμούς αντί των ονομάτων για τον χαρακτηρισμό των μοντέλων της. Κι αυτό φαίνεται άλλωστε από τα 500, 600, 850, 124, 127, 131 κ.α., που έγραψαν τη δική τους ιστορία τη δεκαετία ’50 – ’60 (500, 600 και 850) και ’60 – ’70 (124, 127 και 131), ενώ ακόμα και κάποια μοντέλα της σύγχρονης ιστορίας μπορεί να λανσαρίστηκαν με όνομα αντί αριθμού, αλλά αυτό το όνομα πάλι συμβόλιζε αριθμούς!
Για παράδειγμα το Seicento που προφέρεται «Σέι Τσέντο» και προκύπτει από το «Σέι» που είναι ο αριθμός «6» στα ιταλικά και το «Τσέντο» που σημαίνει εκατοντάδα, κοινώς 600!
Το 600 το γνώρισε το ευρωπαϊκό κοινό σχεδόν πριν 70 χρόνια (εν έτει 1955) όταν η Fiat αποφάσισε να βγάλει ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να τα κάνει όλα, εξ’ ου και ο λόγος ότι προσφέρθηκε ως fastback, sedan ή MPV, ενώ αποτέλεσε και τη βάση για τη δημιουργία του μικρότερου 500 ένα χρόνο αργότερα και την αντίστοιχη για τη δημιουργία του μεγαλύτερου Fiat 850, το 1964.
Όπως αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς, πέρα από τη σύνδεση του 600 με το πολυεπιτυχημένο 500, ήταν και ένα αυτοκίνητο για όλα και κυρίως για όλους, αφού μπορούσε να καλύψει κάθε ανάγκη. Δεδομένο που σύμφωνα με τη Fiat ισχύει και στο νέο 600 που μόλις έφτασε στη χώρα μας…
Το νέο 600 ωστόσο μπορεί να έχει πάλι και αυτό (όπως και το μοντέλου του 1955) τη σύνδεσή του με το σύγχρονο 500 και να προτίθεται να καλύψει κάθε ανάγκη, αλλά πλέον δεν είναι ένα ξεκάθαρο αυτοκίνητο πόλης, καθότι υπάγεται στην κατηγορία των B-SUV, με τα μοντέλα της να είναι ευρέως αγαπητά στους Έλληνες καταναλωτές.
Επίσης, δεν αποτελεί προϊόν παρθενογένεσης όπως το πρώτο 600άρι, αλλά είναι ένα ακόμα B-SUV του ομίλου Stellantis που μοιράζεται πολλά μηχανικά μέρη με τα αντίστοιχα μοντέλα των αδελφικών εταιρειών που ανήκουν στον συγκεκριμένο όμιλο.
Έτσι, είναι χτισμένο επάνω στην δεύτερη γενιά της πλατφόρμας CMP όπου στηρίζονται και τα νέα Peugeot 2008, Alfa Romeo Junior, Opel Mokka, DS3 Cross back, Jeep Avenger, κ.α., με αποτέλεσμα να έχει παραπλήσιες εξωτερικές διαστάσεις με αυτά (Μήκος: 4171 χλστ., Πλάτος: 1781 χλστ., Ύψος: 1536 χλστ.), αλλά συγχρόνως να έχει και ένα αρκετά πιο χαριτωμένο παρουσιαστικό.
Σε αυτό, ξεχωρίζουν τα μεγάλα μπροστινά φώτα με το μισό επάνω μέρος τους κλειστό όπως και στο μικρότερο 500e, η κλειστή γρίλια με το μεγάλο 600 στο κέντρο της, τα κομψά LED πίσω φώτα, η κεραία αλά πτερύγιο καρχαρία στην οροφή και φυσικά η πλαστική επένδυση σε θόλους, μαρσπιέ και πίσω προφυλακτήρα, που αφενός δηλώνει την crossover φύση του αυτοκινήτου (20,5 εκ. απόσταση από το έδαφος) και αφετέρου φιλοξενεί σε πολλά σημεία «χαραγμένο» τον αριθμό 600, για τη δημιουργία εντυπώσεων!
Σε αντιστοιχία με το εξωτερικό…
Αντίστοιχα με την εξωτερική εμφάνιση είναι και η εικόνα στο εσωτερικό, αφού η Fiat προτίμησε να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στο στυλ και στη δημιουργία εντυπώσεων, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την παροχή πολυτέλειας.
Υπό αυτό το πρίσμα, υπάρχουν πολλά σκληρά πλαστικά στις πόρτες και το ταμπλό, αλλά η καμπίνα είναι αρκετά φωτεινή και χαρούμενη ακόμα και στο μαυρόασπρο εσωτερικό του αυτοκινήτου δοκιμής (έχει και πολύ καλύτερους συνδυασμούς σε άλλες εκδόσεις), με την πρώτη εντύπωση να προκαλείται από το άσπρο οβάλ πλαίσιο στο ταμπλό και από την αναγραφή του σήματος 600 στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων και στο κέντρο του τιμονιού.
Το τελευταίο μάλιστα είναι δύο ακτίνων και αρκετά αριστοκρατικό στην αφή, τη στιγμή που πίσω του έχει μια μικρή ψηφιακή οθόνη (7 ιντσών) για την ενημέρωση του οδηγού, η οποία χαρακτηρίζεται από την καλή ευκρίνεια και πληροφόρησή της, ενώ συμπληρώνει και το τεχνολογικό υπόβαθρο μαζί με την οθόνη του infotainment.
Αυτή (η οθόνη του infotainment), είναι 10,25 ιντσών και περιλαμβάνει όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, τη στιγμή που είναι όμοια με αυτή που είδαμε πρόσφατα και στο Jeep Avenger (δες εδώ), καθώς και σε άλλα μοντέλα του ομίλου Stellantis.
«Τρέχει» βασικά το ίδιο λογισμικό που θα βρείτε σε οποιοδήποτε τρέχον μοντέλο του ομίλου Stellantis (Peugeot, Citroen, Opel, DS, κλπ.) και ενώ τα γραφικά της και η ταχύτητα απόκρισης είναι αρκετά καλή, η εξοικείωσή της απαιτεί λίγο χρόνο.
Ωστόσο, εδώ -εν αντιθέσει με υπόλοιπα μοντέλα του ομίλου- κάτω από την οθόνη, υπάρχουν και φυσικοί διακόπτες για την αυξομείωση του ήχου και τις ρυθμίσεις του κλιματισμού, με αποτέλεσμα να γίνονται αρκετά εύκολα οι άμεσες και βασικές «επεμβάσεις» του οδηγού κατά την οδήγηση.
Από άποψη πρακτικότητας τώρα, όπως και με σχεδόν όλα τα B-SUV της αγοράς, έτσι και με το 600, οδηγός και συνοδηγός έχουν άφθονο χώρο για τους εαυτούς τους, αλλά γίνεται λίγο πιο στενόχωρο στα πίσω καθίσματα.
Εκεί ο χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών είναι στενός για τους ενήλικες και παρότι ο χώρος για τα κεφάλια τους είναι καλός, υπάρχει ένα μικρό τούνελ μετάδοσης, που σημαίνει έλλειψη χώρου για τα πόδια για όποιον προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει το κεντρικό πίσω κάθισμα, το οποίο σε κάθε περίπτωση είναι αρκετά στενό και δεν προτίθενται να προσφέρει άνεση σε πολύωρες διαδρομές.
Αντίστοιχα, με τα 385 λίτρα του χώρου αποσκευών, το πορτμπαγκάζ του 600 δεν είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας, αλλά είναι τουλάχιστον αξιοπρεπές και μπορείς λόγω διαρρύθμισης να χωρέσεις σε αυτό περισσότερα πράγματα από όσα αρχικά πιστεύεις, ενώ με την αναδίπλωση της πίσω σειράς καθισμάτων (σε ποσοστό 60/40) δημιουργείται ένας χώρος 1.256 λίτρων, ικανοποιητικός για μεταφορά μεγάλων αντικειμένων.
Εναρμονισμένο στο σήμερα…
Στην εποχή που τα περισσότερα νέα μοντέλα διαθέτουν κάποια μορφή ηλεκτρικής ή εξ΄ ηλεκτρισμένης κίνησης, η Fiat δεν θα μπορούσε να μην εφοδιάσει το νέο της μοντέλο με κάποια από αυτές τις μορφές συστημάτων κίνησης, ώστε να μπορέσει να είναι εναρμονισμένη στο σήμερα.
Έτσι, διαθέτει το νέο 600 με δυο κινητήριες επιλογές, που αμφότερες είναι γνωστές από τα υπόλοιπα αντίστοιχα μοντέλα του ομίλου Stellantis. Πιο συγκεκριμένα, το νέο 600 διατίθεται είτε ως αμιγώς ηλεκτρικό με 156 ίππους όπως τα Peugeot e-2008, Alfa Romeo Junior Elettrica, Opel Mokka-e, DS3 E-Tense, κ.α., είτε ως ήπια υβριδικό με 100 ίππους όπως το Jeep Avenger e-Hybrid.
Στη διάθεσή μας για δοκιμή είχαμε το υβριδικό Fiat 600 που συνδυάζει έναν τρικύλινδρο κινητήρα 1,2 λίτρων που αποδίδει 74 kW (100 ίπποι) με έναν ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 21 kW. Για μέγιστη αποδοτικότητα ο πρώτος λειτουργεί στο θερμοδυναμικό κύκλο Miller και διαθέτει τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας (VGT), ενώ ο δεύτερος βρίσκεται ενσωματωμένος στο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των έξι σχέσεων. Χάρη σε αυτή την αρχιτεκτονική, το 600 σύμφωνα με την Fiat μπορεί να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά σε συνθήκες χαμηλού φορτίου για να μειώνεται σημαντικά το επίπεδο θορύβου και φυσικά η κατανάλωση βενζίνης.
Αναφορικά με το πρώτο, όντως στην πράξη το 600 είναι τελείως αθόρυβο κατά το παρκάρισμα-ξεπαρκάρισμα και σε συνθήκες χαμηλού φορτίου μέχρι τα 30 χλμ./ώρα, αφού πάντοτε ξεκινάει ηλεκτρικά και κινείται μόνο από τον ηλεκτροκινητήρα μέχρι να πατήσει ο οδηγός ουσιαστικά το γκάζι.
Όσο αφορά τώρα στην κατανάλωση, το 600 μπορεί να μην προσφέρει τα χαμηλά νούμερα που προσφέρει ένα κανονικό υβριδικό αυτοκίνητο, αλλά και πάλι τα καταφέρνει περίφημα, αφού παρότι είναι ανέφικτο το 4,8 λίτρα/100χλμ. της Fiat, νούμερα μεταξύ των 5,4 και 7,5 λίτρων είναι εφικτά σε καθημερινή χρήση.
Αυτό του δίνει το προτέρημα να μπορεί να κινηθεί για περίπου 700 χλμ. με ένα γέμισμα (44 λίτρα), αναλόγως βέβαια τη μορφή της διαδρομής και το στυλ οδήγησης του οδηγού.
Αυτός πέραν της χαμηλής κατανάλωσης και την σπιρτάδα του υβριδικού συστήματος (ειδικά χαμηλά), θα εκτιμήσει το ελαφρύ τιμόνι με την καλή -ωστόσο- πληροφόρηση, το καλό κράτημα, τις περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος σε νορμάλ συνθήκες και τις άμεσες αλλαγές του κιβωτίου από τα Paddles, ενώ στον αντίποδα θα νιώσει λίγο άβολα στις εγκάρσιες ανωμαλίες λόγω πίσω ανάρτησης (ημιάκαμπτος άξονας), στις υψηλές στροφές του κινητήρα που θα ακούσει τη χροιά του στην καμπίνα, και στην απουσία των προγραμμάτων οδήγησης που βλέπουμε σε άλλα ανταγωνιστικά μοντέλα.
Εν κατακλείδι λοιπόν, το Fiat 600 είναι ένα καθημερινό, ευκολοδήγητο αυτοκίνητο, που χάρη στο υβριδικό του σύστημα έχει την απαραίτητη σπιρτάδα για να κινηθεί άνετα εντός πόλεως με χαμηλή κατανάλωση, όταν πλαίσιο, ανάρτηση και φρένα είναι σε θέση να καλύψουν τις απαιτήσεις των περισσότερων οδηγών, οποιουδήποτε φύλου…
Για γυναίκες και όχι μόνο…
Το 500αράκι στη σύγχρονη αναγέννησή του αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το γυναικείο φύλο, χωρίς ωστόσο να είναι βέβαια και λίγοι οι άντρες που κυκλοφορούν μ’ ένα τέτοιο!
Αυτό διότι είναι αναμφίβολα ένα από τα πιο στιλάτα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν εκεί έξω, με τον δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα να έχει δημιουργήσει ένα φανατικό κοινό. Ένα κοινό που πλέον έχει στη διάθεσή του ένα εξίσου στιλάτο αυτοκίνητο που δύναται να καλύψει περισσότερες ανάγκες και συγχρόνως εισάγει τη Fiat και πάλι στην ισχυρή κατηγορία Β και μάλιστα στο δημοφιλέστερο τμήμα της, αυτό των B-SUV.
Η εισαγωγή αυτή συνοδεύεται και από μία εξαιρετική τιμή κτήσης, που διαμορφώνεται σε 23.990 ευρώ για την υβριδική έκδοση της δοκιμής και σε 28.190 ευρώ (με την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3») για την ηλεκτρική έκδοση, όταν αμφότερες διατίθενται με υπερ-πλούσιο εξοπλισμό, 5ετή εγγύηση και ίσης διάρκειας οδική βοήθεια!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Βαγγέλης Παμπούκης
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | 1.2Τ |
Καύσιμο | Βενζίνη |
Χωρητικότητα(κ.εκ.) | 1.199 |
Κύλινδροι | 3 σε σειρά |
Βαλβίδες | 12 |
Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.) | 100/5500 |
Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.) | 205/1750 |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση, σύστημα mild hybrid 48V |
Εκκεντροφόροι | 2EEK |
Διάμ.X Διαδρ.(χλστ.) | 75,0 x 90,5 |
Κιλά/ίππο | 12,6 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός | Γόνατα ΜακΦέρσον |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας |
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 302×26 χλστ. |
Πίσω | Δίσκοι 249×10 χλστ. |
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα | Κρεμαγιέρα |
Υποβοήθηση | Ηλεκτρική |
Στροφές τιμονιού | 2,6 |
Διάμετρος στροφής(μέτρα) | 10,5 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς |
Κιβώτιο | Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση | 16×6,0J |
Υλικό | Σίδηρος |
Τύπος ελαστικών | Bridgestone Turanza 6 Enliten |
Διάσταση ελαστικών | 215/65 R16 |
Ρεζέρβα | Κιτ επισκευής |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.) | 4171x1781x1536 |
Μεταξόνιο(χλστ.) | 2562 |
Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.) | 1548 |
Μετατρόχιο πίσω(χλστ.) | 1567 |
Βάρος(κιλά) | 1275 |
Χώρος αποσκευών(λίτρα) | 385 – 1256 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) | 4,6 |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 11,1 |
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 15,6 |
60-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 6,4 |
80-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 8,2 |
100-0 χλμ./ώρα (μέτρα) | 38 |
Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα) | 184 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή | 4,8 |
Μέση τιμή δοκιμής | 6,2 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 7,5 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 5,4 |
Αυτονομία(χλμ.) | 689 |
Ρεζερβουάρ(λίτρα) | 44 |
Εκπομπή CO2 | 109 |
ΤΙΜΗ(ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης | 23.990 |
Αυτοκίνητου δοκιμής | 25.369 |