Η ομάδα της Toyota απόλυτη κυρίαρχος στην εξωτική Αφρική…
Τέλος Ιουνίου και το WRC άλλαξε ήπειρο για τον έβδομο γύρο του Πρωταθλήματος, με το Ράλλυ Safari στην Κένυα, στην Αφρική. To κέντρο του αγώνα ήταν στην πόλη Naivasha. Μια πόλη στην κομητεία Nakuru της Κένυας, 90 χλμ. βορειοδυτικά του Ναϊρόμπι. Εκεί ήταν το service park το park ferme και η ειδική διαδρομή που έγινε το shakedown.
H εκκίνηση του αγώνα έγινε από το Uhuru Park στο Ναϊρόμπι. Ο αγώνας είχε τέσσσερα σκέλη και 19 ειδικές διαδρομές. Βέβαια, το Ράλλυ Safari, έχει αλλάξει τρόπο εκτέλεσης για να έρθει πιο κοντά με τα νέα πρότυπα του WRC. Κάποτε o αγώνας είχε πέντε σκέλη και 35 με 40 ειδικές που άγγιζαν τα 162 χλμ. η μία! Φανταστείτε ότι το 1993 η 14η ειδική (Ole Polos – Ntulele) είχε μήκος 162.70 χλμ.!
Την σημερινή εποχή αυτά δεν υπάρχουν και όπως όλοι οι αγώνες έτσι και το Safari άλλαξε, αλλά δεν έχασε τον χαρακτήρα του. Είναι ένας αγώνας δύσκολος με σκληρές ειδικές διαδρομές, αλλά και με εξωτική άγρια ζωή. Στο παρασκήνιο του αγώνα, έγινε και μια εκδήλωση, μέρος των δραστηριοτήτων της Toyota Gazoo Racing, που πρέπει να αναφέρουμε…
Ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής Kalle Rovanpera με ένα Toyota GR Yaris, αντιμετώπισε τον γρηγορότερο άνθρωπο, σπρίντερ των 100 μέτρων, της Αφρικής, Ferdinand Omanyala, που έχει προσωπικό χρόνο 9.77 δευτερόλεπτα στα 100 μέτρα που είναι και ρεκόρ Αφρικής.
Επίσης μια δεύτερη εκδήλωση ήταν αυτή των οδηγών της M-Sport, Ott Tanak και Pierre Loubet, που μαζί με τον κάτοχο του Παγκόσμιου ρεκόρ μαραθωνίου, Eliud Kipchoge έκαναν προπόνηση με ελαφρύ τζόκινγκ, ενόψει του αγώνα. Μάλιστα, οι οδηγοί της M-Sport φύτεψαν από ένα δένδρο για να τιμήσουν την επίσκεψη τους στα γραφικά υψίπεδα της Κένυας, ενώ ο Kipchoge δώρισε ένα ζευγάρι παπούτσια με την υπογραφή του στον Tanak, ο οποίος ανταπόδωσε δίνοντας του ένα κράνος του!
Όσο αφορά στον αγώνα, αυτός χαρακτηρίστηκε για άλλη μια φορά από την σκληρότητα των ειδικών διαδρομών και από τα πολλά απρόοπτα που συνέβησαν λόγω της βροχής που έπεσε. Αλλά αυτό είναι το Safari… H ομάδα της Toyota Gazoo Racing ήταν η απόλυτη κυρίαρχος του αγώνα για το 2023. Ήταν η μόνη που κατέβηκε προετοιμασμένη για έναν τόσο δύσκολο αγώνα και τα κατάφερε, κερδίζοντας τις τέσσερις πρώτες θέσεις της γενικής κατάταξης, με τους Sebastien Ogier – Vincent Landais να είναι οι νικητές, οι Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen δεύτεροι, οι Elfyn Evans – Martin Scott στην τρίτη θέση και οι Takamoto Katsuta – Aaron Johnsson τέταρτοι.
Και δεν είναι η πρώτη φορά, το ίδιο κατάφερε και την περσινή χρονιά αλλά με άλλη σύνθεση (Rovanpera – Evans – Katsuta – Ogier), ενώ να σημειώσουμε για αυτούς που κρατάνε στατιστικά ότι το απόλυτο «4», έχει γίνει άλλες δυο φορές στο Ράλλυ Safari. Το 1981 με την ομάδα της Datsun με τα Violet 160 J (Sekhar Mehta – Rauno Aaltonen – Mike Kirkland – Timo Salonen) και το 1993 πάλι με την ομάδα της Toyota, με τις Celica ST 185 (Juha Kankkunen – Markku Allen – Ian Duncan – Yasuhiro Iwase).
Στο σήμερα τώρα, το αξιοσημείωτο είναι ότι ο Sebastien Ogier έχει τρεις νίκες σε πέντε αγώνες που εκκίνησε φέτος και βρίσκεται στην 3η θέση της βαθμολογίας των οδηγών, ενώ στο Safari πήρε από την δεύτερη ειδική διαδρομή την πρωτοπορία, όπως και ο Kalle Rovanpera την δεύτερη θέση και πήγαν έτσι μέχρι το τέλος. Βέβαια αντιμετώπισαν αρκετά προβλήματα μέχρι να φθάσουν έως εκεί, με τον Ogier να τερματίζει την τελευταία ειδική με μια πέτρα να έχει σπάσει το παρμπρίζ του Yaris.
Και τα τέσσερα Yaris αντιμετώπισαν προβλήματα υπερθέρμανσης του κινητήρα από την πολύ σκόνη, εκτός από τον Elfyn Evans που τερμάτισε τρίτος, ενώ ο Takamoto Katsuta στην 4η θέση έχοντας προβλήματα με την υβριδική μονάδα του Yaris.
Το πρώτο Hyundai i20 Rally 1 με τον Dani Sordo στο τιμόνι τερμάτισε στην 5η θέση, έχοντας προβλήματα με το υδραυλικό τιμόνι.
Προβλήματα είχαν και στην ομάδα της M-Sport Ford με τα πολλά κλαταρισμένα ελαστικά και στα δυο αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να τερματίσουν ο Ott Tanak έκτος και ο Pierre Loubet έβδομος.
Όσο αφορά στα άλλα δυο Hyundai i20 Rally 1, ο μεν Thierry Neuville εγκατέλειψε στο πρώτο σκέλος από σπασμένη ανάρτηση. Συνέχισε με Rally 2 και κατόρθωσε να τερματίσει όγδοος, ενώ ο Esapekka Lappi με πολλά προβλήματα μετάδοσης ήταν μόλις στην 12η θέση.
WRC 2
Την δεύτερη τους νίκη στην κατηγορία WRC 2 στο Ράλλυ Safari πέτυχαν οι Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak με το Skoda Fabia rally 2. Από την αρχή του αγώνα είχαν έντονη μάχη με το πλήρωμα της M-Sport Gregoire Munster – Louis Luka. Μια μάχη που κράτησε μέχρι το τέλος του δεύτερου σκέλους, όπου παρουσιάστηκε σοβαρό μηχανικό πρόβλημα στο Ford Fiesta Rally 2 και εγκατέλειψαν. Από εκεί και μετά το πολωνικό πλήρωμα (τρεις φορές Πρωταθλητές Ευρώπης) απλώς οδήγησαν με μυαλό και πήραν τη νίκη.
Στην δεύτερη θέση άτυπα βρέθηκαν οι Oliver Solberg – Elliott Edmondson με Skoda Fabia Rally 2, μην παίρνοντας όμως βαθμούς, μιας και δεν είχαν βάλει τον αγώνα στο πρόγραμμα τους. Τους βαθμούς της δεύτερης θέσης για το Πρωτάθλημα της κατηγορίας WRC 2 τους πήραν οι Martin Prokop – Zdenek Jurka με Ford Fiesta Rally 2, πετυχαίνοντας το καλύτερο αποτέλεσμα στην καριέρα τους σε αυτή την κατηγορία. Ταυτόχρονα, έγινε πραγματικότητα και το όνειρο του Martin Prokop, να τερματίσει δηλαδή στο Safari, μιας και τις δυο προηγούμενες χρονιές δεν κατάφερνε να κάνει ούτε το πρώτο σκέλος (το 2021 είχε βγάλσιμο και το 2022 μηχανικό πρόβλημα).
Το βάθρο της κατηγορίας, όσο αφορά στους βαθμούς, συμπλήρωσαν οι τοπικοί Carl Tundo – Tim Jessop με ακόμη ένα Skoda Fabia R5, από τα πολλά που συμμετείχαν στον αγώνα. Στα οκτώ πληρώματα που τερμάτισαν, τα επτά οδηγούσαν ένα Skoda Fabia!
WRC 3
Στην μικρή κατηγορία WRC 3, πρώτοι τερμάτισαν οι Diego Dominguez – Rogelio Penate, δεύτεροι οι Jason Baily – Jamie Willetts και τρίτοι οι τοπικοί McRae Kimathi – Mwangi Kioni. Όλα τα πληρώματα οδηγούσαν Ford Fiesta Rally 3.
WRC MASTER CUP
Στην κατηγορία Master Cup, για οδηγούς άνω των 55 ετών, πρώτοι τερμάτισαν οι Γερμανοί Armin Kremer – Timo Gottschalk με Skoda Fabia Rally 2, ενώ στην δεύτερη θέση ήταν ένα πλήρωμα από τον μακρινό Καναδά, οι Jason Bailey – Jamie Willetts με Ford Fiesta Rally 3.
Οι Έλληνες του Ράλλυ Safari
Στον αγώνα είχαμε και δύο ελληνικές συμμετοχές. Αυτή του Ιορδάνη Σερδερίδη με συνοδηγό τον Andy Malfoy, με το ιδιωτικό Ford Puma Rally 1, του οδηγού από την Καβαλά. Δυστυχώς εγκατέλειψαν από μηχανικό πρόβλημα στην 12η ειδική διαδρομή.
Και δεύτερη, αυτή του Γιώργου Βασιλάκη με συνοδηγό τον Tom Krawszik με ένα Ford Fiesta Rally 2 της M-Sport. Δυστυχώς και αυτή η συμμετοχή είδε την εγκατάλειψη, μετά την 12η ειδική, πηγαίνοντας για την 13η και τελευταία του δεύτερου σκέλους είχαν ένα ατύχημα, στην απλή διαδρομή, την στιγμή που ήταν στη 9η θέση του WRC 2 και στη 2η του WRC Masters Cup.
To WRC επιστρέφει στην Ευρώπη με τον επόμενο αγώνα, να είναι το Ράλλυ Εσθονίας στις 20 – 23 Ιουλίου.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Jaanus Ree Photography
ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
- Sebastien Ogier – Vincent Landais Toyota Yaris Rally 1
- Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen Toyota Yaris Rally 1
- Elfyn Evans – Scott Martin Toyota Yaris Rally 1
- Takamoto Katsuta – Aaron Johnsson Toyota Yaris Rally 1
- Dani Sordo – Candido Carrera Hyundai i20 Rally 1
- Ott Tanak – Martin Jarveoja Ford Puma Rally 1
- Pierre Loubet – Nicolas Gilsoul Ford Puma Rally 1
- Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe Hyundai i20 Rally 1
- Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak Skoda Fabia Rally 2
- Oliver Solberg – Elliott Edmondson Skoda Fabia Rally 2
Περισσότερες φωτογραφίες: