full screen background image
Search
Δευτέρα 9 Δεκέμβριος 2019
  • :
  • :

Ειδική δοκιμή: Κάνουμε το «Θεσσαλονίκη – Πάτρα» καταναλώνοντας μόλις 18,34 ευρώ!

Το Fiat Panda το γνωρίζεις καλά, καθώς κυκλοφορούν ουκ ολίγα τέτοια μικρά ιταλικά μοντέλα γύρω σου και είναι ίδιο από το 2011 όταν και παρουσιάστηκε η τελευταία (3η) γενιά του μοντέλου, που με μικρές επεμβάσεις ανά το χρόνο διατηρείται φρέσκο έως σήμερα…

Αυτό που ενδεχομένως να μη γνωρίζεις είναι το τί αποστάσεις μπορεί να καλύψει με την έκδοση φυσικού αερίου που διατίθεται στην ελληνική αγορά. Έτσι λοιπόν κι εμείς πήραμε την πρωτοβουλία κατά την πρόσφατη συμβίωσή μας με το Fiat Panda CNG να διανύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα και ξεχωριστά χιλιόμετρα με το μικρό Fiat.

Έναυσμα σε αυτό το ιδιαίτερο οδοιπορικό στάθηκε η πρόσφατη προσθήκη του πρατηρίου φυσικού αερίου στα Ιωάννινα, που αποτελεί το πρώτο από τα οκτώ πρατήρια που έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργήσουν σε περιοχές εκτός δικτύου, με τη μέθοδο των συμπιεσμένων φιαλών.

Να θυμίσουμε ότι το να διανύσει κανείς το Θεσσαλονίκη – Αθήνα με κάποιο μοντέλο φυσικού αερίου αποτελεί πλέον εύκολη υπόθεση αφού υπάρχουν πρατήρια φυσικού αερίου σε αρκετά σημεία της Εθνικής Οδού (Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βόλο, Λαμία και Αττική), αλλά αυτό που ήταν ακατόρθωτο μέχρι το πρόσφατο καλοκαίρι ήταν να ταξιδέψει κανείς σε Εγνατία και Ιόνια Οδό ή αλλιώς να μπορέσει να μεταβεί από τη Θεσσαλονίκη στην Πάτρα, που αποτελούν τη δεύτερη και τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας αντίστοιχα.

Πλέον, με την έναρξη λειτουργίας του πρατηρίου στα Ιωάννινα κάτι τέτοιο γίνεται εφικτό και το μόνο που μένει να υπολογίσει αυτός που δεν θέλει να καταναλώσει βενζίνη (τα μοντέλα που κινούνται με φυσικό αέριο μπορούν να κινηθούν και με βενζίνη) είναι τα χιλιόμετρα αυτονομίας που έχει στη διάθεσή του κατά την κίνηση αποκλειστικά με φυσικό αέριο.

Όσο για την παρεχόμενη αυτονομία του Fiat Panda κατά το ταξίδι, κατά την κίνηση εντός πόλεως και σε μεικτές συνθήκες θα την δούμε παρακάτω όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά από τα συνολικά 1.532 χιλιόμετρα που διανύσαμε μαζί του.

Πριν όμως ασχοληθούμε με τον τομέα της κατανάλωσης, της αυτονομίας και της οδηγικής εμπειρίας γενικότερα, ας ρίξουμε μια ματιά στον συνοδοιπόρο των χιλιομέτρων μας…

Ίδιο παρουσιαστικό με μια μικρή διαφορά…

Εμφανισιακά το Panda είναι ίδιο τα τελευταία σχεδόν 8 χρόνια που κυκλοφορεί η τελευταία γενιά του μοντέλου, ωστόσο παραμένει επίκαιρο, ενώ χάρη στις συμπαγείς διαστάσεις του και την ευελιξία που προσφέρει, κάνει «παιχνιδάκι» τις καθημερινές απαιτητικές μετακινήσεις στο κλεινόν άστυ.

Όσο για την έκδοση του φυσικού αερίου (CNG), αυτή μπορεί να την αναγνωρίσει κανείς από το αυξημένο ύψος λόγω της ανάρτησης -που είναι η ίδια με το Panda 4×4- και από το τελικό «καζάνι» της εξάτμισης που εδώ καταλαμβάνει όλο το πίσω μέρος. Αλλαγές που έγιναν με σκοπό να χωρέσουν οι δύο δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 12 κιλών κάτω από το δάπεδο του αυτοκινήτου.

Με έμφαση στην εργονομία…

Στα ενδότερα η εικόνα είναι λιτή, αλλά με όλα τα απαραίτητα εφόδια για να κάνει την οποιαδήποτε μετακίνηση μια ευχάριστη εμπειρία. Κύριο ρόλο σε αυτό παίζουν οι άφθονες θήκες για τα μικροαντικείμενα στη βάση της κονσόλας, στις θύρες και στο χώρο μπροστά από το συνοδηγό.

Τα πλαστικά είναι σκληρά στην αφή, αλλά συναρμολογημένα καλά μεταξύ τους με αποτέλεσμα να απουσιάζουν τριγμοί και θόρυβοι, ενώ μαζί τους απουσιάζει και η… σύγχρονη τεχνολογία που επιτάσσει η εποχή με οθόνες κτλ., καθώς στο μικρό Panda υπάρχει μόνο το «κλασικό» ηχοσύστημα με τον κλιματισμό στην κονσόλα και ο πιο απλός υπολογιστής ταξιδίου ανάμεσα στα όργανα (μετράει μόνο χιλιόμετρα και όχι κατανάλωση).

Μόλις 0,9 λίτρα!

Ο λόγος για τον κινητήρα που εφοδιάζει την έκδοση CNG του Panda. Πρόκειται για το γνωστό υπερτροφοδοτούμενο δικύλινδρο μοτέρ των 875 κ.εκ., που κατά την καύση του φυσικού αερίου αποδίδει 80 ίππους με 140 Nm ροπής και κατά την καύση της βενζίνης αποδίδει 85 ίππους με 145 Nm ροπής.

Αναφορικά με τη βενζινοκίνητη λειτουργία, να σημειώσουμε ότι το Panda CNG εκτός από τις δεξαμενές των 12 κιλών για το φυσικό αέριο, εφοδιάζεται και με ένα ρεζερβουάρ 35 λίτρων για τη βενζίνη, κάτι που σου δίνει τη δυνατότητα να κινηθείς για περισσότερα από 800 χιλιόμετρα χωρίς στάση για ανεφοδιασμό.

«Χιλιομετροφάγος» με υποχωρήσεις!

Επιστρέφοντας στην ουσία της δοκιμής μας, το πρόγραμμα της διαδρομής είχε ως εξής: Αναχώρηση από τη Θεσσαλονίκη, στάση στα Ιωάννινα για ανεφοδιασμό φυσικού αερίου και ξεκούραση οδηγού και τελικό προορισμό την Πάτρα, μέσω Εγνατίας Οδού και εν συνεχεία Ιόνιας Οδού.

15:30 μ.μ. Πέμπτη 26/09/2019…

…Βρισκόμαστε έξω από το πρατήριο ΕΚΟ-Fisikon στην Λ. Γεωργικής Σχολής λίγο πριν το Διεθνή Αερολιμένα Θεσσαλονίκης (Μακεδονία) για να φουλάρουμε το λευκό Panda, καθώς έχουμε ήδη καταναλώσει τις φουλαρισμένες δεξαμενές του φυσικού αερίου με τις οποίες παραλάβαμε το μοντέλο από τη Fiat, με το χιλιομετρητή να σταματάει στα 196,1 χιλιόμετρα (με καθαρά αστικές μετακινήσεις και αμέτρητα σταμάτα-ξεκίνα) πριν γυρίσει στη βενζινοκίνητη λειτουργία.

Το λευκό Panda, λόγω της ώρας και της υψηλής θερμοκρασίας (για τη μέγιστη πλήρωση των δεξαμενών καλό είναι να γίνεται ο ανεφοδιασμός είτε πολύ νωρίς το πρωί, είτε πολύ αργά το βράδυ όταν πέφτει η θερμοκρασία για να γεμίζει με όσο το δυνατόν περισσότερα κιλά), παίρνει 9,40 κιλά φυσικού αερίου, πράγμα που μεταφράζεται σε 7,81 ευρώ λόγω της χαμηλής τιμής του φυσικού αερίου, που εκείνη τη στιγμή βρισκόταν στο 0,831 ευρώ/κιλό στο συγκεκριμένο πρατήριο στην Πυλαία Θεσσαλονίκης.

Το GPS του κινητού -μέσω Google Maps– μας ενημερώνει ότι η απόσταση από το πρατήριο στην ανατολική πλευρά της πόλης μας μέχρι το αντίστοιχο στα Ιωάννινα και πιο συγκεκριμένα στο Αμαξοστάσιο των ΚΤΕΛ Ιωαννίνων είναι 289 χιλιόμετρα (297,4 στην πραγματικότητα), πράγμα που αποτελεί πρόκληση για εμάς για το αν θα καταφέρουμε να φτάσουμε μέχρι εκεί με τη χρήση μόνο φυσικού αερίου ή θα χρειαστεί να καταναλώσουμε και βενζίνη…

Τελικά έπειτα από 234,5 απαιτητικά χιλιόμετρα (βλέπεις είναι και αυτές οι μεγάλες ανηφόρες μέχρι την Κοζάνη) το μικρό Fiat αναγκάζεται να γυρίσει στη βενζινοκίνητη λειτουργία, με αποτέλεσμα να διανύουμε τα τελευταία 62,9 χιλιόμετρα καταναλώνοντας βενζίνη, κάτι που μεταφράστηκε σε 2,23 λίτρα βενζίνης ή 3,45 ευρώ με την τιμή βενζίνης στο πρατήριο να είναι 1,549 ευρώ/λίτρο.

18:44 μ.μ. Πέμπτη 26/09/2019…

…και φτάνουμε στο νέο πρατήριο φυσικού αερίου στα Ιωάννινα με την ονομασία Πρατήριο Αμαξοστάσιο ΚΤΕΛ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ-Fisikon, όπου το οδόμετρο στο Panda μας έχει γράψει από το πρατήριο στην Πυλαία Θεσσαλονίκης 297,4 χιλιόμετρα…

Ο ανεφοδιασμός του φυσικού αερίου διαρκεί 2,5 – 3 λεπτά και το «δικό» μας Panda παίρνει 10,13 κιλά, που με την τιμή του κιλού να είναι 0,934 ευρώ/κιλό μεταφράζεται σε 9,46 ευρώ για το φουλάρισμα των δεξαμενών.

Βέβαια θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το συγκεκριμένο πρατήριο έχει μόνο φυσικό αέριο και δε διαθέτει αντλίες βενζίνης, οπότε όσοι θελήσουν να πραγματοποιήσουν και ανεφοδιασμό βενζίνης, θα πρέπει να μεταβούν και σε ακόμα ένα πρατήριο

Η απόσταση από το πρατήριο στα Γιάννενα μέχρι το κέντρο της Πάτρας (πλατεία Γεωργίου Α’) σύμφωνα με το Google Maps είναι 214 χιλιόμετρα, κάτι που από ότι φαίνεται δε θα αποτελέσει πρόβλημα για τη μετακίνησή μας έως εκεί κινούμενοι αποκλειστικά με φυσικό αέριο…

Όπως και αποδεικνύεται, καθώς η απόσταση που μετρήσαμε από το πρατήριο στα Γιάννενα μέχρι το κεντρικότερο σημείο της Πάτρας είναι 207,9 χιλιόμετρα, ενώ συνολικά από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Πάτρα έχουμε καταγράψει 505,5 χιλιόμετρα!

Για την απόστασή αυτή έχουμε δαπανήσει σε καύσιμα 14,89 ευρώ για φυσικό αέριο και 3,45 ευρώ για βενζίνη, δηλαδή 18,34 ευρώ συνολικά!

Να σημειώσουμε βέβαια σε αυτό το σημείο, ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής στο αυτοκίνητο επέβαιναν δύο επιβάτες (οδηγός-συνοδηγός) με τις αποσκευές τους και κινούμασταν αυστηρά με τα όρια ταχύτητας (δηλαδή όπου η σήμανση ήταν 130 χλμ./ώρα πηγαίναμε με 130, όπου 90 με 90, όπου 110 με 110 κτλ.). Αυτό σε συνδυασμό με τους αυξημένους κραδασμούς του δικύλινδρου κινητήρα και τον θόρυβο που εισέρχεται στην καμπίνα, μπορεί να μας κούρασε αρκετά, ωστόσο και μόνο του το γεγονός ότι έχεις δαπανήσει λιγότερο από 20 ευρώ σε καύσιμα σε κάνει χαρούμενο…

Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα διόδια, που τα υπολογίσαμε χωριστά για να τονίσουμε ξανά ότι πλέον η μετακίνηση με τα σύγχρονα αυτοκίνητα μπορεί να γίνει πολύ οικονομική αρκεί να θέλει και το «κράτος» μας!

Αναφορικά με αυτά, χρειαστήκαμε 33,10 ευρώ σε διόδια για το Θεσσαλονίκη – Πάτρα, τη στιγμή που χρειαστήκαμε 18,34 ευρώ για καύσιμα! Δηλαδή σχεδόν τα διπλά λεφτά…

Απίστευτο κι όμως αληθινό ή καλύτερα ελληνικό!

Για την επιστροφή μας στη Θεσσαλονίκη τώρα, έχουμε υπόλοιπο το 1,5/4 από το ρεζερβουάρ του φυσικού αερίου, οπότε σύμφωνα με τη λογική σίγουρα θα χρειαστεί να καταναλώσουμε και κάποια λίτρα βενζίνης για να φτάσουμε μέχρι τα Ιωάννινα όπου θα ξανά γεμίσουμε με φυσικό αέριο…

Όπως και επαληθεύεται στην πράξη, αφού έχουμε πάρει το δρόμο της επιστροφής και για τα πρώτα σχεδόν 44,9 χιλιόμετρα μας «πηγαίνει» το φυσικό αέριο (στα 252,8 χιλιόμετρα γύρισε σε βενζίνη), ενώ για τα υπόλοιπα 193,8 χιλιόμετρα πηγαίνουμε με βενζίνη, καταναλώνοντας τελικά 8,61 λίτρα ή 13,59 ευρώ με την τιμή βενζίνης στο πρατήριο στα Γιάννενα να είναι στα 1,579 ευρώ/λίτρο.

Όσο για την τιμή του φυσικού αερίου είναι και πάλι 0,934 ευρώ/κιλό και το «δικό» μας Panda παίρνει αυτή τη φορά 9,98 κιλά, κάτι που μεταφράζεται σε 9,32 ευρώ για το γέμισμα που ελπίζουμε να μας πάει μέχρι τη πόλη μας.

Όπως και γίνεται. Το μικρό Fiat όχι μόνο καταφέρνει να μας φέρει μέχρι τη Θεσσαλονίκη, αλλά μας επιτρέπει να κάνουμε και κάποιες επιπλέον βόλτες εντός πόλεως, αφού μπόρεσε να γράψει, αποκλειστικά κινούμενο με φυσικό αέριο, 295,2 χιλιόμετρα!

Σχεδόν 300 χιλιόμετρα λοιπόν με 10 ευρώ!

Στο δια ταύτα λοιπόν, το νέο Panda μπορεί με λίγη προσπάθεια να διανύσει μέχρι και 300 χιλιόμετρα με μόλις 10 ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι αποτελεί μία από τις οικονομικότερες (αν όχι την οικονομικότερη) λύσεις μετακίνησης μέχρι να μπούμε και εμείς σαν λαός στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Αν σε αυτό προσθέσουμε και την οικονομική τιμή του (11.990 ευρώ) τότε μιλάμε για το ιδανικό μοντέλο αυτή τη στιγμή για να διανύεις χιλιόμετρα τόσο εντός πόλεως, όσο και εκτός, αρκεί να συμβιβαστείς με τον αυξημένο θόρυβο στην καμπίνα και τους κραδασμούς του δικύλινδρου κινητήρα.

ΥΠΕΡ: Οικονομία, Ευελιξία, Πρακτικότητα, Χώροι, Τιμή, Φιλικότητα προς το περιβάλλον

ΚΑΤΑ: Θόρυβος και κραδασμοί κινητήρα, Θέση οδήγησης, Αίσθηση κιβωτίου, Παρεχόμενη τεχνολογία

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ                                                                     0.9Τ

Καύσιμο                                                               Βενζίνη + Φυσικό Αέριο

Χωρητικότητα(κ.εκ.)                                                           875

Κύλινδροι                                                                          2 σε σειρά

Βαλβίδες                                                                                   8

Μεγ. Ισχύς(ίπποι/σ.α.λ.)                                             80(85)/5500

Μεγ. Ροπή(Nm/σ.α.λ.)                                               140(145)/1900

Θέση                                                                            Εμπρός, εγκάρσια

Τροφοδοσία                                 Ψεκασμός πολλαπλών σημείων, υπερτροφοδότηση

Εκκεντροφόροι                                                                    1ΕΕΚ

Διάμ.XΔιαδρ.(χλστ.)                                                      80,5 x 86,0

Σχέση συμπίεσης                                                                10,0:1

Κιλά/ίππο                                                                              13,1

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός                                                   Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω                                                                        Ημιάκαμπτος άξονας

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός                                                                      Αεριζόμενοι δίσκοι

Πίσω                                                                                  Ταμπούρα

ΤΙΜΟΝΙ

Σύστημα                                                                          Κρεμαγιέρα

Υποβοήθηση                                                                    Ηλεκτρική

Στροφές τιμονιού                                                                  3,0

Διάμετρος στροφής(μέτρα)                                                9,3

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση                                                                    Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο                                                                  Μηχανικό 5 σχέσεων

ΤΡΟΧΟΙ

Διάσταση                                                                            15×5,5J

Υλικό                                                                                  Χάλυβας

Τύπος ελαστικών                                              Continental EcoContact 6

Διάσταση ελαστικών                                                    175/65 R15

Ρεζέρβα                                                                        Κιτ επισκευής

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ

ΜήκοςXπλάτοςXύψος(χλστ.)                               3653x1643x1605

Μεταξόνιο(χλστ.)                                                              2300

Μετατρόχιο εμπρός(χλστ.)                                              1414

Μετατρόχιο πίσω(χλστ.)                                                  1408

Βάρος(κιλά)                                                                        1080

Χώρος αποσκευών(λίτρα)                                                200

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

0-100 χλμ./ώρα (δευτ.)                                                    12,8

Τελική ταχύτητα(χλμ./ώρα)                                            168

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ(λίτρα/100χλμ.)-ΡΥΠΟΙ(γρ./χλμ.)

Μέση τιμή κατασκευαστή                        4,8 (Βενζίνη) / 3,1 (Φυσ. Αέριο)

Ελάχιστη αυτονομία με CNG(χλμ.)                                196

Μέση αυτονομία με CNG(χλμ.)                                      250

Μέγιστη αυτονομία με CNG(χλμ.)                                 295

Συνδυαστική αυτονομία (χλμ.)                                       817

Δεξαμενές CNG(κιλά)                                                        12

Ρεζερβουάρ βενζίνης (λίτρα)                                           35

Εκπομπή CO2                                                                      86

ΤΙΜΗ(ευρώ)

Βασικής έκδοσης                                                             11.990

Αυτοκίνητου δοκιμής                                                      11.990

Δείτε όλες τις φωτογραφίες της δοκιμής: