Διαχρονική αξία!
Το Vitara είναι ένα σύμβολο τόσο για την αυτοκινητοβιομηχανία, όσο και φυσικά για την γκάμα της Suzuki, καθώς κατάφερε να παραμείνει επίκαιρο σε όλη τη διάρκεια της 36χρονης πορείας του!
Βέβαια με την πάροδο των ετών αυτών, η Suzuki μετάλλαξε τον αρχικό χαρακτήρα του και από ένα καθαρόαιμο off-road όχημα το μετέτρεψε σ’ ένα κόμπακτ SUV, με σκοπό τη μεγαλύτερη προσέλκυση του κοινού, μιας και αυτού του είδους τα οχήματα γίνονται ολοένα και περισσότερο δημοφιλή.
Άλλωστε είναι πλέον πασιφανές ότι αυτά τα μοντέλα (κόμπακτ SUV) είναι και τα πλέον αγαπημένα των Ελλήνων, αφού σχεδόν τα μισά αυτοκίνητα που πωλούνται στην χώρα μας αφορούν αυτά, ενώ σε επίπεδο Suzuki, το Vitara είναι το best-seller της εταιρείας και αυτό στο όποιο ευθύνεται κατά κύριο λόγο η εξαιρετική επιτυχία της εταιρείας στο 10μηνο της χρονιάς που έχει ολοκληρωθεί.
Για όσους κρατούν στατιστικά, η Suzuki στο διάστημα «Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2024» σημείωσε αύξηση πωλήσεων της τάξης του 73% (τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση για εταιρεία του Top 10 σε πωλήσεις) και μετά και το κλείσιμο του δέκατου μήνα (Οκτωβρίου), βρίσκεται στη θέση Νο2 των συνολικών πωλήσεων στην Ελλάδα, πίσω φυσικά από την Toyota.
Για όσους τώρα δεν κρατούν στατιστικά, το άκουσμα και μόνο της λέξης Vitara φτάνει για να τους φέρει στο μυαλό εικόνες από το διαχρονικό ιαπωνικό μοντέλο, που είτε βρέθηκε κάποια στιγμή στην κατοχή τους, είτε βρέθηκε κάποτε στα υποψήφια μοντέλα προς αγορά, είτε βρέθηκε μπροστά ή πίσω τους σε κάποιο φανάρι. Εξάλλου είναι απίθανο πλέον για κάποιον που παρατηρεί τα αυτοκίνητα γύρω του να μην έχει πέσει στην αντίληψη του ένα Vitara, ειδικά από τα πιο πρόσφατα -τελευταίας γενιάς- που κυκλοφορούν σωρηδόν στους ελληνικούς δρόμους.
Μάλιστα, αυτά τα Vitara της τελευταίας (4ης) γενιάς, είναι μαζί μας από το 2015 και μέσα σε αυτήν την 9ετία έχουν δεχθεί κάποιες μικρές βελτιώσεις-τροποποιήσεις, κατά βάση μηχανικές, οπότε είτε βλέπεις ένα Vitara του ‘16, είτε ένα του ’20 είτε ακόμα και ένα Vitara που έχει κατασκευαστεί τους πρώτους μήνες του ’24 είναι όλα όμοια, τουλάχιστον σε εξωτερική εμφάνιση.
Από το καλοκαίρι και έπειτα, η Suzuki -και με αφορμή την πρόσφατη ευρωπαϊκή οδηγία GSR2 για ασφαλέστερα αυτοκίνητα- ανανέωσε το Vitara και πλέον εμφανίζεται ελαφρώς αλλαγμένο σε επίπεδο εξωτερικής εμφάνισης, εμφανώς αναβαθμισμένο εσωτερικά και βεβαίως ασφαλέστερο, χάρη στα νέα συστήματα ασφαλείας που του έχουν προστεθεί…
Εν αρχή η ανανεωμένη εμφάνιση…
Αρχίζοντας από την εξωτερική εμφάνιση, το ανανεωμένο Vitara μπορεί όπως προαναφέραμε να είναι σχεδόν ίδιο σε εμφάνιση και να απαιτεί λίγο περισσότερο προσοχή από τον παρατηρητή για να το χαρακτηρίσει ως καινούργιο, αλλά και πάλι έχει τις δικές του, λίγες, νέες πινελιές.
Αυτές περιορίζονται στο μπροστινό μέρος, όπου πλέον υπάρχει μια νέα και πιο επιθετική γρίλια σε piano black χρώμα, ένας νέας σχεδίασης προφυλακτήρας, «σμιλεμένα» φτερά και κώνικοι προβολείς, με τον συνδυασμό όλων να τονίζει την υπερυψωμένη γραμμή του αμαξώματος και φυσικά τον περιπετειώδη χαρακτήρα του μοντέλου (17,5 εκ. απόσταση από το έδαφος).
Πέραν των σχεδιαστικών αλλαγών, υπάρχουν και νέοι χρωματισμοί, με αποτέλεσμα η χρωματική παλέτα να περιλαμβάνει πλέον 10 χρωματισμούς, με τους πέντε εξ΄ αυτών να είναι μονόχρωμοι και τους άλλους πέντε δίχρωμοι, ενώ υπάρχουν και δύο εξαιρετικά εντυπωσιακοί δίχρωμοι: το μπλε Sphere Blue Pearl της δοκιμής που συνδυάζεται με το μαύρο Cosmic Black Pearl Metallic και το γκρι Titan Dark Grey Pearl Metallic.
Εν συνεχεία το αναβαθμισμένο εσωτερικό και η τεχνολογία…
Στα ενδότερα τώρα, η αλλαγή που παρουσιάζει το Vitara είναι αναμφίβολα μεγαλύτερη απ’ ότι στην εξωτερική εμφάνιση και εστιάζει κυρίως στην παρεχόμενη τεχνολογία, ενώ πλέον υπάρχει διαθέσιμη και προαιρετική πανοραμική ηλιοροφή.
Μπορεί και πάλι να υπάρχει ο κλασικός πίνακας οργάνων με τα αναλογικά όργανα και την έγχρωμη οθόνη πολλαπλών ενδείξεων στο κέντρο του, αλλά η οθόνη των 7 ιντσών του infotainment έχει αντικατασταθεί πλέον από μία νέα οθόνη αφής, 9 ιντσών, η οποία μπορεί και πάλι να μην είναι ό,τι πιο σύγχρονο μπορεί κανείς να συναντήσει σήμερα στην αγορά, αλλά τουλάχιστον δεν δείχνει σαν after market όπως συνέβαινε στα προηγούμενα μοντέλα, τη στιγμή που είναι σχετικά εύχρηστη και υποστηρίζει συνδεσιμότητα smartphone μέσω USB και Wi-Fi για να χρησιμοποιείτε μια ποικιλία εφαρμογών μέσω Apple CarPlay και Android Auto.
Παράλληλα, το infotainment, σε συνεργασία με τη νέα εφαρμογή της εταιρείας (Suzuki CONNECT) μπορεί να εμφανίζει στην οθόνη του αυτοκινήτου διάφορες ειδοποιήσεις, ενώ αντιστρόφως, δίνει και τη δυνατότητα στον χρήστη του οχήματος μέσω τηλεφώνου να παρακολουθεί το αυτοκίνητο εξ’ αποστάσεως, με τις υπηρεσίες που παρέχονται να είναι επτά και τις κυριότερες εξ’ αυτών να είναι η ειδοποίηση κατάστασης του οχήματος, ο εντοπισμός του αυτοκινήτου, το ιστορικό οδήγησης, η ενημέρωση για περιοδική συντήρηση ή βλάβη, κ.α.
Πέραν όμως των παραπάνω και όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή, η εφαρμογή της τεχνολογίας έχει και το αντίκρισμά της και στον τομέα της ασφάλειας και το Vitara είναι πλέον εξοπλισμένο με μια ευρεία γκάμα προηγμένων τεχνολογιών ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, που συμβάλλουν στην προστασία των οδηγών και των επιβατών.
Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η ανίχνευση προπορευόμενου οχήματος ή αντικειμένου και η αυτόματη επιβράδυνση του αυτοκινήτου (Dual Sensor Brake Support II), το σύστημα παρακολούθησης του οδηγού (Driver Monitoring System) για πιθανή κούραση ή απόσπαση προσοχής αυτού, το προσαρμοζόμενο Cruise Control (ACC) για διατήρηση σταθερής ταχύτητας και ρύθμιση της απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, η βοήθεια παραμονής στη λωρίδα (Lane Keep Assist) για να διατηρείται το όχημα στην λωρίδα του και το σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας (Traffic Sign Recognition) που ενημερώνει τον οδηγό για το όριο ταχύτητος στον δρόμο που κινείται. Το τελευταίο μάλιστα, πέρα από την αναγραφή του ορίου στον πίνακα οργάνων, ενημερώνει τον οδηγό και με ηχητική ειδοποίηση και δυστυχώς δεν παρέχει τη δυνατότητα απενεργοποίησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ηρεμία του οδηγού…
Από άποψη ποιότητας τώρα, το εσωτερικό του «νέου» Vitara είναι εμφανώς βελτιωμένο σε σχέση με τα απερχόμενα μοντέλα, με το ταμπλό στο επάνω μέρος του να είναι επενδυμένο με ένα αφρώδες υλικό, όταν στο κάτω μέρος του και στις πόρτες υπάρχουν σκληρά πλαστικά, όπως άλλωστε συνηθίζεται και σε πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα.
Αυτό βέβαια που εντυπωσιάζει στο Vitara είναι η πρακτικότητα του μοντέλου, αφού οδηγός και συνοδηγός έχουν στην διάθεσή τους δύο ποτηροθήκες με έναν μικρό χώρο μπροστά τους και έναν ακόμη μεγαλύτερο εμπρός του κιβωτίου, ενώ τα καθίσματα είναι άνετα και βρίσκονται στο ιδανικό ύψος για εύκολη πρόσβαση-απόβαση από το αυτοκίνητο.
Εξίσου άνετα είναι και τα καθίσματα των πίσω επιβατών, που είναι σε θέση να φιλοξενήσουν μόνο τέσσερα άτομα λόγω του τούνελ μετάδοσης και της προέκτασης της κονσόλας, όταν ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται από 362 έως 1119 λίτρα αναλόγως της πλάτης των πίσω καθισμάτων (αναδιπλωμένη ή μη).
Με δύο υβριδικές εκδόσεις, σε δύο ή τέσσερις τροχούς…
Η Suzuki διαθέτει στην αγορά το ανανεωμένο Vitara με δύο διαθέσιμες κινητήριες επιλογές και τη μετάδοση της κίνησης να γίνεται είτε σε δύο, είτε σε τέσσερις τροχούς (αναλόγως έκδοσης).
Σε επίπεδο κινητήρα, η πρώτη ονομάζεται 1.5 DualJet Strong hybrid και σε αυτήν συνδυάζεται ένας 1.500άρης ατμοσφαιρικός κινητήρας μ’ ένα «κανονικό» υβριδικό σύστημα και ένα αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων, ενώ η δεύτερη με την ονομασία 1.4 BoosterJet απαρτίζεται από έναν υπερτροφοδοτούμενο 1.400άρη κινητήρα με ήπιο υβριδικό σύστημα 48V και τη μετάδοση της κίνησης να γίνεται αποκλειστικά από ένα μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων.
Στη διάθεσή μας για δοκιμή, είχαμε την δεύτερη έκδοση με τον 1.4 BoosterJet και το ήπιο υβριδικό σύστημα 48V SHVS της εταιρείας, με τη μετάδοση της κίνησης να γίνεται (δυστυχώς) μόνο στους εμπρός τροχούς.
Αρχίζοντας από τον κινητήρα, αυτός (K14D) στην ανανεωμένη εκδοχή του μοντέλου διαθέτει άμεσο ψεκασμό καυσίμου και έναν στροβιλοσυμπιεστή για μεγαλύτερη οικονομία και καλύτερη απόδοση ισχύος, όταν το ήπια υβριδικό σύστημα SHVS χρησιμοποιεί μια ενσωματωμένη γεννήτρια εκκίνησης (ISG) και μια υψηλής απόδοσης μπαταρία ιόντων λιθίου 48V για τη μέγιστη φόρτιση και παροχή ενέργειας, με κύριο στόχο βέβαια τη χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου και τις πιο άμεσες επιταχύνσεις.
Στην πράξη, το Vitara με το ήπιο υβριδικό 48V σύστημα ξεκινάει με χαρακτηριστική άνεση και σπιρτάδα, γεγονός που εκτός της ευστροφίας του κινητήρα και της ηλεκτρικής ενέργειας, οφείλεται και στο χαμηλό βάρος του αυτοκινήτου (μόλις 1.180 κιλά) και στην καλή, «σφικτή» κλιμάκωση του κιβωτίου.
Ο συνδυασμός όλων αυτών κάνει το Vitara να αισθάνεται αρκετά ζωηρό σε κάθε είδος μετακίνησης, είτε αυτή είναι εντός πόλεως, είτε εκτός, όταν σε κάθε περίπτωση κοινός παρονομαστής είναι η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Αναφορικά με αυτήν, η Suzuki κάνει λόγο για 5,3 λίτρα/100χλμ. σε μεικτή χρήση και είναι -απ’ ότι αποδείχθηκε μετά τη συμβίωση μας με το αυτοκίνητο- ένα άκρως εφικτό νούμερο, αφού κατά την προσπάθεια μας για περιορισμό της κατανάλωσης, είδαμε ακόμη και 5,4 λίτρα/100χλμ., όταν σαν μέση τιμή και μετά από 413 διανυθέντα χιλιόμετρα ο υπολογιστής ταξιδίου σταμάτησε στο εντυπωσιακό 6,6 λίτρα/100χλμ.!
Πέραν όμως της χαμηλής κατανάλωσης και της σπιρτάδας, το Vitara είναι και αρκετά ευχάριστο γενικά στην οδήγησή του, αφού μπορεί να μην έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρίζουν οδηγική απόλαυση (κοφτερό τιμόνι, σπορ ανάρτηση, κ.α.), αλλά και πάλι είναι σε θέση να ευχαριστεί τον οδηγό του λόγω της ευέλικτης συμπεριφοράς του, που οφείλεται πέρα από τις περιορισμένες διαστάσεις και στο αντίστοιχα περιορισμένο βάρος, πράγμα σπάνιο για τις μέρες μας.
Και ενώ αρχικά πιστεύεις ότι το συγκεκριμένο, χαμηλό, βάρος θα επηρεάζει την σταθερότητα του αυτοκινήτου, εντέλει το Vitara αναδεικνύεται αρκετά σταθερό σε κάθε λογική χρήση και μόνο μετά από υπερβολική πίεση αρχίζει να εμφανίζει κάποιες μικρές τάσεις υποστροφής, οι οποίες ωστόσο έρχονται ομαλά και ελέγχονται εύκολα.
Είναι, λοιπόν, εν κατακλείδι, ένα all-around όχημα που τα καταφέρνει εξίσου καλά τόσο στην πόλη, όσο και εκτός αυτής, ενώ αν επιλεγεί και με το εμβληματικό σύστημα AllGrip Select 4WD της Suzuki, μπορεί να ικανοποιήσει ακόμα και αυτούς που αγαπάνε την εκτός δρόμου οδήγηση.
Στο στοιχείο του…
Αναμφίβολα, το Vitara έγινε αγαπητό στους Έλληνες από την πρώτη κιόλας γενιά του (τη δεκαετία του ’90) γιατί αποτέλεσε ένα οικονομικό 4×4 όχημα που μπορούσε να κινηθεί εκεί που μέχρι τότε μπορούσαν μόνο τα μεγαλύτερα και ακριβότερα «τζιπ».
Με την πάροδο των ετών βέβαια, το Vitara άλλαξε, και από ένα καθαρά τετρακίνητο όχημα έγινε ένα «ομογενοποιημένο» SUV για να μπορέσει να εναρμονιστεί στην εποχή που διανύουμε. Και το εγχείρημα αποδείχθηκε πετυχημένο, ενώ η Suzuki -και προς τιμήν της- δεν άφησε ποτέ στην πάροδο αυτών των 3,5 δεκαετιών του μοντέλου «απ’ έξω» το αρχικό στοιχείο της κατασκευής, που ήταν ξεκάθαρα η τετρακίνηση.
Κάτι που συνεχίζεται -εν μέρει- και στην πιο πρόσφατη εκδοχή του μοντέλου, αφού συνεχίζει να έχει τον περιπετειώδη χαρακτήρα του παρά την ανανέωση, τετρακίνητες εκδόσεις στην γκάμα του και φυσικά προσιτή τιμή, όπως φυσικά είχαν και όλα τα προηγούμενα Vitara που προηγήθηκαν.
Στο σήμερα, η τιμή εκκίνησης του μοντέλου είναι μόλις 20.580 ευρώ για την βασική, δικίνητη, έκδοση GL με το ήπιο υβριδικό σύστημα των 48V (όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής), όταν για την «πρώτη» τετρακίνητη έκδοση (GL+) απαιτούνται 26.180 ευρώ και σε κάθε περίπτωση ο εξοπλισμός περιλαμβάνει κυριολεκτικά τα πάντα (LED και αυτόματα φώτα, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, αυτόματο κλιματισμό, Adaptive Cruise Control, οθόνη Infotainment 9 ιντσών, σύστημα πλοήγησης, κάμερα οπισθοπορείας, κ.α), ενώ η αγορά του συνοδεύεται από πέντε χρόνια εγγύηση καλής λειτουργίας (ή 100.000 χλμ. για τα μηχανικά / ηλεκτρικά μέρη), 12 χρόνια για το αμάξωμα και πέντε χρόνια δωρεάν οδική βοήθεια.
Στοιχεία που σίγουρα δελεάζουν κάθε υποψήφιο αγοραστή και κάνουν το Vitara μια συμφέρουσα επιλογή, με αποτέλεσμα να μη χρειαστεί μάλλον αρκετός καιρός μέχρι να δούμε και τα ανανεωμένα Vitara να κατακλύζουν τους ελληνικούς δρόμους. Άλλωστε ξεκίνησαν…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Βαγγέλης Παμπούκης
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | 1.4Τ |
Καύσιμο | Βενζίνη |
Χωρητικότητα (κ.εκ.) | 1.373 |
Κύλινδροι | 4 σε σειρά |
Βαλβίδες | 16 |
Μεγ. Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) | 129/5500 |
Μεγ. Ροπή (Nm/σ.α.λ.) | 235/2000-3000 |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση, σύστημα mild hybrid 48V |
Εκκεντροφόροι | 2ΕΕΚ |
Διάμ. X Διαδρ. (χλστ.) | 73,0 x 82,0 |
Σχέση συμπίεσης | 10,9:1 |
Κιλά/ίππο | 9,2 |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός | Γόνατα ΜακΦέρσον |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας |
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι |
Πίσω | Δίσκοι |
ΤΙΜΟΝΙ | |
Σύστημα | Κρεμαγιέρα |
Υποβοήθηση | Ηλεκτρική |
Στροφές τιμονιού | 2,9 |
Κύκλος στροφής (μέτρα) | 10,4 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς |
Κιβώτιο | Μηχανικό 6 σχέσεων |
Σχέση μετάδοσης 1η | 3.615 |
Σχέση μετάδοσης 2η | 1.955 |
Σχέση μετάδοσης 3η | 1.207 |
Σχέση μετάδοσης 4η | 0.886 |
Σχέση μετάδοσης 5η | 0.738 |
Σχέση μετάδοσης 6η | 0.644 |
Σχέση μετάδοσης 7η | – |
Σχέση μετάδοσης 8η | – |
όπισθεν | 3.481 |
Τελική σχέση μετάδοσης | 4.059 |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Διάσταση | 17×6,0J |
Υλικό | Αλουμίνιο |
Τύπος ελαστικών | Continental EcoContact 6 |
Διάσταση ελαστικών | 215/55 R17 |
Ρεζέρβα | Κιτ επισκευής |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ | |
ΜήκοςXπλάτοςXύψος (χλστ.) | 4185x1775x1595 |
Μεταξόνιο (χλστ.) | 2500 |
Μετατρόχιο εμπρός (χλστ.) | 1535 |
Μετατρόχιο πίσω (χλστ.) | 1505 |
Αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0,33 |
Βάρος (κιλά) | 1180 |
Χώρος αποσκευών (λίτρα) | 362 – 1119 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-60 χλμ./ώρα (δευτ.) | 3,8 |
0-100 χλμ./ώρα (δευτ.) | 9,2 |
0-120 χλμ./ώρα (δευτ.) | 13,3 |
60-100 χλμ./ώρα με 4η/5η (δευτ.) | 7,0/9,1 |
80-120 χλμ./ώρα με 5η/6η (δευτ.) | 10,4/12,6 |
0-400 μέτρα (δευτ.) | 17,1 |
100-0 χλμ./ώρα (μέτρα) | 38 |
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 195 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (λίτρα/100χλμ.) – ΡΥΠΟΙ (γρ./χλμ.) | |
Μέση τιμή κατασκευαστή | 5,3 |
Μέση τιμή δοκιμής | 6,6 |
Μέγιστη τιμή δοκιμής | 7,8 |
Ελάχιστη τιμή δοκιμής | 5,4 |
Αυτονομία (χλμ.) | 678 |
Ρεζερβουάρ (λίτρα) | 47 |
Εκπομπή CO2 | 119 – 120 |
ΤΙΜΗ (ευρώ) | |
Βασικής έκδοσης | 20.580 |
Αυτοκίνητου δοκιμής | 26.680 |